دولت چین پیش از انتشار گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره منشا کرونا، از رویکرد این کشور انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، آر تی در گزارشی اعلام کرد دولت چین با اشاره به قصد جامعه اطلاعاتی آمریکا برای انتشار گزارشی از تیم تحقیقاتی خود درباره منشا شیوع ویروس کووید-۱۹، از سیاست‌زدگی در دولت آمریکا درقبال کرونا انتقاد کرد.

مدیرکل بخش کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه چین در این باره از دولت آمریکا خواست تا به آزمایشگاه‌های خود رجوع کند و تحقیقات خود را آن‌جا انجام دهد.

او به آمریکا هشدار داد با سرزنش چین به جایی نخواهد رسید و این اقدامات، مسئولیتی از دوش واشنگتن کم نمی‌کند. این مقام چینی با بیان آنکه هیچ شواهدی برای اثبات این ادعا که ویروس کرونا اولین بار از آزمایشگاهی در چین نشت کرده باشد، وجود ندارد، افزود: «اگر آمریکا می‌خواهد در اثبات این ادعا منصف باشد، باید ابتدا تحقیقات خود را از آزمایشگاه‌های آمریکا آغاز کند.»

این مقام ارشد چین که در کنفرانسی خبری صحبت می‌کرد، همچنین گفت: «جلب کردن توجهات به سمت چین، اشتباهات آمریکا را پاک نمی‌کند. واشنگتن باید از سیاست‌زدگی در قبال شیوع کرونا برحذر باشد.»

این در حالیست که شب گذشته منابع خبری اعلام کردند که گزارشی که به تازگی به دست «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، رسیده است، نشان می‌دهد گروه تحقیقاتیِ جامعه اطلاعاتی آمریکا در بررسی‌هایی که برای یافتن منشا کرونا انجام دادند، به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. گفته می‌شود جامعه اطلاعاتی آمریکا قصد دارد بخشی از این گزارش را تا چند روز آینده برای عموم منتشرکند.

ویروس کووید-۱۹ اولین‌بار اواخر سال ۲۰۱۹ در ووهان چین گزارش شد. پس از آن مناقشات بسیاری میان آمریکا و چین برسر منشأ اصلی شیوع کرونا بوجود آمد. در آن زمان دونالد ترامپ از الفاظی مانند «ویروس چینی»، «آنفلوانزای چینی» و «کونگ فلو» برای این ویروس استفاده و به چینی‌ها توهین می‌کرد.

ماه مارس ۲۰۲۱ (اردیبهشت) گروه تحقیقاتی سازمان جهانی بهداشت در سفری به چین گزارشی منتشر و اعلام کرد «احتمال آنکه ویروس کووید-۱۹ از آزمایشگاهی در ووهان چین به بیرون درز کرده باشد بسیار ناچیز است.»

چند ماه گذشته جو بایدن خواستار انجام تحقیقاتی درباره منشا کرونا شد و گفت که فرضیه احتمالی برای منشا کرونا انتقال آن از حیوان به انسان یا نشت از آزمایشگاه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار