در پی اقدام لیتوانی برای برقراری رابطه اقتصادی با تایوان، پکن سفیر خود در ویلنیوس را فراخواند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، وزارت امور خارجه چین اعلام کرد پکن سفیر خود در لیتوانی را احضار کرده و از ویلنیوس نیز خواسته سفیر خود در چین را به کشورش فرا  بخواند.

در ماه ژوئیه، جوزف وو، وزیر امور خارجه تایوان گفت که این جزیره به عنوان بخشی از استراتژی گسترش و تعمیق روابط با کشور‌های عضو اتحادیه اروپا دفتر نمایندگی خود را در ویلنیوس افتتاح می‌کند. 

اوسرین آرمونایت، وزیر اقتصاد لیتوانی نیز پیش از این گفته بود که ویلنیوس قصد دارد در پاییز دفتر نمایندگی تجاری خود را در تایوان افتتاح کند.

وزارت خارجه چین نیز به نوبه خود به ویلنیوس در مورد این اقدام هشدار داد.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما از طرف لیتوانیایی می‌خواهیم که فورا تصمیم اشتباه خود را تصحیح کند، اقدامات مشخصی را برای جبران خسارت اتخاذ کند و دیگر در مسیر اشتباه پیش نرود.»

چندی پیش نیز، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) فروش محموله دیگری از تسلیحات نظامی شامل ۴۰ دستگاه توپخانه هویتزر، ۱۶۹۸ کیت راهنمای دقیق مهمات، تسلیحات جانبی و برخی تجهیزات قابل ارتقای هویتزر‌های قبلی را به تایوان تایید کرد.

وزارت دفاع تایوان نیز در بیانیه‌ای از دولت آمریکا بابت در اختیار قرار دادن این تجهیزات نظامی تشکر کرد و گفت: این تسلیحات نظامی به نیرو‌های زمینی ارتش تایوان در افزایش توانایی‌ها در زمینه واکنش سریع و پاسخ به حملات متقابل کمک زیادی می‌کند.

تایوان از سال ۱۹۴۹ مستقل از سرزمین اصلی چین اداره می‌شود. پکن این جزیره را از آن خود می‌داند، در حالی که تایوان معتقد است که این کشور یک کشور خودمختار است و با چندین کشور دیگر روابط سیاسی و اقتصادی دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار