دو خواهر و برادر آمریکایی که از سال ۲۰۱۸ اجازه خروج از چین را نداشتند روز گذشته توسط دولت پکن آزاد شدند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از آن که دولت بایدن با آزادی یکی از مدیران ارشد شرکت فناوری هوآوی موافقت کرد، دولت پکن نیز دو تبعه آمریکایی را آزاد کرد.

گفته می‌شود سینتیا و ویکتور لیو، دو تبعه آمریکا علی رغم نداشتن هیچ گونه اتهام جنایی از سال ۲۰۱۸ اجازه خروج از چین نداشتند. پدر این دو نفر، اما با نام لیو چانگمینگ یکی از مقامات سابق بانکی در چین یکی از فراریان تحت تعقیب دولت پکن و متهم به کلاهبرداری است.

خروج این دو تبعه آمریکایی در پی آزاد شدن منگ وانژو، مدیر مالی شرکت فناوری هوآوی از کانادا و در پی موافقت دادستان‌های آمریکایی با تبرئه اتهام فساد مالی وی انجام شد. چند ساعت پس از این توافق، مایکل کووریگ و مایکل اسپاور دو تبعه کانادایی که مدت کوتاهی پس از منگ وانژو دستگیر شده بودند و بیش از ۱۰۰۰ روز در چین زندانی بودند نیز آزاد شدند تا به کانادا بازگردند.

منتقدان دولت چین را به "دیپلماسی گروگانگیری" متهم می‌کنند، ولی دولت پکن هر گونه ارتباط میان این دستگیری‌ها با حبس منگ را رد می‌کند.

کاخ سفید در این باره اعلام کرد آزادی چهره‌های کانادایی مبادله زندانی نیست و پرونده آن‌ها در ملاقات بین جو بایدن و شی جین پینگ، رییس جمهور چین در ۹ سپتامبر مطرح شده بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در واکنش به این خبر گفت: ما از بازگشت سینتیا و ویکتور لیو به آمریکا در روز‌های آینده استقبال می‌کنیم. ما از تمامی تبعه‌های آمریکایی که در زندان‌های چین به سر می‌بردند حمایت می‌کنیم.

کاخ سفید، اما از اظهارنظر درباره آزادی تبعه‌های آمریکایی از چین خودداری کرده است. جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید هر گونه تبادل زندانیان میان چین و آمریکا را رد کرد و گفت: این یک روند قانونی است که پرونده آن پیشتر میان روسای جمهور آمریکا و چین در دیدار ۹ سپتامبر مطرح شده بود.

آمریکا یکی از بزرگترین کشورهای جهان در زمینه دستگیری اتباع دیگر کشورها به اتهامات واهی است و هم اینک ده ها نفر از اتباع ایرانی و سایر کشورها به دلیل آنچه نقض تحریم های این کشور خوانده شده است در زندان بسر می برند. واشنگتن از این سیاست برای اعمال فشار بر سایر کشورها استفاده می کند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار