ابر پروژه پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس در حالی به مراحل پایانی ساخت خود رسید که انتقادات برخی را در زمینه اشتغال نیرو‌های غیر بومی به دنبال داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، «ابر پروژه» فاز دوم پالایشگاه گاز بید بلند خلیج فارس پنج شنبه دوم بهمن ماه با حضور رئیس جمهور و به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد. این پروژه یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های استخراج گاز در منطقه غرب آسیا است و در مجموع می‌تواند با تولید سالانه ۱۳ و نیم میلیون تن معادل ۲ فاز از پالایشگاه‌های پارس جنوبی، گاز و میعانات گازی استخراج نماید.

 این ابرپروژه اعتراض برخی را هم به دنبال داشته است. بر اساس گفته‌های سید نوراله حسن‌زاد، معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان بین ۱۲ تا ۱۵ هزار تن به صورت مستقیم و غیر مستقیم در احداث پالایشگاه بید بلند خلیج فارس نقش داشتند و پس از افتتاح آن بین یکهزار تا یکهزار و ۲۰۰ تن در آن مشغول به کار می شوند.

کارگران مشغول به کار در پالایشگاه بید بلند خلیج فارس

«موضوع اشغال نیرو‌های غیر بومی نیست»

برخی از افراد مشغول به کار در این پروژه که در جنوب شرقی استان خوزستان و در نزدیکی شهر بهبهان قرار دارد، غیر بومی و از استان‌های دیگر برای اشتغال در این مکان گرد آمده اند، همین مسئله انتقاد عده‌ای از مردم محلی منطقه را بدنیال داشته است. در سال ۱۳۹۴ پالایشگاه بید بلند خلیج فارس شاهد اعتراضات تعدادی از اهالی روستای‌های پیرامون بود که معتقد بودند ساخت این پروژه خواسته‌های آنان را فراهم نکرده است، زیرا پیش از ساخت پالایشگاه به روستانشینان وعده داده شد تا با فروش زمین‌های کشاورزی خود، زمینه توسعه‌ منطقه و اشتغال جوانان را فراهم آورند.

پژمان کریمی یکی از ساکنین منطقه و معترض به ساخت این پالایشگاه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: زمانی به ما قول دادند تا با فروختن زمین‌های زراعی خود زمینه را برای اشتغال افراد فراهم کنیم، در حالی که حالا و پس از گذشتن چند سال همچنان نیز مردم محتاج هستند؛ مسئله اصلی اشتغال نیرو‌های غیر بومی، «نبود شایسته سالاری»، «گزینش‌های چیدمانی» و «استخدام رانتی» است.

مسئله فروش زمین‌ها از سوی مزرعه داران باعث مهاجرت آن‌ها به شهر‌های دیگر، حاشیه نشینی در شهر‌های بزرگ و به وجود آمدن مشکلات دیگری شده است. علاوه بر این جوانان بسیاری در سودای یافتن شغل به استان‌های کرمان، بندر عباس، اصفهان و تهران رفته اند و آنجا نیز با مشکلاتی همچون حقوق کم و کار سخت و زیان آور مواجه شده اند که دلیل خود را لزوم داشتن «بند» برای استخدام در صنایع بهبهان از جمله بید بلند خلیج فارس عنوان می‌کنند.

مسعود از جوانان شهرستان بهبهان که در مراحل ساخت این پروژه مشارکت داشته، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: حالا پس از افتتاح طرح به ما گفتند وسایل خود را جمع کنید، اما موضوع اشتغال نیرو‌های غیر بومی نیست، هر کسی از هر کجا می‌تواند در این محل مشغول به کار شود و فقط کافی است تا «پارتی» داشته باشد.

تصویری از پالایشگاه بید بلند خلیج فارس

سهم ۸۰ درصدی بومی‌ها در اشتغالزایی بید بلند خلیج فارس

اشتغال نیرو‌های غیر بومی در این پروژه در حالی مطرح می‌شود که بیژن زنگنه، وزیر نفت پیشتر گفته بود سهم بومی‌ها در اشتغالزایی بیدبلند خلیج فارس، ۷۵ درصد است. محمود امین نژاد، مدیر عامل پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس نیز می‌گوید؛ پس از بهره برداری از پروژه یکهزار و ۱۱۸ تن مشغول به کار می‌شوند که مشارکت بومی‌ها تا ۸۰ درصد می‌رسد.

او در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اذعان کارشناسان خارجی مبنی بر ساخت چنین طرحی با ابعاد بین المللی علی رغم تحریم و سختی، افزود: فاز دوم پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس یک پروژه ملی است و مشارکت همه‌ افراد یک ملت را می‌طلبد؛ علاوه بر این پس از صنعت هوا فضا، پتروشیمی پیچیده‌ترین صنعتی است که نیاز دارد تا متخصصین در آن حضور یابند که همه‌ افراد متخصص در این زمینه در شهرستان بهبهان نیستند.

امین نژاد با اظهار اینکه پالایشگاه بیدبلند یک پروژه ملی بوده که محل استقرار آن در بهبهان است، بیان کرد: محدوده «ابر پروژه بیدبلند خلیج فارس» ۳ استان خوزستان، بوشهر و کهگیلویه را شامل می‌شود و مشعل‌های این مناطق پس از جمع آوری، تصفیه شده و مابقی نیز به تاسیسات ذخیره سازی ماهشهر که ۶۰ هکتار است برای صادرات فرستاده می‌شوند که تاکنون ۵ کشتی شامل محصولات فاز دوم بید بلند خلیج فارس به سایر نقاط جهان صادر شده است.

تجربیاتی که زمینه ساز اشتغال می‌شوند

این مقام مسئول تصریح کرد: برخی از افراد و مردم روستا‌های اطراف پروژه بید بلند خلیج فارس دغدغه‌مند هستند و مسئله آنان نیز نبود شغل است، اما به هر حال این مجموعه یک ظرفیتی دارد و با این وجود نیز بسیاری از افراد، با کار در مراحل ساخت پالایشگاه تبدیل به یک عنصر فنی شده اند و می‌توانند در هر کجای کشور با توجه به تجربیات خود مشغول به کار شوند.

کارگران مشغول به کار در پالایشگاه

مسئولیت‌های اجتماعی پالایشگاهی که نطفه آن در حال بستن است

محمود امین نژاد اذعان داشت: پالایشگاه بید بلند خلیج فارس اولین شرکت ایرانی بوده که در زمان ساخت مسئولیت‌های اجتماعی خود را منتشر کرده است. ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه در تصفیه خانه بهبهان، بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار در طرح آبرسانی به دودانگه از جمله اقدامات بیدبلند خلیج فارس بوده و احتمال می‌رود در صورت بهره برداری از پالایشگاه سالانه ۷۰ میلیارد تومان به شهرستان بهبهان کمک کند.

راه حل راضی نگه داشتن مردم معترض چیست؟

پالایشگاه گاز بید بلند خلیج فارس پروژه‌ای عظیم است که شاید بتوان مهم‌ترین نقش آن را محیط زیستی و جمع آوری گاز‌های مشعل عنوان کرد، اما انتظارات مردم و اهالی ساکن در این ناحیه نیز اهمیت دارد و لازم است تا مسئولان پالایشگاه برای جلوگیری و پیشگیری از اعتراض محلی ها، کارگروه توسعه‌ای راه اندازی نمایند.

روستا‌های اطراف پالایشگاه بید بلند خلیج فارس به لحاظ توسعه‌ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ضعیف و فقر هستند، راه اندازی کارگاه‌های اقتصادی کوچک می‌تواند در اشتغال جوانان اثر گذار و ساخت مکان‌های تفریحی شاید بی تاثیر در راضی نگه داشتن مردم این استان باشد اما به نظر کافی نیست.

نمایی از فاز دوم پالایشگاه بید بلند

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۳:۱۱ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
با سلام والا بنده به عنوان یک جوان خوزستانی مشکلی با غیر بومی ها ندارم ولی وقتی تمامی استهای دیگه چنین فرصت هایی رو در اختیار غیر بومی ها قرار نمیدهند همچنین اوضاع استان از لحاظ بیکاری بسیار فاجعه امیز میباشد بنابراین بسیار معقول هست فرصت های بسیار کن اشتغال در اختیار ما خوزستانی ها باشد اخه دیگه اشپز و مستخدم چیه که از استانهای دیگه میارن
Iran (Islamic Republic of)
حسن منصوری
۱۶:۴۵ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
سلام بنده اهوازی هستم 25سالمه بساط سیب زمینی دارم شهرداری وسیله هامو برده الان بیکار شدم . ولی متاسفانه نیرونی غیر بومی میاد کار میکنه در شهرمون ولی ما که بومی هستیم و آشنایی نداریم بیکاریم اخه ما چ گناهی داریم ک پارتی نداریم حرف دل
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۳۷ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
تا پارتی نداشته باشی هیچ جایی کار بهت نمیدن حتی اگه مدرک دکترا داشته باشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
اصلا کاربه خوزستانی نمیدن حتی شرکت نیشکرراکه اقلب بومی بودن حالا استخدامی غیربومی در اولویت است حتی چاه های نفت وپالایشگاهها غیربومی باشی شانس استخدام بیشتراست کلا شهرهای نفتی دارن ازبومی بودن جارج میشن واکثرن دارن مهاجرت می کنن چون هرمسولی که انتخاب می کنن اول به خودش وفک وفامیلش میرسه وبه عامه مردم برسه میگه دست من نیست پس ماهوای بد راتحمل کردیم وهمه ی حق خوری ازمسولان راتحمل کردیم پس ازاینجامیریم تااین هوای سرطانی بمونه برای صاحب پارتی ودریک شهربا آب وهوای خوب زندگی خواهیم کرداونایی که میان بعدازچندسال دیگه میفهمن چه کلاهی سرشون رفته
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۰۶:۱۹ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
ما ها که در خوزستان هستیم جوانانمان باید آواره شهرهای دیگری بشن برای اشتغال درصورتی که در خوزستان شرکت نفت و پتروشیمی و پالایشگاه بید بلند هست ولی متاسفانه غیر بومی ها شاغلن و جوانان همه در آبادان و اهواز ماهشهر به کارهای بساطی سیب زمینی وپیاز میوه و در سر جادها خیابان‌ها روی آوردن از سر ناچاری ما مردم آبادان و خرمشهر بچه های ما از کار در شهر خودشون محرومن ما بوی گازو آلودگیشو تحمل میکنیم همش پارتی بازی هرکی بیارن سمتی بهش بدن ایل تبار خودشو استخدام میکنه
Iran (Islamic Republic of)
علی عطارزاده
۰۰:۱۸ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
۸۵ درصد نیروی بومی فقط کارگری کردن و الان که کار تمام شد اخراج شدن
Iran (Islamic Republic of)
بیدبلند غیر بومی
۰۰:۰۰ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
هزاران جوان بیکار کنار معدن ثروت . بعد از تمام نقاط کشور تو این شرکت مشغول بکار هستند و ما از شرکت بی بهره ایم . بریم عسلویه کارگری از بیکاری و نبود شغل .
Iran (Islamic Republic of)
وحید ملکی
۲۳:۵۷ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
راه حلش اینه که از فارغ التحصیلان رشته مهندسی مدیریت پروژه استفاده میکردن تا بهشون میگفتن که اهالی روستاها هم جز ذینفع های پروژه حساب میشن و اگه این روستائیان متحد باشن حتی میتونن شکایت کنن و جلوی فعالیت پالایشگاه رو بگیرن . درست نیست حق هیچ کسی ضایع بشه . درسته قشر زحمت کش روستائیان شاید زیاد تحصیلات بالایی نداشته باشن اما میفهمن که حقشون داره ضایع میشه . پس بهتره به ذینفعان پروژه اهمیت داده بشه .
Germany
ناشناس
۲۳:۱۹ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
شما فکرمیکنیداین پالایشگاه بیدبلنداولین شرکت توی خوزستانه که نیروهاش غیربومی هستن؟بهتره یه سری به خوزستان بزنیدوببینیداکثرشرکت ها نیروهاشون غیربومی هستن ،،چرا ؟چون تحصیل کرده نیستن،یااینکه سال ها سینه شون رو سپرگلوله وترکش نکردن که گلوله وترکش به شهرهای دیگه ایران نرسه،یااینکه چون از جنگ سالها آواره نشدن وخونه خراب نشدن که هموطنانشون آوراه نشن وخونه خراب نشن،جوانهای خوزستانی که خیلی ها فارغ التحصیل هستن ،،اما بیکارهستن یاکنار جاده میوه میفروشن یابابدبختی دارن زندگیشونو میگردونن،،اماصداشون به هیج جانمیرسه،،اما به خدامیرسه وخداوندهمه چیز رومیبینه...
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۲۱:۲۸ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
شهرستان اقلید نسبت به شهرستان های اطراف توسعه کمی پیدا کرده است چند کارخانه که قبلا فعال بوده فعالیتی ندارند شهرک دامپروی آن نیز تقریبا متروکه است سرد خانه برای سیب درختی و زمینی نداریم هویج شویی نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
این رانت بازی ها همه جا است در شرکت پتروشیمی و پالایشگاه شازند اراک 60 درصد کارکنان ساده از استانهای دیکر هستند آنوقت جوانان بومی اراک و شازند بیکارند.
Canada
ناشناس
۱۹:۵۳ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
باید قانونی باشد که اولویت بومی های منطقه
و اگر کم اوردند از مناطق نزدیک به استان شان استخدام شوند
انگاری که بر علیه منفعت ملت قانون می‌نگاریم
همش از عدم شفاف سازی است
مادر تمام خلاف ها .جنایت ها عدم شفاف سازیست و بس
Iran (Islamic Republic of)
سهیل
۱۹:۳۸ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
دراهواز ماهشهر آبادان خرمشهر حویزه... بااینکه چاهای نفت وغيره فراوانی دارن اماجوانهای آنها بیکارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
بار اول که نیست این همه شرکت نفط وپتروشیمی وچاهای نفط تو اهواز ماهشهر حویزه عبادان وغيره هست تمام کارکنانشون غیربومین وبومیها توسطل ومخازن زباله امرارمعاش میکنن
Iran (Islamic Republic of)
کاوه اورشی
۱۸:۴۹ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
متاسفم بر دولت بی عدالت پرور اهالی منطقه بیکار بیکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
خونه من تا این پالایشگاه ۲ کیلومتر بیشتر فاصله نداره و متاسفانه از روزی که این پالایشگاه کارش رو شروع کرده در اثر آلودگی های ایجاد شده مشکلات تنفسی و حساسیت های پوستی زیادی برای خانواده من ایجاد شده است. تا حالا مسئولین پالایشگاه کوچکترین خدمتی برای جبران این مخاطرات ایجاد شده انجام ندادن. یعنی پروژه ای که بالغ بر هفتاد هزار میلیارد تومن هزینش شده نباید حداقل درصد اندکی صرف مسئولیت های اجتماعی خودش کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
ساکن بهبهان هستم اوایل شروع خاکبرداری وبسترسازی سازه های بزرک حدود۵۰ماه درفاز۲بهبهان به عنوان راننده لودرکارسخت ودرشرایط هوای بدانجام وظیفه بودم همانموقع هم ازغیربومیهازیاداستخدام کردندومابومیهاراکمترین حقوق میدادندواقعاظلم به بومیهامیشه حالاازمن گذشت بازنشسته شدم اماهیچوقت تبعیضهارافراموش نمیکنم
Iran (Islamic Republic of)
فرزند زاگرس
۱۶:۴۳ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
این نشان ملی پسندی و سراسری گزینی نیست و اتفاقا رانت و پارتی بازی است.
یا همه استانها برخوردار شوند و یا هیچ استانی نباید جاه طلب باشد و جاه طلبی کند.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری فرزند زاگرس
۱۶:۴۰ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
حالا که استخدامها بومی است پس مسولان اشتباه بزرگی میکنند که همه امکانات را در یک استان میریزند .
مسولان ارشد باهوش نیسنند و بسیار کم کارند.
خوزستان بیابانی هم اشتباه بزرگی میکند که منابع اب همه استانها را میخورد.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری فرزند زاگرس
۱۶:۴۰ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
حالا که استخدامها بومی است پس مسولان اشتباه بزرگی میکنند که همه امکانات را در یک استان میریزند .
مسولان ارشد باهوش نیسنند و بسیار کم کارند.
خوزستان بیابانی هم اشتباه بزرگی میکند
Iran (Islamic Republic of)
رضا آقا
۱۶:۰۰ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
کارخانه ذوب آهن وفولاد مبارکه هم غیر بومی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
پتروشیمی کاویان عسلویه
شرایط استخدام
بومی فارس بوشهر شهر بندعباس
الان بعد چندین سال برو ببین از تهران، کردستان، مازندران و... گرفتن
من که راضی نیستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
همه جا همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
سهم ماخوزستانیها ازنفت وگاز دود و آلودگی هواست. بی عدالتی در خوزستان ظاهر و پیداست و متأسفانه دولتهای متعاقب اهمیت نمی دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
من خوزستانی می شناسم با مدرک فوق لیسانس نفت از زور بیکاری رفته مغازه زده در عوض یک آقایی با مدرک شیمی از شیراز اومده تو شرکت نفت همین اهواز شاغل شده، زیبا نیست؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
همینطور که خوزستانی ها انتظار دارند نیروی غیر بومی نباید استخدام شود پس خودشون هم باید به این خواسته پایبند باشند یه سری به ذوب آهن مجتمع فولاد پالایشگاه اصفهان بزنید ببینید چقدر خوزستانی استخدام هستند
Iran (Islamic Republic of)
سیدعلی
۱۴:۲۰ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
با اومدن پالایشگاه همه قیمت ها از مسکن تا زمین و اجاره خانه افزایش داشته و هیچ امتیازی برای ما نداشت و برادرم برای کارگری خارج از استان کار می کنه و در هفته فقط روز جمعه بعد از ظهر می تواند به خانواده سر بزند.
دیگه خانه خریدن و خانه داشتن برای ما یه آرزوی دست نیافتنی شده
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۳:۵۳ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
شما خودتان هم میدانید که همه استخدامها با پارتی و رانت هست.مخصوصا در شرکتهای پردآمد مثله نفت و گاز و یا همه ادارات دولتی.
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۳:۴۰ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
والله اگه راست میگید همچین خبرایی رو در مورد استخدامیای استان بوشهر منطقه کنگان و عسلویه و پارس جنوبی هم بزنید که چقد بومی جذب میشه چقد غیر بومی. با فوق لیسانس دانشگاه دولتی و بعد این همه درس خوندن باید بشینیم از بقیه جاها بیان عسلویه کار کنن. موقع استخدامی سایر جاها هم که میرسه کسی بوشهریا رو ادم حساب نمیکنه.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۱۹ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
قرار نیست این همه خرج سومین پروژه بزرگ جهان بشه بعد بگیم فقط بومی استخدام شه . هزینه ها از محل اعتبارات ملیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
جنوب پایتخت انرژی جانانی ایران وجوانان بیکارکه ازروی ناچاری به کوله بری رومی آورندوبرای نان جان می دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
مملکت تو هواس برادر . چه توقعاتی دارید شما .
Iran (Islamic Republic of)
دزفولی از دزفول
۱۱:۵۰ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
مسئولین بی کفایت 'خوزستان که نفتش کارش برقش و.....کشور را اداره میکند را زمین زده اند جوانان تحصیلکرده بیکار خوزستان و آماده فوران هستند بترسید از تبعیض .شاه را هم تبعیض سرنگون کرد .لطفا تایید کن شاید احیانا مسئولی بخواند.
Iran (Islamic Republic of)
Mehrdad
۱۱:۳۹ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
مردم خوزستان راست میگن واقعا استخدامی ها همه زانتی و رابطه بازی هست و بومی ها کمترین حق در منابع خودشون ندارند. مسئولین و دولت بدانید که مردم از شما راضی نیستند و حلال نمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۰:۱۷ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
با سلام
در آزمون استخدامی بیدبلند، 75 درصد بومی جذب شدند.
البته با رانت و پارتی و...، آزمون استخدامی رو خیلی خیلی سخت طرح کردند و سوالا رو در اختیار برخی نیروهای بومی قرار دادند تا اونا قبول بشن.
این مگا پروژه چند میلیارد دلاری ارث پدری یه شهر کوچیک که نیست، از بودجه مملکت واسش خرج شده.
اگر چه خیری از زنگنه به ما نرسیده، اما عقلانی نیست از هر روش غلطی به زدن زنگنه بپردازید
Iran (Islamic Republic of)
کیوان
۱۰:۱۳ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
کل پالایشگاه و پتروشیمی یا به عبارتی قسمت عمده صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ایران جنوب و خصوصا چندتا از شهرهای عسلویه و ماهشهر و.. هستش اگه قرار باشه کلا بومی جذب بشه مردم شهرهای دیگه باید بمیرن؟؟؟؟؟!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
چرا غیر بومی،!!؟ خدا ازتون نگذره!؟!؟! خیلی به مردم دارید زور می گید!!!
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۰:۰۱ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
ببخشید نیروهای غیر بومی تخصص دارن شاید تو اهواز تخصص رشته مورد نظر نباشه مگه میشه بچه اهواز باشی و رشته ادبیات فارسی بزاری مسول برق ابزار دقیق نه خیر پس اعتراض حرف میزنن یکم فکر داشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
بی عدالتی، بی قانونی، بی داد نی کند خدایا شر اینها رو از سر مملکت خارج کن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۴۱ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
این مشکل از مسئولان استان خوزستان است.
سالهاست که در این استان مدیران خود شیرین در راس امور قرار دارند....
در استانی که بیش از 85 درصد ثروت کشور را تامین میکند مردمش به نان شب محتاجند......
مردم خوزستان شبیه هیزم هایی هستن که سوزانده میشوند تا نان و زندگی دیگر استان ها اماده و گرم شود...
سهم مردم خوزستان از نفت و گاز و پتروشیمی دقیقا هیچ است..................