مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان، گفت: سند ملی پیشگیری و مقابله با الکل، زبان مشترکی برای مدیریت مداخلات پیشگیری، درمان و کاهش آسیب‌های اجتماعی توسط دستگاه‌های متولی است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خرم آباد،مریم پورسرتیپ،مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان در پنجمین جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی سلامت زنان و خانواده که به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی و با حضور مدیرکل امور بانوان و سایر اعضا با دو دستور کار تشریح سند پیشگیری و کاهش مصرف مشروبات الکلی و بررسی وضعیت نرخ خودکشی در استان برگزار شد، اظهار کرد: موضوع مصرف مشروبات الکلی به‌عنوان یک مسئله اجتماعی پدیده‌ای است که باعث می‌شود بعضاً توانایی جامعه در سازمان‌یابی و حفظ نظم موجود مختل شود و بعنوان یک آسیب اجتماعی، دارای یک شبکه علت پیچیده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که عوارض سنگینی را در حوزه سلامت و امنیت جامعه ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه موضوع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی نیازمند طرح جامع و واحد، همراه با همکاری بین بخشی کلیه ارگان‌های مختلف است، افزود: سند ملی پیشگیری و مقابله مصرف مشروبات الکلی در واقع زبان مشترکی برای مدیریت پیشگیری، درمان و کاهش آسیب مصرف این نوع مشروبات است که بمنظور هماهنگی و همکاری بین بخشی دستگاه‌های متولی و تقسیم وظایف و تکالیف بین آن‌ها تدوین شده است.

پورسرتیپ ادامه داد: انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی با جدیت، ضمن معرفی یک نفر از کارشناسان متخصص و متعهد آن سازمان، به دبیرخانه کارگروه اجتماعی و فرهنگی، برنامه ریزی و اهتمام لازم را در جهت اجرای این سند داشته باشند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان، تصریح کرد: این سند در سال ۹۲، براساس سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری مبتنی بر رویکرد «انسان سالم» و «سلامت همه جانبه»، بمنظور ارتقاء شاخص‌های بهداشت سلامت روان، تدوین و تا سال ۹۶ اجرا و در سال ۹۷ و ۹۸ مورد بازنگری قرار گرفت.

وی ادامه داد: ازجمله موارد مهم در این ارزیابی‌ها، توجه دستگاه‌های اجرایی به موضوع لذت‌های جایگزین است و برنامه‌ریزی در سطوح کلان و استانی برای تفریحات جامعه و نشاط جوانان، از ضروریات است که باید کلیه دستگاه‌های فرهنگی با بهره‌گیری از ظرفیت دستگاه متبوع، جامعه مدنی و سازمان‌های مردم نهاد، به این مقوله توجه جدی کنند.

پورسرتیپ بیان کرد: سند بازنگری شده در سال ۱۴۰۰ توسط سازمان امور اجتماعی کشور به استانداری‌ها ابلاغ و افق آن تا سال ۱۴۰۴ است و دورنمای اهداف راهبری آن بر کاهش ۲۰ درصدی شیوع مصرف در طی یکسال، افزایش سواد پیشگیری از مصرف مشروبات و ... تاکید دارد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان، تصریح کرد: مداخلات در این سند، بصورت ترویجی، تسهیلی و تحکیمی بوده و شرح وظایف هرکدام از دستگاه‌های متولی بر مبنای مداخلات مزبور، تعیین شده که برنامه‌ریزی و انجام اقدامات مبتنی بر تقسیم کار بعمل آمده توسط دستگاه‌ها مورد تاکید است.

وی ادامه داد: عملکرد دستگاه‌ها در این خصوص توسط دفتر امور اجتماعی با گزارشگیری‌های کتبی و بازدید میدانی، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار