معاون میراث‌فرهنگی قزوین از آغازطرح مشارکتی احیای یک چاهخانه در باغستان‌سنتی قزوین خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، احسان نورانی معاون میراث‌فرهنگی قزوین گفت: بنا‌هایی با عنوان چاهخانه در باغات سنتی با شاخص‌های ویژه به لحاظ کاربری و تامین نیاز‌های باغدار و باغستان وجود دارند که از میراث ارزشمند معماری سازگار با اقلیم طبیعی به شمار می‌روند و با توجه به خطر نابودی کامل تعداد اندک چاهخانه‌های باقی مانده در باغستان سنتی قزوین، طرح مرمت و احیای این بنا‌های ارزشمند تاریخی در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

نورانی افزود: پروژه احیای چاهخانه سازآباد حاج‌مصطفی با مشارکت مالک آغاز شده و اقدام‌هایی، چون پی‌ریزی، دیوارچینی، طاق‌زنی، شیب‌بندی بام و ساماندهی محوطه چاهخانه مطابق با الگوی اولیه آن‌ها تحت نظارت کارشناسان فنی اداره‌کل در حال انجام است.

بنای چاه‌خانه‌ها معمولاً از آجر و ملات خشت و گل ساخته شده‌اند، این بنا‌ها اطاقی به ابعاد چهار در چهار و ارتفاع حدود سه متر دارند که دارای دیوار‌های پهن و طاق ضربی هستند.

چاه‌خانه‌ها دارای هواکش، شومینه و راه‌پله بوده و چاه‌خانه‌های قدیمی فاقد درب و دارای کتیبه‌ای بوده که نام چاه‌خانه و سال ساخت در آن ذکر شده است.

فضای چاه‌خانه به عنوان استراحتگاه مشترک باغبانان و محل نگهداری وسایل آنان بوده و در زمان آبیاری و به خصوص در فصل محصول برای حفاظت از محصولات باغی استفاده می‌شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار