دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت:متاسفانه روند تخریب باغستان سنتی قزوین نسبت به سال‌های قبل سرعت گرفته است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، محمد قاسمی دادستان عمومی و انقلاب قزوین در جلسه صیانت از باغستان سنتی گفت:متاسفانه روند تخریب باغستان سنتی قزوین نسبت به سال‌های قبل سرعت گرفته است و باید دستگاه‌های متولی به وظایف خود برای صیانت از این پهنه سبز به خوبی عمل کنند.

قاسمی افزود: با وجود اینکه باغستان سنتی قزوین از سال ۹۳ ثبت ملی شده است، ولی اقدام موثر و اجرایی را برای صیانت و حفاظت از آن شاهد نبوده‌ایم.

وی با اشاره به تدوین سند ضوابط باغستان از سوی میراث فرهنگی و گردشگری استان، گفت: این سند باید جامع و مانع باشد تا از وقوع جرم و بسیاری آسیب‌های دیگر در آینده جلوگیری شود.

دادستان قزوین با بیان اینکه ثبت ملی باغستان سنتی تازه شروع کار است، افزود: وقتی جایی ثبت ملی می‌شود، هدف از ثبت اثر به معنای تنها پلاک گذاری آن نیست بلکه تازه باید برای حفاظت از آن اقدام کرد.

وی افزود:وقتی سندی را برای صیانت از باغستان تدوین می‌کنیم به معنی نقشه راه است و باید جامع و مانع باشد تا بعد از آن مشکلی ایجاد نشود.

دادستان قزوین با بیان اینکه سند ضوابط حریم باغستان سنتی باید شفاف و جامع باشد، افزود: سازمان‌های دولتی و قضایی دنبال منافع در باغستان نیستند و پیشگیری از وقوع جرم و احیای حقوق عامه را در این زمینه پیگیری می‌کنند.

قاسمی گفت: اگر برای گروهی ضوابط و مقرراتی تدوین می‌شود باید نمایندگان آن‌ها و دستگاه‌های مربوط هم حضور داشته باشند و ضمانت اجرایی نیز برای تکالیف و مقررات مشخص شده تعیین شود.

وی افزود:اینکه باغستان سنتی قزوین از سال ۹۳ ثبت ملی شده حرکت خوبی است و باید کمک کنیم تا به نتیجه برسد و در آینده مورد انتقاد آیندگان قرار نگیریم.

قاسمی در خصوص سد لاستیکی، افزود:با توجه به بازدید‌های صورت گرفته قرار شد فعلا این سد متوقف و برای پاکسازی بستر رودخانه ارنجک اقدام شود.

مدیر کل بازرسی استان قزوین هم گفت:اصل تدوین سند ضوابط حریم باغستان سنتی قزوین کاری مفید است، اما با توجه به اینکه نظام مالکیت و بهره برداری باغستان سه گانه است باید در تدوین سند، ذینفعان حضور داشته باشند.

عبدالله آقاعلیخانی با تاکید بر بهره برداری باغداران از باغستان، گفت: باید باغدار و مالک از باغ خود نفع ببرند و در مرحله بعد نفع آن به شهر و بعد به عموم جامعه برسد بنابراین در این سند باید حتما نفع عینی و مادی برای باغداران وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.