مدیاتک تراشه ۴ نانومتری پیشرفته می‌سازد

شرکت مدیاتک برای ساخت تراشه‌های ۴ نانومتری به تولیدکنندگان قطعات اصلی موبایل درخواست ارسال کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از جی اس ام آرنا، مدیاتک قرار است اولین تراشه ساز باشد که تراشه ۴ نانومتری را منتشر می‌کند. قرار است تولید تراشه ۴ نانومتری مدیاتک یا در پایان سال جاری (سه ماهه پایانی ۲۰۲۱) یا در ابتدای سال ۲۰۲۲ آغاز شود.

در حقیقت، برخی از تولیدکنندگان قطعات اصلی قبلاً از MediaTek سفارش گرفته اند. اما نکته منفی این است که مدیاتک تراشه ۴ نانومتری شرکت TSMC را با هزینه زیادی تأمین کرده است. چیزی در حدود ۸۰ دلار برای هر کدام، که در مقایسه با تراشه‌های پیشرفته ۵ نانومتری فعلی که بین ۳۰ تا ۳۵ دلار هزینه دارند، کمی گران‌تر است.

رقابت تراشه ۴ نانومتری مدیاتک با سری ۸۰۰ اسنپدراگون

یک خبرچین معروف چینی ادعا می‌کند که این سخت افزار مدیاتک، قادر خواهد بود تا سری ۸۰۰ اسنپدراگون را به چالش بکشد و همچنین مصرف برق را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. البته فعلاً این‌ها همه شایعات است و باید تقریباً یک سال صبر کنیم تا ببینیم آیا مدیاتک در این راه موفق خواهد بود یا خیر.

مدیاتک چیپست ۴ نانومتری پیشرفته می‌سازد

با توجه به کمبود جهانی تراشه و تاثیر آن روی شرکت‌های بزرگ ساخت تلفن همراه همچون سامسونگ و اپل، برخی از شرکت‌های چینی مانند Oppo و شیائومی در حال توسعه تراشه‌های 5G داخلی هستند که با شبکه‌های 5G زیر ۶ گیگاهرتز کار خواهند کرد. این نیمه هادی‌ها در اواخر سال ۲۰۲۱ و اوایل سال ۲۰۲۲ رونمایی می‌شوند و به تلفن‌های این شرکت‌ها این امکان را می‌دهند تا با طیف 5G کار کنند.

این دو شرکت با تولید تراشه‌های داخلی در برابر محبوب‌ترین طراحان تراشه 5G SoC یعنی کوالکام و مدیاتک رقابت می‌کنند. طبق گزارشات، یک شرکت چینی دیگر به نام Unisoc نیز به این دو شرکت ملحق خواهد شد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار