وزرای امور خارجه چین و کره جنوبی برای پیشبرد مسائل منطقه‌ای و تحکیم روابط دو کشور در سئول با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، وزرای خارجه دو کشور  چین و کره‌جنوبی در سئول پایتخت کره با یکدیگر دیدار کردند. در این نشست سران دو کشور بر لزوم همکاری برای پیشبرد روابط دو جانبه و حل مسائل منطقه‌ای و جهانی از جمله گفت‌وگو‌های هسته‌ای متوقف شده کره شمالی و همه‌گیری کرونا با هم به تبادل نظر پرداختند.

سخنگوی وزارت ‌خارجه کره‌ جنوبی در جلسه توجیهی گفت: گفت‌وگو‌ها حول محور سفر رئیس‌ جمهور چین به کره و سایر موضوعات مورد علاقه متقابل بین دو کشور بسیار گسترده و عمیق بود.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین خطاب به کانگ کیونگ وا، وزیر خارجه کره جنوبی اظهار کرد: سفر او برای برجسته کردن اهمیت روابط دو جانبه است، زیرا دو کشور باید به عنوان شرکای استراتژیک در دفاع از صلح و ثبات منطقه‌ای و ارتقا حاکمیت جهانی همکاری کنند.

او در ابتدای صحبت‌هایش از گسترش ویروس کرونا در دو کشور خبر داد و تاکید کرد: با این روابط باید قدرت خود را در غلبه کردن بر ویروس کرونا به همه نشان دهیم.

وانگ در پاسخ به سوالی در مورد سفر رئیس ‌جمهور چین به کره‌جنوبی به خبرنگاران گفت: هر دو طرف در تلاشند تمام شرایط از جمله وضعیت کرونا را برای این سفر آسان کنند.

کانگ ضمن تشکر از وانگ برای این دیدار، ابراز امیدواری کرد که این دیدار به تبادل نظر برای تعمیق همکاری در موضوعاتی از جمله مسئله کره شمالی، شیوع بیماری کرونا  و بهبود وضعیت اقتصادی پیش از سی‌امین سالگرد روابط دوجانبه بین دو کشور در سال ۲۰۲۲ تبدیل شود. 

او اضافه کرد: من همچنین مشتاقانه منتظر بحث در مورد راه‌های مدیریت پایدار اوضاع در شبه جزیره کره و ایجاد شرایط برای پیشبرد تلاش‌های خود برای ایجاد صلح پایدار هستم. 

مذاکرات دو وزیر ‌خارجه در حالی انجام می‌شود که هر دو کشور در تلاش برای فراهم کردن شرایطی جهت دیدار روسای جمهور خود با یکدیگر هستند. انتظار می‌رفت که سفر رئیس ‌جمهور چین به کره ‌جنوبی در اوایل سال جاری برگزار شود، اما با شیوع  ویروس کرونا این سفر به تعویق افتاد.

یک مقام ناشناس کره‌ای به شرط ناشناس ماندن به خبرنگاران گفت: در حالی که کانگ در مورد دولت آمریكا با وانگ تبادل نظر می‌كرد او بحث را در مورد سیاست علیه وضعیت كره شمالی کشاند. همچنین وزیر خارجه چین موضوع مقاومت در برابر سیستم دفاع موشکی آمریکا را که در سال ۲۰۱۷ در کره جنوبی نصب شده است تکرار کرد اما کانگ خواستار رفع محدودیت هایی بود که پکن در مبادلات فرهنگی اعمال کرده بود. سئول و واشنگتن مدعی‌اند که  این سیستم را برای مقابله با تهدیدات موشکی کره‌ شمالی طراحی کرده اند اما چین نگران به خطر افتادن منافع امنیتی خود است .

همچنین قرار است وزیر خارجه چین همراه با سایر مقامات به «مون جه این» رئیس جمهور کره جنوبی ادای احترام کنند.

وانگ دومین دیپلمات ارشد چینی است که پس از ظهور ویروس کرونا در چین در اواخر سال گذشته و پس از سفر ماه اوت توسط یانگ جیچی، عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست، از کره جنوبی دیدار می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار