در ایام نوروز نسبت به مصرف انواع تخمه‌ها دقت داشته باشید

یک متخصص تغذیه در خصوص لزوم دقت افراد در مصرف انواع تخمه‌ها برای عید نوروز خبر داد.

شهاب اولیایی رژیم شناس و متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تخمه‌ها انوع و اقسام گوناگونی مانند تخمه هندوانه، آفتابگردان، ژاپنی و کدو را دارند. به طور کلی تخمه‌ها منبع عمده چربی و اسید‌های چرب غیراشباع هستند. برخی از تخمه‌ها حاوی امگا هستند و می‌توانند تا حدی منبع ویتامین باشند.

او در ادامه افزود: تخمه‌ها حاوی فیبر هستند که می‌توانند برای یبوست و سرطان‌های مرتبط با سیستم گوارش مفید باشند. توصیه می‌کنیم با توجه به این که مصرف تخمه‌ها با افراط همراه است؛ همه افراد به خصوص بیماران مبتلا به چربی خون در مصرف آن توجه کنند.

اولیایی گفت: افرادی که مبتلا به تری گلیسیرید بالا هستند، مصرف زیاد تخمه می‌تواند مشکل ساز شود. در واقع تخمه کالری بسیار زیادی دارد و مصرف حدود ۱۰۰ گرم آن ۵۰۰ کالری دارد که به اندازه یک وعده غذایی است.

اولیایی تصریح کرد: بسیاری از افراد به دنبال علت چاقی هستند. اما باید به این نکته توجه داشته باشند که مصرف افراطی تخمه یکی از علت‌های چاقی محسوب می‌شود.

این مشاور تذیه بیان کرد: یکی از انواع تخمه‌های مفید، تخمه کدو است که با توجه به نقش ضد التهابی و دارای آنتی اکسیدان در حفظ سلامت پروستات در آقایان بسیار مفید است. همچنین در دفع انگل و تقویت حافظه و سیستم ایمنی بسیار حائز اهمیت است.

اولیایی در پایان تصریح کرد: در واقع تخمه‌ها برای سلامتی بدن مفید هستند، اما به شرطی که افراط در مصرف آن‌ها صورت نگیرد بنابراین سعی کنید در ایام عید نسبت به مصرف تخمه‌ها دقت داشته باشید.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار