مرگ خطیرکوه با انفجار‌های قانونی یا غیر قانونی؟ + فیلم

انفجار در خطیرکوه با هدف برداشت شن و ماسه، زخم یک تناقض را باز کرد یک اداره این انفجار را قانونی و یک اداره غیر قانونی می‌داند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، همه چیز از فیلم یک دقیقه‌ای شروع شد فیلمی که می‌گویند تصادفی ضبط شده است و انفجار در  منطقه خطیرکوه در شهرستان سوادکوه را با هدف برداشت شن و ماسه و واریزه‌های کوهی نمایش می‌دهد، انفجاری که علاوه بر صدای هولناکش، توده ای بزرگ از گرد و غبار را روانه آسمان و زمین کرد و فعالان محیط زیست با استناد به وجود رودخانه و گونه‌های گیاهی و جانوری در این منطقه از وقوع فاجعه‌ای هولناک در سوادکوه خبر دادند و از سکوت مسئولان شهرستان و استان گله کردند و انگشت اتهام را به سمت محیط زیست نشانه رفته اند اما پیگیری های باشگاه خبرنگاران جوان نشان از یک اختلاف در تفسیر قانونی پرده برداشت.

طبیعی است نگران نباشید

عباس عبدی معاون معدن و منابع معدنی اداره کل صنعت معدن تجارت مازندران با بیان اینکه انفجار در معدن شن و ماسه سوادکوه برای استخراج مواد معدنی همچون سنگ آهک، سنگ لاشه و فلورید امری طبیعی است، گفت: معدنکاران در معدن‌های روباز برای پایین آوردن هزینه استخراج و بالا بردن میزان بهره برداری از معادن اقدام به آتشباری و انفجار می‌کنند.

او در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مازندران افزود: این انفجار با درخواست بهره‌بردار این معدن انجام گرفت و مجوز‌های قانونی آن توسط هیئت ناریه استان که متشکل از نمایندگان استانداری، سپاه، نیروی انتظامی، نهاد‌های امنیتی و نماینده اداره کل صنعت معدن تجارت مازندران است صادر شده بود.


معاون معدن و منابع معدنی اداره کل صنعت معدن تجارت مازندران در واکنش به نگرانی برخی فعالان محیط زیست نسبت به استخراج بی‌رویه معادن و نابودی منابع طبیعی، نیز گفت: هیچ گونه خطری منابع طبیعی و حیات وحش را تهدید نمی‌کند و این معدن خارج از مناطق چهارگانه محیط زیست است و جزو عرصه محیط زیستی کشور محسوب نمی‌شود.

عباس عبدی با بیان اینکه تعامل دستگاه‌های اجرایی مرتبط با معدن مثل منابع طبیعی و محیط زیست برای توسعه ضروری است، گفت: تمامی نهاد‌های دولتی برای رسیدن به توسعه پایدار تلاش کنند موانع پیشرو را بردارند.

او افزود منابع ملی به شکل طبیعی در دنیا بهره برداری می‌شود و روند احیا و بازسازی این منابع نیز همواره جزو اولویت‌های مهم هر کشوری است.

 

بیگناه را بردار نکنید ؛ قانون را اصلاح کنید

ابراهیم فلاحی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سوادکوه از قوانین عجیب برای فعالیت‌های معدنی خبر داد و گفت: فعالیت‌های معدنی به صورت مستقیم روی محیط زیست و عرصه‌های طبیعی تاثیر می‌گذارند، اما بر اساس قانون، استعلام از اداره حفاظت محیط زیست فقط شامل معادنی است که بخواهند در مناطق چهارگانه محیط زیستی استان فعالیت کنند.

او افزود: متاسفانه این قانون در حالی محیط زیست را از فرایند استعلام فعالیت معدنی خارج کرده است که بسیاری از این مناطق اگرچه جزو مناطق چهارگانه نیستند اما گونه‌های جانوری و گیاهی ارزشمندی در آن‌ها وجود دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سوادکوه با بیان اینکه در جریان این انفجار حجم زیادی از توده‌های سنگ و گرد وغبار، رودخانه دامنه کوه را آلوده و مسیر تردد روستاییان را مسدود کرده است، ادامه داد: موج انفجار بگونه‌ای بود که سبب هراس اهالی منطقه شده است.

فلاحی افزود: قانون برای مناطق مسکونی، تجاری و صنعتی میزانی از آلودگی صوتی تعیین کرده که این انفجار‌ها مصداق بارز آلودگی‌های صوتی است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سوادکوه با بیان اینکه این انفجار در مرز منطقه شکار ممنوع رخ داده است، افزود: گونه‌های جانوری ارزشمندی در منطقه سوادکوه زندگی می‌کنند که امواج صوتی ناشی از این انفجار‌ها بر زندگی آن‌ها نیز تاثیر می‌گذارد.

او در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گفت: محیط زیست استان فقط مناطق چهارگانه نیست و محیط زیست حیوانی، انسانی و گیاهی را هم شامل می‌شود که به فراوانی در این منطقه وجود دارد و انفجار‌های غیر اصولی ممکن است مسیر چشمه‌ها و آبشخور حیوانات را تغییر و باعث رانش زمین شود.

فلاحی ادامه داد: صدور مجوز و فعالیت این واحد‌های معدنی با اداره صنعت، معدن و تجارت است و وقتی محیط زیست را از فرایند استعلام‌ها حذف می‌کنند نباید انتظار از محیط زیست داشته باشند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سوادکوه با بیان اینکه برای صدور مجوز فعالیت این معدن شن و ماسه از محیط زیست استعلامی گرفته نشده است، ادامه داد: چگونه این واحد‌های معدنی وقتی می‌خواهند دستگاه سنگ شکن مستقر کنند از محیط زیست استعلام می‌گیرند، اما برای برداشت واریزه‌های کوهی و انفجار در عرصه طبیعی از محیط زیست استعلامی گرفته نمی‌شود.

او گفت: واریزه‌های کوهی با لودر نیز قابل برداشت است و دلیل بر انفجار کوه که به گفته مسئولان این معدن هفته‌ای یکی دو بار اتفاق می‌افتد نیست.

فلاحی گفت: بهره بردار این معدن که می‌گوید همه مجوز‌های قانونی را داریم بهتر است آن را منتشر کند تا مردم و رسانه‌ها نگویند محیط زیست مقصر است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سوادکوه گفت: این اداره از معدن مذکور شکایت کرده و پرونده در مراجع قضایی با ورود دادستان در حال بررسی است.

انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار