محسن بیگی گفت: بازگشایی مدارس باید مبتنی بر تضمین سلامت دانش آموزان و همراهی خانواده‌ها باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، محمد محسن بیگی ،مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در نشست مجازی با اعضای شورای معاونان آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق استان و مدیران مدارس استان کرمان با بیان این که ماه‌های بسیار سختی را ناشی از بیماری کرونا پشت سر گذاشته ایم، گفت: بیش از ۶۰ هزار نفر در کشور ما تا به حال جان خود را در اثر بیماری کووید ۱۹ از دست داده اند، از جمله دانش آموزان و فرهنگیانی که تعداد زیادی از خانواده‌های فرهنگیان داغدار هستند و آرزوی سلامتی برای همه بیماران کرونایی و آرزوی شادی روح جان باختگان این بیماری را دارم.

او گفت: در طول تاریخ بشر هیچ معضلی مانند کرونا همه جنبه‌های مختلف را تحت تاثیر قرار نداده بود، بیماری که به سرعت به صورت جهانی درآمد و همه اقشار مردم را درگیر کرد، اما یکی از آسیب پذیرترین اقشار، دانش آموزان هستند.

او عنوان کرد: ما در گذشته گهگاه مدارس را به دلایل مختلف تعطیل می‌کردیم، خصوصیات زیست شناختی و ساختار ژنتیکی بیماری به گونه‌ای است که همه محاسبات ما را به هم زده، اما در گذشته درباره بیماری‌ها به این اندازه چالش نداشته ایم، امروز ابهامات ما از این بیماری زیاد است.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که یکی از زمان‌های اوج بیماری در تابستان اتفاق افتاد، در صورتی فکر می‌کردیم بیماری در هوای گرم مهار شود، گفت: فکر می‌کردیم بعضی دارو‌ها موثر باشد، اما چندان موثر واقع نشدند، فکر می‌کردیم به سرعت واکسن ساخته شود، اما به خاطر چرخش ویروس و جهش آن این کار سخت انجام شد، سایر بیماری‌های ویروسی پس از ابتلا در برابر بیماری مصونیت ایجاد می‌کنند، اما این ویروس مصونیت چندانی ایجاد نمی‌کند در نتیجه پایانی نمی‌توانیم برای این بیماری متصور شویم، پس باید سازگاری ایجاد کنیم.

محسن بیگی با اشاره به این که بزرگ‌ترین سرمایه خانواده‌ها فرزندانشان هستند، بیان داشت: ما قبلا کمتر نقش و جایگاه مدرسه را در فرایند یادگیری تبیین می‌کردیم، در یک سال گذشته همه محققان مختلف ثابت کردند که مدرسه جایگاه شکل گیری شخصیت و عزتمندی دانش آموزان است.

او عنوان کرد: ما عزت را در جمع می‌یابیم ومهارت کار گروهی را در جمع پیدا می‌کنیم بنابراین دروس نانوشته‌ای هستند که در مدرسه فراگرفته می‌شوند، اما از آن‌ها غافل بودیم، در این مدت ثابت شده ضربه‌های سنگینی از کرونا خورده ایم پس می‌بایست تاکتیک را تغییر دهیم و به سمت آموزش مجازی برویم.

او گفت: بیش از ۳ و نیم میلیون دانش آموز امروز از آموزش چهره به چهره معلم محروم هستند حتی در آموزش مجازی، هیچ کدام از آموزش‌ها جای تعلیم و تربیت حضوری را نمی‌گیرد، یکی از شعار‌های انقلاب، توسعه محوری بوده و همیشه شاخص‌ترین شاخصه توسعه یافتگی، دسترسی مردم به آموزش بوده، میزان دانش آموزان بازمانده از تحصیل یا تارک تحصیل در سال‌های اخیر بسیار کم شده، اما در همین ماه‌های اخیر بازمانده‌ها و تارکان از تحصیل بیشتر شده اند.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: نمی‌توان توقع داشت معلمان به شکل مجازی در سیستم مجازی فعالیت کنند و در مدرسه هم حاضر باشند، غیر از ۳۰ کشور جهان همه کشور‌ها مدارس را بازگشایی کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که مدرسه را نمی‌توان تعطیل کرد هر چند که پایه‌های اول و دوم ابتدایی آسیب پذیرترین‌ها هستند.

محسن بیگی بیان کرد: سلامت به خودی خود بالاترین ارزش است که در تفکر دینی به اندازه‌ای حفظ سلامتی مهم است که گاهی تکالیف شرعی هم در شرایط بیماری متوقف می‌شود و دیگر این که در سند تحول بنیادین که قانون اساسی آموزش و پرورش و چراغ راه همه فعالیت‌ها است یکی از ساحت‌های ۶ گانه ساحت زیستی و بدنی است که همه ساحت‌های دیگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

او گفت: ما فرض را بر این گذاشته ایم که مدرسه ما وظیفه اش فقط آموختن خواندن و نوشتن نیست، سواد سلامتی دانش آموزان را باید ارتقا دهیم تا تاب آوری بیشتر، تنش‌ها کمتر شود، اول باید هماهنگی درون سازمانی داشته باشیم و در مرحله بعد این توانایی را داشته باشیم از ظرفیت‌های بین بخشی هم استفاده کنیم.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: ما امروز نگاهمان به بیماری، نگاهی بلند مدت باید باشد که برای پایان آن تضمینی وجود ندارد، بهبود فضای فیزیکی مدارس باید در دستور کار قرار گیرد چرا که آسیب‌ها و تبعات ناشی از کرونا به این سادگی قابل جبران نیست، وظیفه شرعی و وجدانی ما ایجاب می‌کند که جلوی آسیب‌ها را بگیریم.
انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار