مدیر جهاد کشاورزی ارسنجان از تولید ۹۶ تن گوشت بوقلمون طی دوره پرورش چهار ماهه در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سیدناصر حسینی خرمی مدیر جهاد کشاورزی ارسنجان از تولید ۹۶ تن گوشت بوقلمون طی دوره پرورش چهار ماهه در این شهرستان خبر داد و گفت: ۲ واحد پرورش بوقلمون صنعتی به ظرفیت ۷۱۰۰ قطعه در این شهرستان فعال است که با جوجه ریزی ۸۳۰۰ قطعه، موفق به تولید ۹۶ تن گوشت بوقلمون شدند.

او تصریح کرد: گوشت بوقلمون منبع غنی پروتئین، اسید‌های آمینه ضروری و اسید فولیک است و بدلیل دارا بودن انواع ویتامین B در جلوگیری از بیماری ام. اس، افسردگی و درمان کم خونی بسیار موثر است.

به گفته خرمی، گوشت بوقلمون دارای چربی و کلسترول پایین است، لذا مصرف آن در کنترل چربی خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. حسینی خرمی کمبود و بالا بودن هزینه خوراک و نهاده‌های تولید را از مهم‌ترین مشکلات پرورش دهندگان بوقلمون در این شهرستان برشمرد.

افزایش عملکرد در طرح الگویی گندم بنیان ارسنجان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان از افزایش قریب به ۱۰ درصد عملکرد گندم در طرح الگویی گندم بنیان این شهرستان خبر داد.

سید ناصر حسینی خرمی تصریح کرد: در دو سایت الگویی اجرای طرح به مساحت ۸ هکتار، محلولپاشی سم تیلت (۱لیتر در هکتار)، کود NPK (۲ کیلوگرم در هکتار)، کود اوره (۵ کیلوگرم در هکتار) و کود ریزمغذی روی ومنگنز (۳ لیتر در هکتار) انجام شد.

او هدف از اجرای این طرح را افزایش عملکرد گندم آبی، بهره وری از منابع پایه (آب و خاک) و نهاده‌های تولید و همچنین کاهش ضایعات برشمرد.

او افزود: با اجرای این طرح بطور متوسط عملکرد گندم در مزارع الگویی نسبت به شاهد ۶۳۶ کیلوگرم در هکتار افزایش یافت.

احداث یک واحد دامپروری در ارسنجان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان از احداث یک واحد بره پرواری ۲۰۰ راسی در این شهرستان خبر داد.

سیدناصر حسینی خرمی گفت: این طرح در روستای صالح آباد با اعتبار ۵ میلیارد ریال توسط نوری فرد بانوی کارآفرین روستایی راه اندازی شده است.

به گفته او، سرمایه گذاری برای طرح مذکور از محل تسهیلات ترجیحی بانک کشاورزی در راستای اجرای سیاسیت‌های توسعه روستایی و تحقق طرح مهاجرت معکوس با هدف حمایت از بهره برداران بخش کشاورزی و دامپروری تامین و پرداخت شده که زمینه اشتغالزایی برای ۳ نفر را فراهم می‌کند.

این مقام مسئول بیان کرد: متقاضیان می‌توانند مطابق با ضوابط و حداقل ۶ ماه گردش حساب مناسب نزد بانک کشاورزی نسبت به اخذ تسهیلات ترجیحی از محل منابع داخلی این بانک اقدام کنند.

تشکیل کمیته پایش نهاده‌های اساسی کشاورزی 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز گفت: در راستای نظارت بر فرآیند تامین و توزیع، کمیته پایش نهاده‌های اساسی کشاورزی در شهرستان نی ریز تشکیل شد.

علیرضا بصیری تصریح‌کرد: این کمیته در پنجم تیرماه ۱۴۰۰ رسمیت یافته است و اعضای آن مسئولین ادارات و واحد‌های تولیدات گیاهی، بهبود تولیدات دامی، حراست وحفظ نباتات این مدیریت و همچنین رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان هستند.

او اظهار کرد: نظارت، رصد و پایش فرآیند‌ها و عملیات اجرایی تامین و توزیع نهاده‌های کشاورزی مشمول تخصصیص ارز با نرخ رسمی یا نیمایی (مشمول حمایت یارانه‌ای یا اولویت خاص) و حصول اطمینان از توزیع مناسب و به‌موقع نهاده‌ها از مبدا تا مقصد (مصرف‌کننده نهایی) از اهداف اصلی تشکیل این کمیته است.

به گفته او، نهاده‌های مورد نظر شامل جو، ذرت؛ دانه و کنجاله سویا، خوراک دام، طیور و آبزیان، انواع کود و بذر، سموم تکنیکال یا آماده، مواد شیمیایی مرتبط و آفت‌کش‌ها، داروها، واکسن‌های دامی، مکمل‌ها و مواد بیولوژیک، مواد ژنومیک، آبزیان و انواع مختلف ماشین‌آلات کشاورزی بهره‌مند از ارز رسمی یا نیمایی است.

بصیری اظهار کرد: در همین راستا و با حضور رئیس شبکه دامپزشکی نی‌ریز از دو واحد دامداری، یک محل توزیع فرآورده‌های دامی، یک داروخانه گیاهپزشکی و یک انبار توزیع کود بازدید صورت‌گرفت که تذکرات لازم گیاه پزشکی در خصوص نصب برچسب و حمل سریع نهاد‌های دامی از انبار داده و مقرر شد موارد و مشکلات مطروح شده از سوی دامداران در اسرع وقت پیگیری شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز متذکرشد: این بازدید‌های مشترک چهارشنبه هر هفته انجام خواهد شد و در صورت نیاز، روسای ادارات صمت و تعزیرات نیز اعضای کمیته را همراهی خواهندکرد.

برداشت گندم در اقلید فارس آغاز شد

سید علی آقا میرطالبی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید با بیان اینکه برداشت گندم از افزون بر ۲۰ هزار هکتار از مزارع این شهرستان آغاز شده است گفت: از این میزان سطح کاشت، ۱۷ هزار هکتار به کشت آبی و سه هزار هکتار به کشت گندم دیم اختصاص یافته است.

او با اشاره به وقوع خشکسالی و کاهش بارندگی، اظهار داشت: پیش بینی می‌شود ۸۰ هزار تن گندم برداشت شود و میزان تولید گندم دیم شهرستان اقلید ۷۰ درصد کاهش یابد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید در ادامه با بیان این که مراکز خرید تضمینی آمادگی کامل برای تحویل گرفتن محصول کشاورزان را دارند، گفت: در سال جاری ۱۳ مرکز خرید در این شهرستان جانمایی شده و آماده انجام خرید تضمینی گندم از کشاورزان است.

او با پیش بینی حضور بیش از ۱۱۰ دستگاه کمباین برای برداشت گندم در شهرستان اقلید، گفت: هماهنگی‌های لازم با شهرستان‌های مبدا این کمباین‌ها برای اعزام آن‌ها صورت گرفته است و همچنین با هماهنگی‌های صورت گرفته با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی مشکلی از نظر تامین سوخت کمباین‌ها در فصل برداشت وجود ندارد.

مدیرجهاد کشاورزی اقلید بیان کرد: ۱۵ تیم نظارتی در سطح دهستان، بخش و شهرستان کار نظارت بر امر خرید تضمینی گندم و جلوگیری از خروج غیر قانونی آن از شهرستان را بر عهده دارند.

شهرستان اقلید با دارا بودن دشت‌های حاصلخیز نمدان، آسپاس و بکان در ۲۶۷ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

برداشت یونجه از مزارع ارسنجان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان گفت: برداشت یونجه از ۱۲۵۰ هکتار مزارع این شهرستان از اوایل فروردین ماه شروع شده و تا اواخر مهر ماه ادامه دارد.

سیدناصر حسینی خرمی افزود: بطور متوسط سالیانه شش چین از این محصول برداشت می‌شود و میانگین عملکرد آن ۱۲ تن در هکتار است.

او اظهار کرد: بمی، رنجر آمریکایی و همدانی از مهم‌ترین ارقام یونجه کشت شده در مزارع است و محصول برداشت شده بعنوان خوراک دام در شهرستان و استان‌های همجوار مصرف می‌شود.

کشت بیش از ۱۲ هزار هکتار لوبیا در شهرستان اقلید

بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی این شهرستان به کشت لوبیا اختصاص یافته که در مقایسه با پارسال حدود دو هزارهکتار کاهش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید، با اشاره به اینکه شهرستان اقلید به عنوان قطب لوبیای استان محسوب می‌شود گفت: بیش از ۷۰ درصد از لوبیای استان در این شهرستان تولید می‌شود.

او با اشاره به اینکه کشت این محصول با مساعد شدن شرایط جوی از اردیبهشت ماه آغاز شد و با گذشت ۴ ماه در اواخر شهریور و اوایل مهرماه برداشت می‌شود، افزود: پیش بینی می‌شود ۳۱هزار تن محصول تولید و به بازار عرضه شود.

این مقام مسئول با بیان لزوم تولید بذور گواهی شده و ترغیب کشاورزان به استفاده از ارقام مناسب در شهرستان اظهار کرد: با ورود بخش خصوصی و توسعه کشت قراردادی در شهرستان کشاورزان به سمت استفاده از بذور گواهی شده و تولید بذر باکیفیت گرایش پیدا کرده و با این روش علاوه بر افزایش کیفیت و افزایش بهره وری باعث کاهش هزینه‌های تولید می‌شود.

او بیان کرد: ارقام بذور مصرفی برای کشت، شامل ارقام مختلف چیتی و قرمز بوده که با حضور مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های مختلف تولیدکننده بذر، رقم‌های جدیدی، چون چیتی صالح، غفار، کوشا و صدری، لوبیای قرمز دادفر و لوبیا سفید درسا نیز توسط مراکز تحقیقاتی و کشاورزان در سال‌های اخیر کشت و به سبد بذری کشاورزان شهرستان افزوده شده است.

میرطالبی همچنین بیان داشت: در راستای مصرف بهینه آب، در مزارع لوبیا آبیاری با نوار تیپ، مه پاش و سایر سیستم‌های نوین آبیاری، در دستور کار قرار گرفته و تاکنون بیش از ۸ هزار هکتار از این مزارع مجهز به سیستم آبیاری نوین شدند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار