فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خوزستان با اشاره به کشف مواد منفجره در محل نقش‌برجسته‌های تاریخی تنگ بتا در اندیکا، از خنثی شدن عملیات سوداگران در این منطقه خبر داد.

سرهنگ کاظم میرمقدم اظهار کرد: پیرو گزارش‌های رسیده در ۱۷ شهریور ماه جاری در خصوص عملیات سوداگران اشیاء فرهنگی در محل نقش‌برجسته‌های تاریخی تنگ‌بتا شهرستان اندیکا و رصد اطلاعاتی مبنی بر حضور این سوداگران در منطقه موردنظر، حدود ساعت پنج بامداد در معیت عوامل یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خوزستان، به شهرستان اندیکا عزیمت کردند.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خوزستان ادامه داد: ضمن هماهنگی با جانشین انتظامی شهرستان اندیکا و دادستان شهرستان، چهار تیم عملیاتی از فرماندهی انتظامی شهرستان و همچنین پشتیبانی یگان‌های حفاظت شهرستان‌های لالی، مسجدسلیمان و اندیکا با اقدامات تخصصی و رصد اطلاعاتی در ابتدا به تیم‌های جداگانه و پوششی تقسیم و مأموریت‌های هر تیم به آنان محول شد.

او افزود: عوامل عملیات با رعایت نکات حفاظتی، از منطقه کوهستانی و صعب‌العبور منطقه کوه دلا که نقش‌برجسته تنگ بتا در آنجا بوده اعزام شدند که پس از بررسی دقیق، هیچ‌گونه حفار غیرمجازی در محل یافت نشد اما بعد از پایش منطقه، تجهیزاتی از قبیل ۲ دستگاه موتور برق، یک‌دستگاه هیلتی و تعدادی ادوات حفاری کشف و ضبط شد و در ادامه تعدادی مواد منفجره که در حفره‌ها برای انفجار تهیه شده بودند توسط کارشناس متخصص خنثی شدند.

میرمقدم تأکید کرد: باتوجه به حضور چندین‌باره باندهای حفار غیر مجاز در منطقه پیشنهاد می‌شود، با قید فوریت ضمن پلمب شدن محل حفاری با سیمان و سنگ، به صورت اضطراری، یک نگهبان بومی به‌منظور حفاظت از این اثر گران‌بها در محل مستقر شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۱۹ شهريور ۱۴۰۳
باید منطقه های میراث فرهنگی را با چندین نگهبان محافظت و نگهداری کرد و این میراث هم باید ثبت ملی و یا جهانی شوند تا حفاظت از آنها بهتر شود
آخرین اخبار