مرقد مطهر حضرت امام زاده اسحاق (ع) نگینی فیروزه ای بسیار زیبا در مرکز شهر خرامه است که زیارتگاه دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، امامزاده اسحاق ابن جعفر ابن محمد ابی‌الجور ابن حسین الطواف ابن محمد دیباج بن جعفرالصادق(ع)، یکی از امام‌زادگان واجب التعظیم است که در زمان ولایت‌عهدی امام رضا(ع) به ایران آمده و جدش، حسین الطواف نیز در شهر قم مدفون است.

امام زاده اسحاق(ع) در مسیر حرکت به خراسان، در حال عبور از خرامه بوده و زیر درختی مشهور در محله بنک که آب روان جاری بوده است استراحت می کند.

فردی به نام ربیع ابن حنف متوجه می‌شود که سیدی ملبس به عمامه و عبا در حال استراحت  بوده از دنیا رفته است، سپس به مردم اطلاع می‌دهد که مردم جنازه آن حضرت را در تپه  مجاور محله بنک دفن می‌کنند.

برخی نیز معتقد هستند که ایشان از سوی شخص مذکور به شهادت رسیده‌اند، هر چند روایت موثقی در این باره در دسترس نیست.

قبرستان خرامه نیز به میمنت وجود آن حضرت در این مکان قرار می‌گیرد و بر قبر آن حضرت عمارتی بنا می‌شود.

  شاه عباس صفوی در سفری که به این منطقه داشت گنبد فیروزه‌ای را بر بالای آن عمارت بنا می‌ کند که این گنبد و بارگاه سال‌ها بر قرار بود و به مرور زمان نیز مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته است.

 در سال۱۳۶۲ هجری شمسی و در طرح توسعه حرم، آن گنبد تخریب و بخشی از کاشی‌های فیروزه‌ای باقیمانده از آن دوران در قسمت بالای گنبد کنونی نصب شد.

روی کتیبه  دور ضریح، هشت بیت شعر است که در بین هر بیت اسم یکی از امامان حک شده قصیده بلندی در مدح امامزاده اسحاق  از سوی حاج ولی قاسم زاده به خط خوش خطاطی و بر دیوار غربی قسمت خواهران نصب شده است.

این بقعه متبرکه، یکی از فعال‌ترین مراکز فرهنگی در شهرستان خرامه است که همواره زیارتگاه عاشقان اهل بیت(ع) در این شهرستان است.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار