مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: خشکسالی در استان کرمان الگوی کاشت محصولات باغی را با حذف گونه‌های آب بر اصلاح کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، لطفعلی زاده، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت:روند خشکسالی در استان کرمان و ضرورت اصلاح الگوی کاشت محصولات باغی با محوریت بهینه سازی مصرف آب، حذف گونه‌های آب بر و جایگزینی آن با گونه‌های کم آب بر در برنامه اصلاح الگوی کاشت قرار گرفت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت:برای اصلاح الگوی کشت، محصولاتی مانند زعفران، گل محمدی و سایر گیاهان دارویی و انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای باز به فضای بسته وکشت‌های گلخانه‌ای طی برنامه مدون، تدوین و به مرحله اجرا درآمده است.

او افزود: به طوری که طی دو سال گذشته ۴۸۳ هکتار زعفران، ۷۵۵ هکتار گل محمدی، ۸۳۴ و نیم هکتار سایر گیاهان دارویی و ۹۵ هکتار گلخانه سبزی و صیفی توسعه یافته است.

لطفعلی زاده تصریح کرد: با این میزان توسعه بالغ بر۸میلیون و ۵۵۰هزار مترمکعب آب در توسعه گلخانه با تولید ۱۲-۱۰ برابر در مقایسه با فضای باز و۴ میلیون و ۱۴۵ هزار مترمکعب آب در توسعه مجموعه گیاهان دارویی صرفه جویی شده است.

او بیان کرد: در حال حاضر نیز سطح زیرکشت گیاهان دارویی استان  ۷ هزارو ۸۷۴ و نیم هکتار و گلخانه‌های استان ۲۴۰ هکتار است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه یکی از گیاهان دارویی گل محمدی است، افزود: با توجه به شرایط برخی از مناطق استان کاشت این گیاه در استان در مناطق مستعد صورت پذیرفته است و شهرستان بردسیر بیشترین سطح زیر کشت این محصول را به خود اختصاص داده است با کاشت این گیاه در استان کارگاه‌ها و کارخانه‌های فرآوری محصول در سطح استان احداث شده که نسبت به تولید گلاب و اسانس با کیفیت بالا اقدام می‌کنند و توسعه این صنایع تبدیلی نقش بسزایی در اقتصاد مناطق کوهپایه‌ای داشته است.

لطفعلی زاده اظهار داشت: همچنین در استان تولید زعفران در سطوح خرد تولید می‌شود که در حال حاضر مزارع تولید زعفران در سطح بالاتر از ۲۰ هکتار مجهز به سیستم‌های آبیاری تحت فشار احداث شده است که خود نقش بسزایی در اشتغال مناطق روستائی دارد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار