روسای جمهور ترکیه و آذربایجان در پی اظهارات اخیر بایدن درباره به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه با یکدیگر به صورت تلفنی گفتگو کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تاس، روسای جمهور ترکیه و آذربایجان، در پی اظهارات اخیر بایدن درباره نسل کشی ارامنه به صورت تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند.

در طی این تماس تلفنی، طرفین درباره اقدامات مشترکی که ترکیه و آذربایجان می‌توانند با توجه به اتفاقات اخیر انجام دهند، تبادل نظر کردند.

سرویس مطبوعاتی وزارت امورخارجه آذربایجان در بیانیه‌ای گفت: «در ۲۴ آوریل، مکالمه تلفنی بین جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه آذربایجان و مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، انجام شد.»

وزیر امور خارجه آذربایجان، گفت که تلاش برخی کشور‌ها برای سیاسی کردن وقایع سال ۱۹۱۵ غیرقابل قبول بوده و تأکید کرد که اظهارات رئیس جمهور آمریکا در روز بزرگداشت ارمنستان تحریف وقایع تاریخی است.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای نسل‌کشی ارامنه توسط عثمانی‌ها در جنگ جهانی اول را به رسمیت شناخت. این اقدام موجی از انتقادات دولت ترکیه را در پی داشت.

باراک اوباما و دونالد ترامپ، روسای جمهور سابق آمریکا، در اظهارات مربوط به وقایع سال ۱۹۱۵ از به کار بردن واژه «نسل کشی» خودداری می‌کردند.

حدود ۲.۵ میلیون ارمنی قبل از جنگ جهانی اول در امپراتوری عثمانی زندگی می‌کردند. طبق تخمین‌های مختلف، بین ۶۰۰ هزار تا ۱.۵ میلیون ارمنی در سال ۱۹۱۵  کشته شدند.

دولت ترکیه واقعیت کشتار جمعی ارامنه را تأیید می‌کند، اما اصطلاح «نسل کشی» را رد می‌کند و می‌گوید تعداد قربانیان ارمنی اغراق آمیز است.

به گفته آنکارا، کشتار ارامنه در نتیجه یک جنگ داخلی در امپراتوری عثمانی رخ داده است، جنگی که در آن ترکان نیز کشته شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار