معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین گفت: با توجه به اشکالات و نواقص سند ضوابط حریم باغستان سنتی فعلا از اجرای آن جلوگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، علی فولیان معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در جلسه صیانت از باغستان سنتی قزوین، گفت: ضوابط حریم باغستان سنتی قزوین که از سوی میراث فرهنگی تدوین شده است عبارات کلی و مبهم دارد که بعدا دستگاه‌های متولی و قضایی را به دردسر می‌اندازد.

وی اضافه کرد: در این سند به نقش دستگاه‌ها اشاره شده است و باید تکالیف آن‌ها نیز به صورت دقیق و شفاف تشریح شود.

این مسسول گفت: دستگاه قضایی به منظور احیای حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم به سند ضوابط باغستان سنتی قزوین ورود کرده است و فعلا نباید آن را نهایی و اجرایی کرد تا در کمیته تخصصی با حضور سمن ها، نمایندگان دستگاه‌ها و باغداران مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه باغستان سنتی قزوین میراثی کهن و ارزشمند است، افزود: این پهنه سبز، هویت مردم قزوین را رقم می‌زند، ولی به رغم ویژگی‌های خاص خود از جمله کمربند سبز شهر قزوین بودن در معرض زوال و نابودی قرار دارد.

فولیان گفت: این میراث کهن، ثبت ملی شده، اما ظاهرا اقدامات مهمی برای صیانت از آن انجام نشده است و ضوابط حرایم باغستان نیز باید با جامعیت و شفافیت تدوین شود.

باغستان سنتی قزوین مجموعه باغاتی در گرداگرد این شهر هستند که دارای بیش از هزار سال عمر هستند.

وسعت این باغ‌ها که روزگاری چهار هزار و ۲۰۰ هکتار تخمین زده می‌شد اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.