خرابی یا قطع و وصلی لوازم برقی از جمله موارد رایجی است که در هر زندگی اتفاق می افتد.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، آیا شما هم تاکنون با موضوع خراب شدن لوازم برقی درگیر شده اید؟ خرابی یا قطع و وصلی لوازم برقی از جمله موارد رایجی است که در هر زندگی اتفاق می افتد. اما چطور می توان در مواجه با خراب شدن لوازم برقی و یا لوازم الکترونیکی برای تست صحت و سلامت آن اقدام کرد؟ در این خصوص دو راهکار وجود دارد. راهکار اول که در بخش فنی و تخصصی است و مهارت مهندسان برق به آن وابسته است و راهکار دوم هم یک ترفند ساده و خانگی برای تست لوازم برقی در خانه است. اگر دوست دارید در مورد این دو راهکار جذاب اطلاعات کافی و کاربردی به دست آورید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

برای تست سلامت دستگاه از وسایل آزمایشگاهی کمک بگیرید

شاید اگر در مورد تست وسایل برقی با یک متخصص و مهندس برق صحبت کنید، این نکته را به شما یادآوری کند که دقیق ترین و سریعترین راه برای تست لوازم برقی این است که از دستگاه های تخصصی مانند مولتی متر استفاده کنید.

برای استفاده از مولتی متر، تنها کافی است که دستگاه مولتی متر را به دو سر مقاومت های مدار دستگاه الکترونیکی مورد نظر خود وصل کنید و به این صورت مقدار اهم مقاومت ها را با اهم متر اندازه گیری کنید. چنانچه مقدار بینهایت مشاهده گردید آن مقاومت خراب است توجه داشته باشید که کار کردن با این دستگاه تخصصی، نیاز به حضور یک متخصص دارد و افرادی که دانش و آگاهی کافی در مورد وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی برقی ندارند به هیچ عنوان نمی توانند به راحتی از این دستگاه استفاده کنند.

اگر نیاز به تست با مولتی متر دارید با مهندسین برق مشورت کنید

در برخی مواقع، فرایند تست لوازم برقی خانگی مهم، با شک و امکان رفع نمی شود، به همین دلیل نیاز است ابتدا سیم ارت دستگاه لوازم برقی حتما با ارت سنج یا مولتی متر تست شود. با توجه به اینکه امکان وجود این لوازم تخصصی در خانه ها وجود ندارد، در این شرایط پیشنهاد می کنیم که حتما برای تست صحیح و دقیق لوازم برقی خود به مهندسین برق و یا مراکز تخصصی تست وسایل برقی مراجعه کنید.

چک کردن خازن و مدار الکترونیکی؛ دو نکته مهم برای تست جریان برق

یکی دیگر از نکات مهمی که در مسیر تست لوازم برقی توسط مهندسان انجام می شود، چک کردن خازن در مدار الکترونیکی است. در این قسمت مهندسان برق کلید چرخان مولتی متر را روی وضعیت خازن قرار داده و خازن ها را تست می کنند و سپس روی وضعیت اهم قرار می دهند تا مسیر سیم کشی و جریان الکترونیکی را تست کنند. در فرایند تست مسیر سیم کشی اگر مولتی متر عدد صفر را نشان دهد و یا صدای بوق ممتد بدهد، نشان دهنده خرابی دستگاه نیست.

نحوه تست قطعات الکترونیکی به چه صورت انجام می شود؟

.تست لوازم برقی در خانه به چه صورت انجام می شود؟

بدون شک تست تخصصی لوازم برقی در خانه امکان پذیر نیست اما شما می توانید ساده ترین راه را برای تست لوازم برقی خود آزمایش کنید. اما چطور می توان در خانه هم این تست را انجام داد؟

برای تست لوازمی که در خانه وجود دارد مانند محافظ های برقی، تنها کافی است از یک ابزار ساده مانند فاز متر کمک بگیرید. برای استفاده از فاز متر کافی است تا این پیچ گوشتی را روی خروجی برق قرار دهید. در این مرحله باید تلاش کنید که سیم فاز و سیم نول را تشخیص دهید. در صورت برقرار بودن جریان الکترونیکی و روشن نشدن هیج یک از مدارهای فاز و نول، باید به سالم بودن دستگاه محافظ الکتریکی خود شک کنید.

بالاخره از مولتی متر استفاده کنیم یا تست قطعات را در خانه انجام دهیم؟

ما در این مقاله شما را با نحوه تست کردن تخصصی و غیر تخصصی لوازم و قطعات برقی آشنا کردیم. حالا شاید این سوال برای شما به وجود بیاید که بالاخره باید از مولتی متر استفاده شود یا تست خانگی با فاز متر هم می تواند پاسخ مناسبی برای ما باشد؟

احتمالا شما هم این ضرب المثل قدیمی که «کار را باید به کاردان سپرد» را شنیده اید. در هر زمینه و تخصصی سپردن کار به کاردان بهترین و منطقی ترین تصمیم است. پس پیشنهاد میکنیم تا برای تست دقیق وسایل برقی حتما از گروه متخصصان و کارشناسان حوزه برق کمک بگیرید و به هیچ عنوان بدون علم و آگاهی از دستگاه های تخصصی مثل مولتی متر و ارت سنج استفاده نکنید.

حالا اگر شما خود یک متخصص حرفه ای در حوزه برق و تکنولوژی هستید، پیشنهاد می کنیم حتما از مولتی مترهای با کیفیت برای تست برق استفاده کنید تا بدون خطر و با دقت بالا بتوانید هر گونه قطعه الکترونیکی را تست کنید.

در نهایت پیشنهاد می کنیم که اگر به مباحث برقی و استفاده از دستگاه ها و تجهیزات برقی علاقه دارید، حتما مقاله مولتی متر چیست؟ از سایت پارس الکترونیک را مطالعه بفرمایید تا با کارایی و روش استفاده صحیح این ابزار قدرتمند و ارزشمند بیشتر آشنا شوید.

نحوه تست قطعات الکترونیکی به چه صورت انجام می شود؟

خرید انواع دستگاه و تجهیزات مهندسی برق از گروه فنی و مهندسی پارس الکترونیک

گروه فنی و مهندسی پارس الکترونیک یکی از قدیمی ترین و معتبر ترین شرکت ها در حوزه فروش انواع تجهیزات اندازه گیری آزمایشگاهی برق و الکترونیک است. شما می توانید برای خرید انواع مولتی متر، ارت سنج، آمپرمتر، منبع تغذیه، اسیلوسکوپ و سایر تجهیزات تخصصی در حوزه برق به سایت parselectronic.com مراجعه کنید و با کیفیت ترین تجهیزات را با قیمتی مناسب خریداری و سفارش دهید.

 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۱:۱۶ ۰۹ اسفند ۱۳۹۹
آیا مولتی متر میتونه دیود نورانی مثل led را تست کنه
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۲۴ ۰۹ اسفند ۱۳۹۹
تست دیود نورانی مثل led مانند دیود های معمولی امکان پذیر است اما روش دیگر ، تست دیود نورانی را با ولتاژ سه ولت با رعایت پلاریته (مثبت و منفی) دیود انجام داد.
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۱:۱۰ ۰۹ اسفند ۱۳۹۹
لطفا یه سایت که آموزش کار با مولتی متر را از صفر تا صد را یاد بده معرفی کنین
Iran (Islamic Republic of)
pldn
۱۲:۳۲ ۰۹ اسفند ۱۳۹۹
آموزش کار با مولتی متر در سایت پارس الکترونیک موجود است.
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۰:۴۲ ۰۹ اسفند ۱۳۹۹
آیا میشه با مولتی متر دیجیتال 30 آمپر را تست کرد
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۰:۵۶ ۰۹ اسفند ۱۳۹۹
مولتی متر توانایی تست جریان تا 10 آمپر را دارند برای تست جریان بیش از آن باید ار مولتی متر کلمپی معروف به کلمپ متر جریان استفاده کرد برخی از مولتی متر های کلمپی توانایی تست آمپر های بالا ، یعنی بیش از 1000 آمپر هم دارند.
Iran (Islamic Republic of)
pldn
۱۲:۴۰ ۰۹ اسفند ۱۳۹۹
تست آمپر با مولتی متر فقط تا 10 آمپر امکان پذیر است جهت تست آمپر بیش از 10 آمپر می توانید از مولتی متر کلمپی استفاده کنید با مولتی متر کلمپی تا 1000 آمپر هم می شود تست کرد.
Iran (Islamic Republic of)
کامران
۰۱:۲۵ ۰۹ اسفند ۱۳۹۹
فرق مولتی متر ارزان با مولتی متر گرون چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
فرید
۱۰:۳۷ ۰۹ اسفند ۱۳۹۹
به نظر بنده خرید مولتی متر ارزان نمی تواند بهترین رویکرد ممکن باشد استاندارد های ایمنی موضوعی بسیار مهم است که مولتی مترهای ارزان قیمت فاقد آن هستند. هنگام کار با مولتی متر امنیت جانی خود را باید در نظر گرفت
Iran (Islamic Republic of)
مهشید سادات
۱۹:۳۸ ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
به نظر بنده همانطور که وجود فازمتر در هر خانه ای ضرورت است امروزه داشتن یک مولتی متر ارزان در کیف ابزار هر خانه ای
لازم است کار با مولتی متر بسیار آسان است با تماشای یک فیلم کوتاه ،آموزش کار با مولتی متر در اینترنت ، به سادگی نحوه کار با با آن را می شود یاد گرفت.
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۱۷:۲۷ ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
فرق اهم متر با مولتی متر چیست
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۱:۲۲ ۰۹ اسفند ۱۳۹۹
دستگاه اهم متر فقط مقدار اهم مقاومت را می سنجد اما مولتی متر کمیت هایی مثل ولتاژ، جریان مستقیم و متناوب ،تست مقاومت الکتریکی ، سنجش ظرفیت خازن و در برخی مدل های پیشرفته دارای حرارت سنج هم می باشد.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۴:۴۸ ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
کار با مولتی متر دیجیتال آسان تره یا آنالوگ
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۰۶ ۰۹ اسفند ۱۳۹۹
بسیاری اوقات ترس از برق گرفتگی مانع از تجربه کردن کار با مولتی متر می شود اما در واقعیت این گونه نیست. کار با مولتی متر در صورت رعایت نکات ایمنی بسیار آسان است جهت مقابله با ترس ، ابتدا کار با ولتاژ مستقیم مثل ولتاژ باطری ، سنجش اهم مقاومت و تست اتصال شروع کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ویانا
۱۳:۵۲ ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
کار با مولتی متر آسونه یا سخته
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۱۳:۴۷ ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
اگر آشنایی نسبی با برق داشته باشید کار با مولتی متر بسیار آسان است با خرید مولتی متر ارزان کار را شروع کنید
آخرین اخبار