شهیدی گفت: ابزار نظارتی مستقیم بر عملکرد بازارگردان‌ها توسط سهامداران وجود ندارد، اما شکایت از آن‌ها امکان‌پذیر است.

سید مرتضی شهیدی مدیر سابق پیگیری تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با فعالیت بازارگردانی در بازار سرمایه گفت: بازارگردان‌های بورس شرکت‌هایی هستند که در بازار سرمایه اقدام به خرید و فروش سهام بر روی نمادهای خاصی می‌کنند، ولی ماهیت این عمل یعنی خرید و فروش آن‌ها فقط به خاطر سود نیست و معامله سهام این شرکت‌ها معمولا با سود کمی همراه است. این فعالیت بازارگردان‌ها باعث می‌شود که قیمت‌ها به میزان بسیار کمی بالا بروند یا پایین بیایند. در واقع شرکت‌های بازارگردان نوعی کنترل‌گر قیمت از طرف بانیان بازار برای کنترل شیب قیمت است. البته این مسئله به این معنا نیست که بازارگردان‌ها همگی شرکت‌های دولتی هستند.

وظایف بازارگردان بورس

او در ادامه افزود: فعالیت بازارگردانی در بورس فقط مختص به بحران‌های اقتصادی نیست و این بازارگردان‌ها می‌توانند به شکل نامحدود حتی در بازارهای مثبت برای تنظیم قیمت و جلوگیری از رشد یا کاهش هیجانی آن فعالیت کنند. از این رو بازارگردان‌ها با تکیه بر دانش تخصصی خود بر عرضه و تقاضای مناسب در بازار مسلط خواهند بود و در عین حال قصد دارند که ارزش سهام را به ارزش ذاتی آن نزدیک کنند.

شهیدی در رابطه با این پرسش که آیا امکان بررسی رفتار بازارگردان‌ها بر روی نماد‌ها و گرفتن گزارش به روز از عملکرد آن‌ها وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: چرا که نه، قطعا این امکان وجود دارد. نظارت بر رفتار بازارگردان‌ها بر عهده سازمان بورس و شرکت‌های بورس و فرابورس است، زیرا آن‌ها هستند که ناظر بر رفتار بازارگردان‌ها و بررسی عملکردشان، بر روی نماد‌ها هستند و به طور لحظه‌ای نیز قابلیت گزارش‌گیری از رفتار و عملکرد آن‌ها وجود دارد.


بیشتر بخوانید


مدیر سابق پیگیری تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه تصریح کرد: اگر سهامداران بخواهند بر روی رفتار بازاگردان‌ها اعتراض و شکایتی داشته باشند این موضوع امکان‌پذیر است، اما به دلیل این که ابزار مورد نیاز برای نظارت را ندارد این کار را نمی‌توانند خودشان انجام دهند. اما همان گونه که از بقیه نهاد‌ها بازار سرمایه می‌توان نزد سازمان بورس شکایت کرد، در زمینه بازارگردانی نیز این موضوع امکان پذیر است.

رئیس سابق مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی در ادامه اظهار کرد: برای شکایت از عملکرد بازارگردان‌ها مرجع نظارتی سازمان بورس است. افراد می‌توانند از طریق سامانه شکایات که در صفحه نخست سایت سازمان بورس وجود دارد یا لینک https://shekayat.seo.ir به قسمت شکایت بروند و در آن جا شکایت خود را اعلام کنند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار