با توجه به بازگشایی مدارس و کم توجهی دانش آموزان به رعایت شیوه نامه های بهداشتی، واکسیناسیون منطقی ترین راه برای کنترل پاندمی کرونا در مدارس است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پژوهشگران تاکید دارند که واکسیناسیون،یکی از راه‌های موثر برای جلوگیری از ابتلای دانش آموزان به سایر افراد است زیرا رعایت شیوه نامه های بهداشتی در بین دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال به دلیل بازیگوش بودن و سرگرم شدن به بازی با همسالانشان، کمرنگ تر است.

نگرانی های خانواده ها برای دریافت واکسن کرونا باعث شده که سوالاتی در مورد عوارض احتمالی واکسن ها در کودکان برایشان ایجاد شود اما متخصصان تا کنون هیچ گونه گزارشی مبنی بر عوارض حاد و خطرناک ویروس، ارائه نداده اند و واکسن زدن را در این شرایط بهتر از واکسن نزدن می دانند.

واکسن زدن دانش آموزان بهتر از واکسن نزدن است

ناصر پروانی، متخصص بیماری های کودکان بیمارستان مفید در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: یک واکسن نتیجه مطالعات چندین ساله کارشناسان، پزشکان و محققان است. واکسن‌هایی مثل واکسن آبله، واکسن دیفتری و واکسن کزاز و ... نتیجه چندین سال تحقیق و بررسی آزمایش و مطالعه بوده و پس از بررسی مطالعات گسترده بالینی مورد استفاده قرار گرفته است.

او افزود: واکسن‌کرونا نیز مثل سایر واکسن‌ها مورد مطالعات مختلفی قرار گرفته اما باید پذیرفت که این مطالعات انجام شده نتیجه یک یا دو سال شروع کرونا بوده است و سابقه طولانی ندارد، ولی با وجود این باز هم مشاهده عوارض شناخته شده و حالت پیچیده‌ای در اثر تزریق این واکسن‌ها در افراد نبوده ایم و عوارض حاد ثبت شده ای در این مدت مشاهده نشده است؛ عوارضی هم که به وجود آمده طی دو سال مطالعه ای که انجام شده ، مسئله خاصی را به وجود نیاورده است.

پروانی گفت: تمام استادان، کارشناسان، محققان و متخصصان در این شرایط تزریق واکسن را برای واکسن زدن ارجح می‌دانند و ما باید بپذیریم که با واکسیناسیون خطر مرگ و میر او را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد و از بروز اطلاعیه حاد بیماری در افراد جلوگیری می‌کند.

این متخصص بیماری های کودکان بیان کرد: تحقیقاتی که تاکنون در مورد واکسن‌های مختلف برای گروه‌های سنی مختلف به ویژه کودکان انجام شده بر مبنای علمی و تحلیلی بوده است. در حال حاضر واکسیناسیون ۱۲ تا ۱۸ سال در حال انجام است دقیقاً مثل بزرگسالان تزریق هر واکسنی که مورد تایید وزارت بهداشت باشد از عدم تزریق برای افراد کم سن بسیار گزینه مناسب‌تر و بهتری است.

او گفت: در هر شرایطی وقتی تکلیف بر این می‌شود که پروتکل‌های انجام شده برای کنترل یک اپیدمی در سطح جامعه انجام شود، مطمئناً روز‌ها و ماه‌ها مطالعات بالینی و آزمایشگاهی و تئوریک روی گزینه‌های پیشگیری پیشنهادی انجام شده و سپس در اختیار عموم جامعه قرار می‌گیرد در نتیجه تزریق واکسن برای کودکان طبق شیوه نامه‌ها الزامی و کمک کننده است.

پروانی در مورد شیوه نامه‌هایی که برای پیشگیری از ابتلای کودکان باید انجام شود، تصریح کرد: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی که خیلی هم تکرار شده باید همچنان انجام شود، اما از آنجایی که کودکان بازیگوشی‌های خاص خود را دارند و مثل بزرگسالان رعایت این شیوه نامه‌ها را جدی نمی‌گیرند باید توسط خانواده‌ آموزش ببینند.

این متخصص بیماری های کودکان افزود: باید به کودکان بیاموزیم که شستشو و ضدعفونی کردن دستهایشان را جدی بگیرند، همچنین توجه به خواب کافی کودکان و دانش آموزان خیلی مهم است، زیرا کم خوابی باعث پایین آمدن سطح ایمنی بدن کودکان می‌شود. سر وقت خوابیدن می‌تواند کمک کننده باشد، همچنین استفاده از تغذیه‌های مناسب که باعث افزایش ایمنی بدن کودکان می‌شود نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

او بیان کرد: نکته حائز اهمیت این است که پس از پایان ساعت‌های مشخص شده برای کلاس‌های حضوری بهتر است دانش آموزان مدرسه را ترک کنند و از تجمع بازی‌های گروهی خودداری کنند تا فاصله گذاری اجتماعی تا حد امکان رعایت شود. 

رعایت شیوه نامه های بهداشتی

کمرنگ بودن رعایت شیوه نامه های بهداشتی در بین دانش آموزان

جمال میرزایی، متخصص عفونی و فلوشیپ فوق تخصص نقص ایمنی، سرطان و پیوند در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: واکسیناسیون دانش آموزان به عنوان یکی از گروه‌هایی که به راحتی می توانند ناقل ویروس از خانواده به محیط مدرسه و از محیط مدرسه به خانواده باشند، شناخته شده اند.

رعایت شیوه نامه های بهداشتی برای دانش آموزان کم سن سخت است و معمولاً تحمل مداوم استفاده از ماسک و یا شستشوی مکرر دست ها برای کودکان سخت است. با توجه به فعالیت هایی که دانش‌آموزان در فضاهای بسته و با همراهی دیگر دانش‌آموزان با کمترین فاصله در کنار هم دارند این خطر وجود دارد که در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، شاهد افزایش ابتلای کودکان، دانش‌آموزان و حتی خانواده ها و مسئولان مدارس به کرونا باشیم.

این متخصص عفونی تصریح کرد: نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا، واکسیناسیون دانش آموزان به عنوان گروهی که می توانند یکی از عوامل افزایش دهنده ویروس کرونا در سطح جامعه باشند، از اهمیت بالایی برخوردار است.در حال حاضر در اکثر نقاط دنیا دانش آموزان با واکسن های مختلف واکسینه می شود و نباید نگرانی خاصی در این مورد برای خانواده ها وجود داشته باشد.

او یادآوری کرد: واکسن کرونا نیز مثل واکسن آنفلوانزا و سایر واکسن‌هایی که برای پیشگیری از پاندمی های مختلف طی سالیان متمادی به مردم و به ویژه کودکان تزریق شده، مراحل عملیاتی مختلفی را سپری کرده است.  با توجه به پیشرفت علم و تسریع مراحل تحقیقاتی، باید به این نکته توجه داشت که استفاده از واکسنی که کمتر از دو سال است تمام مراحل تحقیقاتی و بالینی را پشت سر گذاشته و تا کنون هیچ عارضه حادی نداشته است، نمی تواند مشکلی را در کودکان ایجاد کند و حداقل اینکه خطرپذیری زیاد و قابل توجهی ندارد.

اهمیت واکسیناسیون دانش آموزان

بی خطر بودن واکسن سینوفارم برای دانش آموزان 

شهناز آرمین، متخصص بیماری‌های کودکان و فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد:  واکسن سینوفارم از ویروس کشته شده ساخته شده و استفاده از آن در کودکان جای نگرانی ندارد زیرا تا کنون ما از بسیاری از واکسن ها با پلتفورم ویروس کشته شده استفاده کرده‌ایم و مشکلی ایجاد نشده است.

صحبت‌هایی مبنی بر بروز مشکلاتی در سنین بلوغ کودکان و نوجوانان بر اثر تزریق واکسن پایه و مبنای علمی ندارد. مثل سایر واکسن هایی که تا کنون تزریق شده و مسئله ایجاد نکرده است، تزریق واکسن کرونا هم برای افراد کم سن مشکلی ایجاد نمی‌کند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان بیان کرد: به طور کلی در کشورهایی مثل عربستان و بحرین نیز واکسیناسیون دانش آموزان انجام شده و تاکنون عوارض خاصی برای این قشر ایجاد نکرده است. به نظر می‌رسد در حال حاضر تزریق واکسن با توجه به شرایط شکننده ای که وجود دارد، بهتر از نزدن آن است.


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
سلام. من ۱۵ سالمه. نزدیک دو هفتس که واکسن سینوفارم زدم. الان نه مردم. نه فلج شدم، نه قطع نخاع شدم. سالم و سرحال دارم زندگیمو میکنم و منتظر دوز دومم هستم. کسایی که میگین واکسن نزنید و شایعه های چرت و پرت میسازین، اگه یکی واکسن نزنه و بخاطر کرونا بمیره، ولله که خونش پای شما و امثال شماس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
سلام من سینوفارم زدم تنها مشکلی که داشتم یکم بازو درد بودش که دردش کم بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
یعنی واقعا کسی تو این وزارت بهداشت نیست جلوی این قلدری‌ها و به خطر انداختن جان و سلامتی بچه ها رو بگیره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
من که با این خطرات و عوارض واکسن نمیزنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
اول بگذارین تحقیقات واکسن کامل بشه و از حالت مجوز اضطراری خارج بشه، بعد بروید سراغ کودکان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
با وجود تهدیدهایی که از جانب بیوتروریسم هست واکسیناسیون کل جامعه بخصوص بچه ها عاقلانه نیست!
بهتره فقط افراد با بیماری زمینه ای و افراد بالای سن باروری رو واکسینه کنن.
Turkey
ناشناس
۱۶:۰۰ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
باشه واکسن می‌زنیم اما واکسن ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
اینها همش دارن تجربه کشورهای دیگه و که شنیدن میگن خودتون چه تحقیقی برای بچه ها کردید اونو بگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
هیچ
Iran (Islamic Republic of)
M.f
۱۵:۳۷ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
من پسر بزرگم 17سالشه دو هفته است سینو فارم زدم و پسر کوچکم12.5 سالشه که 3روزه واکسن زده الحمداله رب العالمین حالشون خوبه و خودمون هم یک ماه از دوز دوم می گذره پروتکل ها را هم رعایت می کنیم .حداقل با واکسن ایمنی خودتون وجامعه را بالا ببریم فر افکنی و نومیدی و بسه تا دیروز واکسن واکسن می گفتید الان نیگید نه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
آفرين به اين طرز فكر. برادرزاده ي ١٤ ساله من هم زد. خداروشكر مشكلي پيش نيومد. ما كه همه مون زديم. و دريغ از يك مورد ابتلا به كرونا يا عوارض شديد بعد از تزريق.
بيخود شلوغش ميكنند بعضيا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
جون بچه هامون مهمتر از آزمایشهای تحقیقاتی مشتی دکتر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
واکسن نزدن دانش آموزان بهتر از واکسن زدن است
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۳:۳۹ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
واکسن برای کودکان تایید سازمان جهانی بهداشت را ندارد.واکسن بزرگسالان هم مجوز مصرف اضطراری دارد در زدن واکسن به کودکان نباید عجله کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
از چی بنالیم
از رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی تو مدرسه
پروتکل ها پیشکش
مدارس آب هم ندارن یه وجب خاک رو میزا و کف مدرسه نشسته
بچه ها دو هفته از شروع مدارس گذشته معلم ندارن
کیفیت آموزش صفر
پرورش و تربیت خو بماند
چرا تا این اندازه به آموزشو پرورش بی اعتنا هستن
واقعا چرا با اعصاب والدین بازی میکنن
وزارتی که هنوز وزیری براش تعیین نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
من دو تا از بچه ها مو واکسن زدم خدا رو شکر حالشون خوبه ولی یکمی تب کردن وبی حال شدن همه واکسن ها این عوارض رو دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
نباید ریسک کرد واکسن زده به بچها چون هنوز مقاله ای چیزی نیست که اثبات کنه خطر نداره پس مدرسه نرفتن بهتر از اینکه اینده بچها به خطر بیوفته ما که رفتیم داشنگاه چی شدیم بیکار وهر روز فقیر تر شدیم حداقل مصیبت بچها مونو نبینیم که در اینده مریض وگرفتار شوند بله زمانی واکسن زده میشه که یک مقام بلند مرتبه بیاد بگه هر کی واسکن زد فوت کرده منو جاش قصاص کنید این میشه حرفو حساب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
مگه جون بچه هامونو از سر راه آوردیم که واکسن هایی که مجوز اضطراری گرفتن و چند پنج سال از آزمایششون نگذشته به بچه هامون تزریق کنیم؟ طبق قانون اساسی و قوانین فقهی و شرعی اصلا حق اینو ندارید که واکسن رو اجباری کنید اگرهم به سرتون زد بدونید ما بچه ها مونو مدرسه نمیاریم....من و خیلی از خانواده ها تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهیم داد کسی به بچه هامون واکسن تزریق کنه. اگر راست میگید محتویات واکسن و عوارض رو تو تلویزیون شفاف سازی کنید بعد ببینید کی حاضر میشه به بچش واکسن بزنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
ما که زدم چیزمون نشده همون سرد تب معمولا میاد بعد واکسن نگرفتیم داداش کوچکم همین طور الان دو هفته هیچ کدومون چیزمون نشده چند روز دیگه نوبت دومش میرسه
Iran (Islamic Republic of)
ل
۱۲:۰۱ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
چرامیخاهید بچه های مردم را با واکسن به کشتن دهید
Iran (Islamic Republic of)
طرفدار باران کوثری از بهمن ۹۹ برای همیشه و تا ابد
۲۱:۰۰ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
من شخصا نزنم بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
سلام از وزیر بهداشت محترم درخواست دارم به داد بیمارانی که دچار قارچ سیاه شده اندبرسد چرا بیمارستان امام خمینی داروی اصلی را(که اخیراً وارد هم شده) تزریق نم کند وداروی مشابه که تأثیری در بهبودی حال بیماران ندارد را تزریق می‌کند خواهش میکنم رسیدگی بفرمائید واین بیماران را از زجر وعذاب نجات دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
جز چین و امارات کدوم کشور دیگه ای بچه ها رو با واکسن سینوفارم که تاییدیه استفاده برای زیر 18 نداره، واکسینه کردن؟
Iran (Islamic Republic of)
پوریا
۱۱:۳۶ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
بزارید بگ12 سال یه بالا بزنن من 17 سالمه و واکسن کرونا تزریق کردم و تنها سردرد خفیف داشتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
بعضی عوارض بلافاصله بعد از تزریق هست و بعضی عوارض به بیو تروریسم مربوط میشه که سلامت کودک و نوجوان رو در بزرگسالی تهدید میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
جواب15.58. خواهشا چرت پت نساز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
تو خود چین به 10 درصد از دانش آموزان زدن و نه بیشتر تا ببینن نتیجه اش چی میشه، اونوقت تو ایران می خوان به همه بچه ها بزنن!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
چین تقریبا تمام جمعیت خود را واکسینه کرده است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
بزارید یکسال از واکسیناسیون اجباری بزرگسالان بگذره نتایج آن مشخص شود بعد سراغ کودکان برید آزمایش کنید.اول آمار فوتی در کودکان در اثر کرونا بدید بعد به فکر واکسن بشید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
سینوفارم برای زیر ۱۸ تائیدیه who نداره حالا هر کار می خواین بکنین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
هر کاری میخوایین بکنین یعنی چی؟! مگه جونمون رو از سر راه آوردیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
خب تاییدیه دکتر عین الهی را که دارد از همه جا بالاتر هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
بخداازجونمون هنوزسیرنشدیم.واکسنوکه انشاالله میزنیم چون به حرف های شمااعتمادمیکنیم.ولی بازگشایی مدارس واقعابنظرم هم بده هم خوب.خوبیش اینه که من امسال پایه نهم هستم وقراره انتخاب رشته کنم وحضوری بنظرم برای من گزینه بهتری برای درس خواندن ویادگرفتن.بدیشم که همه میدونین مبتلاشدن به کروناس وخدایی نکرده اگرمثلامن کلاس نهمی مبتلاشم ادامه دادن درس سخت میشه وعوارض بعدازردکردن کروناهم که ماشاالله ازخودکرونابدتره.نمیدونم واقعاچی بگم فقط توکل میکنیم به خداوند...
Iran (Islamic Republic of)
؟
۱۰:۲۴ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
آیا برای زیر ۱۲ سال هم امسال واکسن تزریق میشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ب
۱۲:۰۴ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
خداکنه نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
ان شالله که بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
شما رو به هر کس و هر چیزی که می پرستید زود تر مدارس رو بازگشایی کنید ، خسته ایم، خسته
Iran (Islamic Republic of)
طرفدار باران کوثری از بهمن ۹۹ برای همیشه و تا ابد
۲۱:۰۲ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
ننگ بر تو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
سلام ،

من واکسن چینی زدم ،
چهار روز استفراغ ( ببخشید ) می کردم و
حالا بعد از دو هفته هنوز ادرارم ( ببخشید ) نارنجی پررنگ است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
سلام
من واکسن سینوفارم زدم خدا رو شکر عالی هیچ مشکل خاصی هم پیش نیومد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
برای چی باید بچه یک واکسنی را بزند که معلوم نیست محتویات ان چی هست؟ چرا یک مقاله علمی به چاپ نمی رسانید تا خاطره همه را جمع کنید؟؟ نه به واکسن دولتی ایران و چین (مرگ بر امریکا و اسرائیل و استکبار جهانی)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
سلام
پزشک هستم
برای تزریق واکسن بخصوص در افراد لاغر ونوجوان وکودکان بایستی از سرنگ با سر سوزن ظریف وکوتاه استفاده شود.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۱۹ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
دروغه همش چرا واکسنی رو که زدن جلو دوربین نگرفتند؟
اب مقطر بوده که زده نه سینو فارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
پس پاستور کی میاد؟
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۸:۴۲ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
اگر بچه هامون خدای ناکرده فوت شدن ، کدام مسول قصاص رو قبول می کنه ؟، هر وقت قبولدار شدن مسولین و قوه قضایه من بچم می فرستم مدرسه، شماها که اینقدر مطمئن حرف می زنید واکسن بی خطره
Iran (Islamic Republic of)
اقای احمدی
۰۹:۳۵ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
بنده بچه مدرسه نمی فرستم, این بنده خدا هم حرف حق زده! ما کل عمرمان را دانشگاه رفتیم و اخرش بیکاری نصیبمان شد, دولت جواب بدهد.
آخرین اخبار