استرالیا و انگلیس، هر دو شاخه سیاسی و نظامی حزب‌ا... و حماس را در فهرست سیاه (گروه‌های تروریستی ادعایی) قرار داده‌اند تا رسما مخالفت خود را با این دو گروه اعلام کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها شاهد موج جدید حملات سیاسی غرب علیه حماس و حزب‌ا...، دو جنبش بزرگ مقاومت در منطقه هستیم. دولت انگلیس نام حماس و دولت استرالیا، نام حزب‌ا... را در فهرست سیاه (گروه‌های تروریستی ادعایی) خود قرار داده‌اند. نکته قابل‌تامل این‌که استرالیا و انگلیس، هر دو شاخه سیاسی و نظامی حزب‌ا... و حماس را در این فهرست قرار داده‌اند تا رسما مخالفت خود را با موجودیت هر نوع گروه مقاومت در منطقه غرب آسیا و جهان اسلام اعلام کنند.

در مقابل، گروه‌های مقاومت تاکید کرده‌اند که تصمیم دولت‌های استرالیا، انگلیس و تصمیم‌های مشابهی که از‌سوی دولت‌های اروپایی در آینده اتخاذ می‌شود، کمترین تاثیری در مواجهه این جنبش‌ها با رژیم اشغالگر قدس و عزم آن‌ها برای آزادی فلسطین و منطقه از چنگال اشغالگران نخواهد داشت.

۱۴ سال زندان برای حمایت از حماس در انگلیس

اخیرا وزارت کشور انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که رسما کلیت جنبش حماس را در فهرست گروه‌های تروریستی درج کرده‌است.
در این بیانیه آمده‌است: «به‌دنبال تایید پارلمان، گروه تروریستی حماس در کلیت آن یک سازمان تروریستی تحت تحریم در بریتانیا شناخته شده‌است. این به آن معناست که اعضای حماس یا آن‌هایی که دیگران را به حمایت از این گروه دعوت می‌کنند، می‌توانند تا حداکثر ۱۴ سال زندانی شوند.»

بر‌اساس این بیانیه، گردان عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس از سال ۲۰۰۱ در انگلیس غیرقانونی اعلام شد و کلیت آن یعنی هم شاخه سیاسی و هم نظامی، غیرقانونی‌اند. وزیر کشور انگلیس اعلام کرد که دیگر امکان ندارد میان این دو تفاوتی قائل شد و اعلام کرد که دولت قصد دارد کلیت حماس را تروریستی اعلام کند. این به آن معناست که اعضای حماس یا آن‌هایی که دیگران را به حمایت از این گروه دعوت می‌کنند، می‌توانند تا حداکثر ۱۴ سال زندانی شوند.

پیشکش استرالیایی‌ها به کاخ سفید

مقامات استرالیایی پس از انعقاد پیمان امنیتی سه‌جانبه با آمریکا و انگلیس (پیمان موسوم به اوکاس)، تلاش کرده‌اند تا با قرار دادن شاخه سیاسی گروه‌های مقاومت (در کنار شاخه نظامی آنها) در فهرست سیاه خود، پیوند امنیتی و سیاسی خود با واشنگتن و لندن را قوی‌تر سازند.

بر همین اساس، دولت استرالیا تصمیم دارد حزب‌ا... لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد. کارن اندروز، وزیر کشور استرالیا از طرح دولت این کشور برای تروریستی خواندن شاخه‌های نظامی و سیاسی حزب‌ا... رونمایی کرده‌است. در صورتی‌که استرالیا به‌صورت رسمی حزب‌ا... لبنان را تروریستی اعلام کند، عضویت، حمایت یا ارتباط با آن در این کشور غیرقانونی خواهد شد.

استرالیا از سال ۲۰۰۳ شاخه نظامی حزب‌ا... لبنان را گروه تروریستی شناخته‌بود، اما حالا تصمیم دارد این وضعیت را به کل ساختار حزب‌ا... تعمیم دهد. هم‌زمان با فعالیت مستمر رژیم اشغالگر قدس برای اتخاذ تصمیمی مشابه از سوی کشور‌های دیگر، برخی از کشور‌ها از‌جمله ژاپن، کانادا و بریتانیا نیز این گروه را در فهرست سیاه خود قرار داده‌اند. در این میان، اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس نیز حزب‌ا... لبنان را در فهرست‌های مشابهی قرار داده‌اند.

چرا غربی‌ها از حزب‌ا... و حماس خشمگین هستند؟

قرار گرفتن نام شاخه سیاسی حزب‌ا... و حماس در فهرست سیاه کشور‌های غربی، منبعث از نارضایتی و استیصال شدید واشنگتن، تل‌آویو و متحدان آن‌ها از شکست نظامی و گفتمانی در مواجهه با مقاومت است. 

در طول دو دهه اخیر، این شکست ابعاد عمیق‌تر و گسترده‌تری پیدا کرده‌است؛ از شکست سنگین رژیم اشغالگر قدس از حزب‌ا... در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ تا موشکباران تل‌آویو و حیفا در جریان نبرد اخیر میان حماس و رژیم صهیونیستی. در چنین شرایطی مقامات غربی نه تنها در قبال قدرت نظامی گروه‌های مقاومت مستاصل به نظر می‌رسند، بلکه حتی حضور سیاسی این جنبش‌ها در پارلمان و دولت فلسطین و لبنان را نیز تحمل نمی‌کنند. بار‌ها مقامات لبنانی و گروه‌های فلسطینی تاکید کرده‌اند که اعضای شاخه سیاسی این گروه‌ها در دولت دارای سمت و عنوان هستند و تحریم هر‌یک از این افراد به معنای تحریم کل دولت و ملت فلسطین و لبنان است.

محاسبات واشنگتن و تل آویو در منطقه به هم ریخته‌است

عدنان منصور، وزیر خارجه اسبق لبنان در این خصوص معتقد است گروه‌های مقاومت اعم از حزب ا... و حماس بسیاری از محاسبات آمریکا و رژیم‌صهیونیستی را در منطقه بر هم زده‌اند. وی در این خصوص می‌گوید: بدیهی است گروه‌های مقاومت اجازه تحقق نقشه‌ها، استراتژی‌ها و حتی تاکتیک‌های منطقه‌ای آمریکا و رژیم‌اشغالگر قدس را در بسیاری از موارد نداده‌اند. در چنین شرایطی خشم واشنگتن و تل آویو و متحدان آن‌ها از گروه‌های مقاومت را شاهدیم که اتفاقا نشان دهنده موفقیت این گروه‌ها و جنبش‌های مقاومت در دستیابی به اهداف خود است.

نه تنها گروه‌های مقاومت در زمان حال و گذشته در برابر آمریکا و رژیم‌صهیونیستی در منطقه مانع ایجاد کرده‌اند، بلکه در زمان حال و آینده نیز مانعی بزرگ در برابر آن‌ها محسوب می‌شوند. اکنون مقامات آمریکایی به‌شدت نگران نقش آفرینی گروه‌های مقاومت در ممانعت از انعقاد پروژه‌هایی مانند معامله قرن هستند. این قاعده در خصوص شبکه‌های همراه آمریکا و رژیم‌صهیونیستی در منطقه و دیگر نقاط جهان نیز صادق است.

عدنان منصور می‌افزاید:، اما قدرت گروه‌های مقاومت و حمایت مردم لبنان و فلسطین و بسیاری از کشور‌های جهان از حزب ا... و حماس به عامل موفقیت آن‌ها در برابر دشمنان تبدیل شده‌است. در سایه همین مقاومت ذاتی و حمایت‌های مردمی از این جنبش‌های اصیل و مقاوم، شاهد مدیریت اوضاع از سوی آن‌ها در سخت‌ترین شرایط نظامی و سیاسی ممکن بوده‌ایم. بدون‌شک این بار نیز گروه‌های مقاومت توطئه دشمنان را با درایت و قدرت خود خنثی خواهند کرد و فراتر از آن به مسیر رو به جلو و نقش آفرینی مؤثر و آگاهانه خود در منطقه ادامه می‌دهند.

منبع: جام جم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار