بدخشان، سرزمین درخشان و خروشان یکی از غنی‌ترین ولایات افغانستان است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، بدخشان، سرزمین درخشان و خروشان  یکی از غنی‌ترین ولایات افغانستان است که در زون شمال شرقی این کشور موقیعت دارد. مساحت این ولایت به ۴۷۴۰۳ کیلومتر مربع می رسد.

 ولایت بدخشان  با فاصه ۴۷۰km از کابل در شمال شرق کشور موقیعت دارد از طرف شمال با جمهوری تاجکستان، از شرق با چین، از جنوب با نورستان و جمهوری پاکستان هم سرحد است.

کوه‌های سر به فلک کشیده، رود‌های خروشان، زمین حاصل خیز، مردم با فرهنگ اصیل که قریحه شاعری داردند زندگی در این دیار را خوشایندتر کرده است.

کو‌های مشهور در این ولایت که منشعب کوه‌های هندکش، پامیر و واخان است که مشهور‌ترین آن‌ها سفیدخرس، خواجه محمد و هزارچشمه نامیده می شوند.

پامیر که به نام بام دنیا مشهور است در واخان این ولایت جا خوش کرده و سرچشمه دریای‌ها و دریا چه‌های زیاد در این ولایت است؛ که زیبایی‌های از جنس طبیعی را خلق کرده است. گفته می شود حدود ۵۳ درصد آب‌های افغانستان از بدخشان  تامین می شود.

بدخشان
این کوه‌ها نه تنها از زیبایی‌های طبیعی رخ نمایی می کند بلکه معادن خیلی غنی را در خود جا داده و به ثروت این کشور افزده است. طلا، لاجورد و لعل این ولایت به شهرت جهانی آن افزده  است  تا  جایی که  به این ولایت سرزمین لعل مرجان هم می گویند.

دهلیز واخان از جمله پارک‌های ملی افغانستان است که در کوه‌های مرتفع شرق ولایت بدخشان قرار گرفته است.

این پارک ملی در سده ۱۹ میلادی به عنوان شکارگاه پادشاهی معرفی شد و پس از آن به دلیل وجود گونه‌های جانوری ارزشمندی، چون گوسفند مارکوپولو و پلنگ برفی به عنوان پارک ملی انتخاب شد.

گفته می شود در این ولایت بیش از ۱.۵ میلیون نفر زندگی می کنند، مردم این ولایت اکثرا به زبان‌های فارسی دری صحبت می کنند، اما زبان‌های دیگری مانند ازبیکی، شغنانی، قرغزی و پامیری نیز تکلم می کنند. اکثر مردم در این ولایت از طرق زراعت و دام داری امرار معاش می کنند.

رودهای خروشان بدخشان

باشنده گان این ولایت اکثریت از قوم تاجک هستند و اقوام دیگر مانند ازبیک ها، هزاره ها، پشتون‌ها نیز در این ولایت زندگی می کنند.
مردم  ولایت  بدخشان بیشتر از طریق زراعت و دامداری امرار معاش می کنند. اما بعضی‌ها در این ولایت به استخراج غیر فنی معادن نیز مشغول  هستند.

به دلیل سرد بودن آب وهوا و اقلیم کوهستانی، محصولات زراعتی مهم این ولایت را جو، گندم و جواری تشکیل می دهد. درختان از جنس سیب، چهارمغز ، گردو، آلو و زرد آلو در این ولایت رشد می کنند.

فرهنگ این مردم یکی از اصیل‌ترین فرهنگ‌ها در جامعه افغانستان به شمار می رود، بزکشی که یکی از ورزش‌های محلی در ولایات شمالی کشور است در این ولایت برجسته‌تر از همه‌جا، حس می شود.

ولایت بدخشان  سر شار از زیبایی هاست و خود تحفه از هندوکش گفته می شود.

هر سه شنبه با معرفی یکی از ولایت‌های زیبای افغانستان با ما همراه باشید.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۱ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
تشکر ازبرادران مان در باشگاه خبر نگاران جوان
آخرین اخبار