میرزائی گفت: مسئولیت اجتماعی دانشگاه ها در آموزش عالی ایران مورد توجه دانشگاه‌های بزرگ جهان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین میرزائی، رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اظهار کرد: طی صد سال اخیر به خوبی توانسته ایم در مسیر علم آموزی به موفقیت برسیم و در این زمینه پیشرفت کنیم.

او افزود: به رغم تمامی مسائل و مشکلات موجود در کشور علم آموزی و دانش در تمامی خانواده‌ها مورد توجه ویژه قرار گرفته است و همین عامل نشان از میزان سواد ایرانیان دارد.

میرزائی درباره کیفیت نهاد‌های آموزشی کشور اظهار کرد: وزارت علوم طی ۶ الی ۷ سال اخیر شاهد کیفیت نهاد‌های علمی و آموزشی دانشگاه‌های کشور بیش از پیش بوده است، در واقع علم کیفی علمی است که برای رفع نیازهای جامعه باشد.

او گفت: در نظام آموزشی توانسته ایم از رویکرد‌های آموزش محور پیشین به آموزش‌های پژوهش محور و سپس به رویکرد‌های مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها برسیم که مسئولیت اجتماعی به عنوان شعار در دانشگاه‌ها مطرح شده است و برای تحقق آن در تلاش جدی قرار گرفته اند.

رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: اگر دانشگاه‌ها مطابق نیاز‌های جامعه به دانشجویان آموزش دهند بقای آنان تضمین خواهد شد، در حال حاضر آموزش و علم کنونی دیگر محدود به نهاد رسمی و دانشگاه‌ها نیست. در حال حاضر یادگیری افراد در دانشگاه خلاصه نمی‌شود و مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها در حوزه اشتغال و کار آفرینی دانشجویان و ارتباط آنان با جامعه به منظور تحقق افزایش سطح دانش افراد را شامل خواهد شد.

میرزائی درباره ارتباط جامعه و دانشگاه گفت: آموزش، ارتباطات با رسانه و شهر نشینی در جامعه در حال توسعه مد نظر قرار گرفته است و تجربه جهانی ارتباطات میان دانشگاه و جامعه را مورد تاکید قرار داده است تا هر دو بتوانند توسعه پیدا کنند. همچنین مسئولیت اجتماعی دانشگاه ها در آموزش عالی ایران مورد توجه دانشگاه‌های بزرگ جهان قرار گرفته است.

آمایش سرزمین به معنای تناسب رشته‌های دانشگاهی با منابع طبیعی و معدنی استان هاست

او ادامه داد: آمایش سرزمین به معنای تناسب رشته‌های دانشگاهی با منابع طبیعی و معدنی استان هاست، در برخی از شهر‌های کشور شرایط کشاورزی و دامپروری فراهم است بنابراین در این نقاط باید رشته‌های تحصیلی متناسب با امکانات موجود توسعه یابند و به اینصورت تمامی رشته‌های تحصیلی نمی‌توانند در همه جای کشور ایجاد شوند و تحقق آن به هیچ عنوان ضرورت نخواهد داشت.

رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اظهار کرد: قطب آموزش عالی باید در سرزمین، استان و شهر‌هایی که منابع معدنی کافی دارند، قرار بگیرد و لازم است تا ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت حفظ شود، همچنین دانشگاه‌ها هر چه بتوانند به مقوله‌های محیطی خود توجه کنند کارآمدی آنان اثبات خواهد شد.

میرزائی ادامه داد: عدم ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت باعث بی فایده بودن نقش‌های دانشگاهی خواهد شد. در حوزه فنی و مهندسی و علوم انسانی جزء کشور‌های طراز اول هستیم و توانسته ایم فارغ التحصیلان زیادی در این زمینه پرورش دهیم.


بیشتر بخوانید


او گفت: دانشگاه باید با جامعه ارتباط داشته و تولید ثروت کند، ولی تعریف ما از آن نباید به هیچ عنوان دانشگاه بازاری باشد. همچنین مسئولیت اجتماعی دانشگاه در آموزش عالی ایران مورد توجه دانشگاه‌های بزرگ است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار