رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی از رشد ۱۶۰ درصدی برنامه‌های این سازمان در سال گذشته نسبت به سال ۹۸ خبر داد.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی اظهار کرد: سال گذشته سه بسته تحولی مدرسه انطباقی، مداخلات بهنگام طلایی و توسعه مشارکت‌ها، کاهش تمرکز و اجتماعی شدن با ۸ برنامه و ۳۰ فعالیت در سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی شد و ۹۳.۳ درصد فعالیت‌های این بسته‌ها تأسیسی بود.

حسینی با اشاره به دستاورد‌های بسته تحولی مدرسه انطباقی گفت: بسته تحولی مدرسه انطباقی به دنبال مناسب‌سازی تمامی ابعاد تعلیم‌ و تربیت برای دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه است و در بخش مناسب‌سازی فضا و تجهیزات سال گذشته ۶۴ مدرسه به‌صورت الگویی مناسب‌سازی شد و برای سال جاری نیز ۱۶۰مدرسه مناسب‌سازی خواهند شد.

او افزود: در راستای نهضت مشارکت توان‌افزایی سال گذشته ۸۴ میلیارد تومان خیرین برای خرید تجهیزات توانبخشی، ورزشی و آموزشی به آموزش‌ و پرورش استثنایی کمک کردند و در سال جاری نیز ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیده شده است.

رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی گفت: بخشی دیگر از فعالیت بسته تحولی مدرسه انطباقی توسعه مراکز مشکلات ویژه یادگیری بود که تعداد این مراکز از ۵۰۰ مرکز در سال گذشته به ۷۸۵ مرکز رسید.

حسینی تصریح کرد: افزایش مراکز مشاوره از ۱۵ به ۵۳ مرکز، سالن‌های ورزشی ویژه دانش‌آموزان استثنایی از ۳۰ به ۴۱ سالن و ایجاد مراکز جامع تشخیصی، توانبخشی و مشاوره همچنین اتاق‌های چند حسی از جمله فعالیت‌های انجام شده در بسته تحولی مدرسه انطباقی است.

معاون وزیر با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه استثنایی در کشور مورد نیاز است، گفت: ساخت این مدارس از یک سال و نیم گذشته در قالب نهضت از خشت تا بهشت آغاز شده و تاکنون ۱۴۵ مدرسه کلنگ‌زنی و یا افتتاح شده است.

حسینی مناسب‌سازی نیروی انسانی را یکی دیگر از ابعاد بسته تحولی مدرسه انطباقی دانست و افزود: سال گذشته به ۸ هزار نفر زبان اشاره و خط بریل آموزش داده شد، در صورتی‌که هدف‌گذاری ۵ هزار نفر بود و ۱۵ درصد معلمان دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی نیز مهارت‌های چندگانه را آموزش دیدند و برای سال ۱۴۰۰ نهضت آموزش جهت‌یابی و حرکت هدف‌گذاری شده است.

او افزود: تولید بیش از ۷ هزار محتوای آموزشی، پرورشی و توانبخشی استاندارد و بارگذاری در شبکه شاد و مناسب‌سازی و یا تألیف ۱۲۴ عنوان کتاب و درس‌افزار در سال گذشته از جمله اقدامات در زمینه مناسب‌سازی و تولید محتوا‌های استاندارد در بسته مدرسه انطباقی بود.

راه‌اندازی سامانه ندای همراه برای دانش‌آموزان

رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی تصریح کرد: ایجاد اپلیکیشن جامع آموزش و اطلاع‌رسانی، راه‌اندازی سامانه ندای همراه برای دانش‌آموزان تلفیقی فراگیر، ایجاد پایگاه آموزش مجازی در ۳۲استان، مناسب‌سازی شبکه شاد و اهدای بیش از ۳۰ هزار تبلت به دانش‌آموزان کم‌برخوردار استثنایی از جمله اقدامات انجام شده در خصوص استفاده از فناوری‌های نوین در آموزش‌ و پرورش استثنایی است.

حسینی به تشریح دستاورد‌ها و فعالیت‌های انجام شده در خصوص بسته تحولی مداخلات بهنگام طلایی پرداخت و گفت: سال گذشته سند جامع مداخلات بهنگام طلایی در آموزش‌ و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی شد و افزایش ۱۵ درصدی ارائه خدمات توانبخشی به نوآموزان پیش دبستانی در این بسته تحولی هدف‌گذاری شده بود، اما با تلاش‌های انجام شده افزایش ۶۱.۷درصدی را در این حوزه شاهد بودیم.

او افزود: هدف‌گذاری افزایش ۴۵ درصدی خدمات توانبخشی درون و برون مدرسه‌ای و تحقق ۵۰ درصدی و هدف‌گذاری افزایش ۵ درصدی خدمات مشاوره‌ای و تحقق ۸.۹ درصدی از جمله دستاورد‌های سال گذشته بسته تحولی مداخلات بهنگام طلایی بود.

رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی افزود: برای سال تحصیلی ۱۴۰۰ افزایش پوشش تحصیلی نوآموزان پیش‌دبستانی از ۱۰ هزار و ۹۹۱ نفر به ۱۵هزار نفر هدف‌گذاری شده است.

معاون وزیر آموزش‌ و پرورش بیان کرد: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش‌دبستانی، یکی از فعالیت‌های بزرگ سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی است. سال گذشته علی‌رغم شرایط کرونایی ۹۸.۸ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان تحت پوشش این برنامه قرار گرفتند و هدف‌گذاری این برنامه برای سال ۱۴۰۰پوشش ۹۹درصدی است.

حسینی افزود: فعالیت‌های تحولی توسعه مشارکت‌ها و اجتماعی شدن در چهار حوزه معلمان، اولیا، دانش‌آموزان و تشکل‌های مردمی و پیشکسوتان تدوین و اجرایی شده است.

او تاکید کرد: طرح جمع‌آوری ایده‌های مطلوب با جمع‌آوری ۶۲ ایده، گروه‌بندی حرفه‌ای معلمان با مشارکت ۵ هزار و ۲۵۳ معلم و تحقق ۲۵ درصدی نظارت همتا با هدف تجربه گردانی، ایجاد پارلمان مشورتی اولیا در سطح استانی و سطح ملی، طرح مدرسه یاری اولیا با مشارکت ۴هزار و ۲۹۶ نفر از اولیای متخصص دانش‌آموزان و اجرایی‌سازی طرح اولیای همیار معلم ویژه شرایط کرونایی از جمله فعالیت‌های بسته تحولی توسعه مشارکت‌ها در حوزه معلمان برای سال ۹۹ بود.

حسینی ادامه داد:  برای سال ۱۴۰۰بسته تحولی مشارکت اولیا در ۷محور تدوین شده است و به‌زودی اجرایی می‌شود.

معاون وزیر با اشاره به فعالیت‌های انجام شده سال گذشته بسته تحولی توسعه مشارکت‌ها در حوزه دانش‌آموزان گفت: ایجاد مجلس دانش‌آموزی مستقل دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه در سطح منطقه‌ای و ملی، تحقق ۷۰ درصدی برنامه هر دانش حداقل یک نقش و یک تشکل، مشارکت ۴۶درصد مدارس در برنامه هر مدرسه یک سرود و تحقق ۴۱.۷درصدی طرح مدام از جمله دستاورد‌های سال گذشته بسته توسعه مشارکت‌ها در حوزه دانش‌آموزان است.

او افزود: تحقق ۶۵.۱ درصدی برنامه گنجینه مدیریتی، ایجاد ۲۱۰ باشگاه پیشکسوتان با تحقق ۶۵.۱ درصدی و اجرای برنامه ۱۰۰ مدرسه، ۱۰۰ دبیرخانه در ۵۰۰ مدرسه استثنایی از جمله دستاورد‌های بسته توسعه مشارکت‌ها در حوزه پیشکسوتان است.

یادگیری مهارت‌های فنی و حرفه‌ای، نیاز‌ اساسی دانش‌آموزان استثنایی 

معاون وزیر یکی از نیاز‌های اساسی دانش‌آموزان استثنایی را یادگیری مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و شغلی دانست و گفت: تدوین سند جامع آموزش‌های مهارتی و فنی حرفه‌ای، تدوین و تصویب ۵۰ استاندارد شغلی، تدوین و تصویب شیوه‌نامه کیفیت‌بخشی به آموزش‌های مهارتی، ایجاد دستکم ۳۲ نمایشگاه دستاورد‌های دانش‌آموزان استثنایی، تجهیز ۱۳۸۶کارگاه هنرستان‌های پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای و تصویب آیین‌نامه دوره متوسطه کاردانش دانش‌آموزان استثنایی در شورای‌عالی آموزش‌ و پرورش از جمله اقدامات در زمینه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه است.

معاون وزیر با بیان اینکه آموزش‌ و پرورش استثنایی در قالب ۷۸۵ مرکز مشکلات ویژه یادگیری به دانش‌آموزان عادی دارای مشکلات یادگیری خدمات ارائه می‌دهد، گفت: تدوین سند توسعه کمی و کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری با ۴ راهبرد، ۵ برنامه و ۳۰ طرح، تدوین شاخص‌های استانداردسازی مراکز مشکلات ویژه یادگیری، طراحی اپلیکیشن اطلاع‌رسانی، اجرای غربالگری نوآموزان پیش‌دبستانی در معرض مشکلات ویژه یادگیری و ارائه خدمات به دیرآموزان پیش‌دبستانی با تدوین ۴کتاب، بخشی از اقدامات در حوزه مراکز مشکلات ویژه یادگیری است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.