سامانه املاک و اسکان با شناسایی خانه‌های خالی و اتصال تعدادی از دستگاه‌ها به آنها توانست ۱۸۲ هزار واحد خالی از سکنه را به بازار تزریق کند.

افزایش تولید مسکن و تزریق واحد‌های خالی از سکنه به بازار مسکن یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های است که باید دولت‌ها به آن توجه کرده و آن را در دستور کار خود قرار دهند تا بخشی از نیاز‌های بازار مسکن تامین شده و از طریق آن بتوان بازار را به سمت رونق و بهبود هدایت کرد.

این درحالیست که قانون اخذ مالیات از خانه‌های از سال‌های گذشته به تصویب رسیده بود، اما دولت برنامه‌ای برای اجرای این قانون و طرح نداشت تا اینکه در سال ۱۳۹۹ وزارت راه وشهرسازی با راه اندازی سامانه املاک و اسکان اقدام به ثبت اطلاعات متقاضیان کرد و در نهایت از طریق همین سامانه اقوام به شناسایی خانه‌های خالی از سکنه کرد.

تعیین و تکلیف بیش از ۴۰ میلیون نفر از طریق سامانه املاک و اسکان 

در همین زمینه ابوالفضل نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌و‌شهرسازی اعلام کرده است: مطابق آخرین آمار، با ثبت اطلاعات بیش از ۱۲میلیون خانوار در سامانه املاک و اسکان، وضعیت سکونت بیش از ۴۰میلیون نفر تعیین تکلیف و کدملی این تعداد به کدپستی آنها متصل شده است.

نوروزی بیان کرد: در حال حاضر در سامانه ملی املاک و اسکان  مالکیت ۱۱ میلیون و ۱۱۶ هزار نفر در سامانه ملی املاک و اسکان مشخص شده  که بخشی از آنها با خود اظهاری مردم انجام شده است و از سوی دیگر ۴۵۰ میلیون رکورد اطلاعاتی را  از بخش‌های  مختلف مانند سازمان ثبت گرفته ایم.

۷۰۰ میلیارد تومان از طریق شناسایی خانه‌های خالی مالیات دریافت شد

همچنین رحیمی مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص آخرین آمار و اطلاعات سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: مطابق اطلاعاتی که وزارت راه و شهرسازی به سازمان ارسال کردند حدود ۶۶ هزار و ۶۴۸ واحد مسکونی را در سال ۱۴۰۰ به عنوان واحد‌های مسکونی خالی از سکنه در سامانه‌های سازمان امور مالیاتی کشور ثبت شده است که نسبت به مطالبه مالیات آنها به میزان یک و نیم همت اقدام، و  مالیات تشخیص  داده شد ه مربوط به حدود ۴۰ هزار و ۵۸۴ شخص بوده که برگ مطالبه‌های آنها صادر شده است.

وی افزود: تعداد زیادی از این واحد‌های خالی در مراحل رسیدگی‌های مجدد یا در مرحله دادرسی هستند که  حدود هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۳۰۰ تا از تعداد قطعی شده و مالیات حدود  یک هزار و۸۸  واحد هم پرداخت شده است.

 رحیمی بیان کرد: در رابطه با آمار سال ۱۴۰۱ تعدادی که از وزارت راه و شهرسازی به ما اعلام شده ۵۹ هزار و ۱۱۰ واحد خالی بوده  که از این بابت ۴/۲ همت مالیات محاسبه شده که در درگاه سازمان امور مالیاتی بارگذاری شده که به  بخشی از  آنها اعتراض شده و به بخش دیگر رسیدگی و ابلاغ شده است.

براساس این گزارش همواره دولت در شناسایی خانه‌های خالی اعلام کرده است که هدف از اجرای این قانون تزریق واحد‌های خالی از سکنه  دانه درشت‌ها و اخذ مالیات از ساکنان و مالکانی بوده که بیش از ۵ تا ۱۰۰ واحد مسکونی دارند چراکه طبق اعلام نوروزی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی سه بانک که در طی سه سال گذشته شناسایی شده که بیش از ۱۰۰ واحد مسکونی خالی دارند و بخش عمده‌ای از واحد‌های خالی از سکنه در شهر‌های تهران، اصفهان و تبریز بوده است.

طبق جدیدترین آمار‌های اعلام شده با استفاده از سامانه املاک و اسکان تا کنون ۱۸۲ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه به بازار عرضه شده است که تزریق این واحد‌ها تاحدودی توانسته است  رشد تورمی قیمت مسکن را کنترل کند به طوری که مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: رشد تورمی و نقطه به نقطه مسکن بعد از گذشت ۷۴ماه به ۹.۴ درصد رسید که این امر خود توانسته است بار سنگین مسکن را کاهش دهد.

تنظیم بازار مسکن از طریق سامانه املاک و اسکان امکان پذیر است

در همین زمینه فرشید ایلاتی کارشناس سیاست گذاری مسکن در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر سامانه املاک و اسکان و تکمیل این سامانه می‌تواند نقش موثری در شناسایی خانه‌های خالی از سکنه داشته باشد گفت: طبق قانون باید تمامی دستگاه‌ها به سامانه املاک و اسکان متصل شده تا از طریق بتوان برنامه ریزی برای آینده بازار مسکن انجام داد، اما تا به امروز با وجود آنکه رئیس جمهور در شورای عالی مسکن دستور داده است که باید تمامی دستگاه برای تکمیل اطلاعات بخش مسکن به سامانه املاک و اسکان باید متصل شوند، اما همچنان شاهد آن هستیم که در این زمینه همکاری لازم صورت نمی‌گیرد.

وی  با بیان اینکه باید تمامی دستگاه‌ها برای تکمیل این سامانه و شناسایی خانه‌های خالی و اخذ مالیات از آنها همکاری لازم را انجام دهند تا بتوان بازار مسکن را به سمت ثبات و رونق هدایت کرد گفت:  آینده بازار مسکن و همچنین تنظیم و کنترل بازار مسکن در شرایط کنونی در گرو تکمیل سامانه املاک و اسکان و اتصال تمامی دستگاه‌ها به این بازار است.

براساس این گزارش تا به امروز سکونت حدود ۴۰ میلیون نفر از طریق سامانه املاک و اسکان تعیین تکلیف شده و حدود ۴میلیون نفر هم اطلاعات خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کرده اند بنابراین برای برنامه ریزی دقیق‌تر و بهبود آینده بازار مسکن باید تمهیدات لازم جهت تکمیل اطلاعات از سوی خانوار‌ها صورت گیرد و یکی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی در دولت چهاردهم تکمیل این سامانه مهم در بخش مسکن باشد.

خبرنگار : محبوبه کباری 

برچسب ها: مسکن ، ساخت مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار