انرژی‌های تجدیدپذیر انرژی‌هایی هستند که از منابع تجدیدپذیر یا بازگشت‌پذیر به دست می‌آید و می‌توان آن را در مدت زمان کوتاهی توسط منابع طبیعی مانند نور خورشید، باد و باران جایگزین کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، استان فارس یکی از مناطق مستعد برخوردار از ظرفیت‌های گوناگون انرژی­‌های تجدیدپذیر، بخصوص انرژی خورشیدی است. با توجه به بررسی‌های انجام شده تاکنون ظرفیتی معادل ۳هزار و ۷۵۹مگاوات جهت احداث نیروگاه خورشیدی و همچنین یک هزار و ۲۸۰ مگاوات جهت احداث نیروگاه بادی در این استان ظرفیت سنجی شده است.

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای استان فارس با تشریح برخی از ظرفیت‌های تولید انرژی تجدید پذیر در این استان، گفت: بر اساس آخرین آمار، مجموع ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک بهره‌برداری شده در استان فارس برابر رقم ۸۹.۶ مگاوات است که شامل ظرفیت‌های ۱۲.۲۵ مگاوات نیروگاه‌های برق آبی، ۰.۶۶ مگاوات نیروگاه بادی و ۷۲.۲۶ مگاوات نیروگاه خورشیدی است.

غلامرضا نصیری اظهار داشت: همچنین ظرفیت نصب شده سامانه‌های مقیاس کوچک خورشیدی (پشت بامی) این استان به صورت تجمعی معادل ۴.۴۳ مگاوات است.

او به نیروگاه خورشیدی به بهره برداری رسیده در شهرستان مرودشت در قالب پویش الف - ب- ایران در هفته گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: در این طرح نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک مرودشت به ظرفیت یک مگاوات که با سرمایه­ گذاری بخش خصوصی به مبلغ ۱۳۰ میلیارد ریال احداث شده افتتاح شد.

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای استان فارس افزود: این نیروگاه متشکل از ۲ هزار و ۸۸۰ سامانه فتوولتائیک از نوع مونو کریستال در مساحتی حدود ۲ هکتار در منطقه مرودشت استان فارس و ۴ عدد اینورتر است.

به گفته او، احداث این نیروگاه­‌ها تاکنون موجب اشتغال ۱۳ نفر بطور مستقیم و ۳۰ نفر به صورت غیر مستقیم شده است. میزان تولید تجمعی این نیروگاه‌­ها سالانه معادل یک میلیون و ۷۵۲ هزار کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر برآورد شده، که موجب صرفه ­جویی سالانه ۰.۵ میلیون متر مکعبی در مصرف گاز طبیعی و همچنین صرفه­ جویی مصرف سالانه ۳۸۵ لیتر آب نیز می‌شود.

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای استان فارس میزان عدم انتشار گاز‌های گلخانه‌­ای در این نیروگاه‌­ها را سالانه معادل یک هزار و ۲۰۰ تن ارزیابی کرد.

منبع: ایرنا
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.