مسئولان وزارت صنعت از بررسی نهایی و اجرای طرحی با هدف کاهش هزینه تمام‌شده، رشد داخلی‌سازی و تیراژ و آزادسازی قیمت خودرو با هماهنگی شورای رقابت خبر می‌دهند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  شورای رقابت تدوین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو را از وظایف ذاتی و قانونی خود قلمداد می‌کند، اما افزایش زیان انباشته شرکت‌های خودروساز موجب شده تا دست‌اندرکاران بخش صنعت راه میان‌بری را برای خروج از بن‌بست قیمت‌گذاری دستوری و اصلاح قیمت خودرو‌های داخلی دنبال کنند.

وزارت صنعت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، در چارچوب شورای جهش تولید، بسته‌ای حمایتی را برای حل بحران خودروسازان طراحی کرده‌اند. در چارچوب این طرح افزایش ساخت داخل برای کاهش هزینه تمام‌شده تولید، پرداخت تسهیلات، فروش اموال غیرمولد خودروسازان و در نهایت اصلاح قیمت خودرو به‌عنوان سازوکار خروج خودروسازان از بن‌بست دنبال می‌شود. 


بیشتربخوانید


قیمت خودرو به‌زودی اصلاح می‌شود
علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت  در مورد وضع بسته حمایتی و اصلاح قیمت خودرو، گفت: حمایت وزارت صنعت از صنایع خودروسازی به یک یا ۲ خودروساز منحصر نخواهد بود بلکه از همه خودروسازان و قطعه‌سازانی که به سمت داخلی‌سازی بروند و از ظرفیت صنایع داخلی برای تامین قطعات استفاده کنند، حمایت می‌شود. رزم‌حسینی درباره اصلاح یا آزادسازی قیمت خودرو‌های داخلی افزود: در زمینه تعیین قیمت خودرو مجبوریم طبق قانون عمل کنیم، اما به‌دنبال تعیین قیمت دستوری نبوده و نیستیم. باید نظارت بر قیمت و عرضه نیز در خود تشکل‌های صنفی اعمال شود و صنوف، بازار را کنترل کنند.

او در پاسخ  در مورد آخرین وضعیت تأیید بسته حمایت از تولید در دولت و شورای جهش تولید، افزود: تدوین این بسته مراحل نهایی خود را طی می‌کند و بخش‌هایی از آن نیز هم‌اکنون در حال اجراست. وزیرصنعت با بیان اینکه مخالف انحصار و قیمت‌گذاری دستوری در خودروسازی هستیم، افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که قیمت خودرو در بازار تعیین و دلالان و واسطه‌ها از بازار خارج شوند. این موضوع، مطالبه خودروسازان نیز هست. آن‌ها نمی‌خواهند در یک فضای انحصاری فعالیت کنند بلکه خواستار رشد در فضای رقابتی هستند. او افزود: در عرصه قطعه‌سازی، به‌دنبال مجموعه‌سازی قطعات هستیم تا در انواع خودرو‌ها قابل استفاده باشد که در این صورت، قیمت تمام‌شده کاهش خواهد یافت و امکان رقابت بیشتر می‌شود.

اصلاح قیمت خودرو در شورای جهش تولید
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) هم  در مورد روند آزادسازی یا اصلاح قیمت خودرو برای خروج خودروسازان از زیان، گفت: شورای جهش تولید به ایدرو در زمینه تدوین بسته حمایتی صنعت خودرو و دفاع از آن در دولت وظیفه‌ای را محول کرده است. این طرح آخرین مراحل بررسی را در سطح‌های کلان طی می‌کند. محسن صالحی‌نیا در عین حال افزود: البته این طرح به‌معنای آزادسازی قیمت خودرو‌ها نیست، بلکه در آن ساماندهی تولید و بازار خودرو در محور‌هایی مانند رشد تیراژ، کاهش هزینه تمام‌شده تولید خودرو، فروش دارایی‌های غیرمولد و کاهش هزینه‌ها در زنجیره تامین مواداولیه، توسعه زنجیره تامین، تولید و افزایش ساخت داخل قطعات خودرو مدنظر قرار گرفته است.

صالحی‌نیا تأکید کرد: در پی جلسه‌ای که ۲ هفته پیش با معاون اول ریاست‌جمهوری داشتیم، مقرر شد تا بسته حمایتی صنعت خودرو در ۲ جلسه کارشناسی شورای جهش تولید بررسی و برای تأیید نهایی و اجرا ارائه شود. تلاش می‌کنیم تا پایان بهمن‌ماه جاری این بسته حمایتی را ارائه و با تأیید دولت اجرایی کنیم. او افزود: با اجرایی‌شدن بسته حمایتی صنعت خودرو بر مبنای تفاهم و اتفاق‌نظری که با شورای رقابت خواهیم داشت، موضوع اصلاح قیمت خودرو نهایی و مدیریت می‌شود.

صالحی‌نیا تأکید کرد: بسته حمایتی جهش تولید خودرو طی هفته جاری در وزارت صنعت نهایی و از جزئیات آن رونمایی می‌شود و با اجرایی‌شدن این بسته امکان اصلاح قیمت خودرو نیز فراهم می‌شود، زیرا خودروسازان با کاهش هزینه تمام‌شده تولید قادر خواهند بود تا زیان ناشی از کاهش یا تثبیت قیمت خودرو به‌دلیل قیمت‌گذاری دستوری را با این شیوه جبران کنند.

شورای کاهش قیمت تمام‌شده در ایران خودرو
مدیرعامل ایران خودرو نیز  در مورد احتمال اصلاح و کاهش قیمت محصولات این شرکت، گفت: کاهش قیمت تمام‌شده تولید خودرو را از طریق ارتقای بهره‌وری و تغییر رویکرد واردات برخی قطعات به تولید داخل آن دنبال می‌کنیم. اکنون کاهش قیمت تمام‌شده تولید با اتخاذ روش‌های مختلف در دستور کار ایران خودرو قرار گرفته است.

فرشاد مقیمی تأکید کرد: با وجود این بخشی از رشد هزینه تمام‌شده تولید خودرو مرتبط با تامین مواداولیه و خارج از حیطه اختیارات خودروسازان است که در این زمینه نیز باید سیاستگذاران توجه لازم را داشته باشند. او افزود: در اجرای پروژه تولید تارا تمام سیاست‌ها را برای کاهش هزینه تمام‌شده تولید و اصلاح قیمت این خودرو مدنظر قرار داده‌ایم و برای تحقق بهتر این هدف گذاری شورای بالادستی در ایران خودرو تشکیل شده است.

مقیمی تأکید کرد: در این شورا تمام مسائل مرتبط با کاهش هزینه تمام‌شده تولید ازجمله لجستیک، قطعات و داخلی‌سازی را به‌طور همزمان دنبال می‌کنیم تا قیمت تمام‌شده تولید کاهش یابد. گرچه هنوز قیمت نهایی فروش تارا اعلام نشده، اما قیمت فروش این خودرو قطعا با لحاظ همه فاکتور‌های مذکور که در کاهش هزینه تمام‌شده تولید این خودرو نقش دارند، تعیین خواهد شد.

قیمت‌گذاری دستوری خودرو، معنا ندارد

عزت‌الله اکبری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم  در مورد رویکرد مجلس به قیمت‌گذاری دستوری و اصلاح قیمت خودرو، گفت: در حوزه تولید و بازار خودرو قیمت‌گذاری دستوری اصلا معنا ندارد. هر کسی که دستور قیمت‌گذاری می‌دهد باید هزینه آن را نیز پرداخت کند. وقتی مرجعی نسبت به تعیین قیمت خودرو به میزان کمتر از هزینه تمام‌شده حکم می‌کند، دولت یا شورای رقابت باید مابه‌التفاوت آن را پرداخت کند. او تأکید کرد: در تعامل با دولت به‌دنبال سازوکار‌هایی هستیم تا بساط قیمت‌گذاری دستوری خودرو جمع شود. او در مورد عرضه خودرو در بورس گفت: در مورد این موضوع کارگروهی در کمیسیون صنایع مشغول کار با واحد‌های مختلف، دولت و خودروسازان و بخش خصوصی است، اما این طرح هنوز نهایی نشده است.

منبع: همشهری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
قیمت خودرو دست خداست یا بنده خدا چون وزیر با استعداد نفتتون اعلام کرده قیمت دست ما نیست این خدا هست که قیمت ها را تعیین می کند.ای کاش تعیین حقوق ها هم دست خدا بود وخدا معین می کرد که هر کس چقدر حقوق بگیرد دیگر هیچ مشکلی درکشور امام زمان نداشتیم .