هنرمند مازندرانی از دوازده سال پیش تاکنون بیش از ۵۰ طرح مختلف و زیبا روی بومی پیاده کرده که با تار عنکبوت ساخته شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، تابلو‌های خوش نقش، چند قلموی ساده، یک میزکار کوچک و چند چارچوب چوبی که تار‌هایی روی آن قرار داشت تمام چیزی بود که در خانه هنرمند مازندرانی توجه را به خود جلب می‌کرد.

قاسمعلی قاجار که در یکی از روستا‌های بهشهر زندگی می‌کند، گونه‌ای خاص از هنر را ارائه می‌کند که حتی شاید کمتر به فکر کسی خطور کرده است.

نقاشی و پیاده کردن طرح‌های دلنشین بر روی تار عنکبوت هنری است که این هنرمند مازندرانی می‌گوید از سال ۱۳۸۷ به آن پرداخته و توانست بیش از ۵۰ طرح گوناگون خلق کرده است.

قاسمعلی قاجار از ساختار بوم نقاشی خود گفت: هر بوم از ۵۰ تا ۶۰ لایه تار عنکبوت ساخته شده هرچند این بوم با همه این لایه‌ها ضخامتش به پوست پیاز هم نمی‌رسد و ممکن است با کوچکترین خطا بوم پاره شود.

نقش‌های نورانی بر روی تار عنکبوت


بیشتر بخوانید


تار نور، اثری که جلوه‌ای از تجربه چند ساله است

تازه‌ترین اثر هنرمند مازندرانی تابلویی است که خودش نام آن را تار نور گذاشت، او در این تابلو سوره عنکبوت را بر روی تار عنکبوت نوشت تا عصاره همه تجربه‌های قبلیش را در این کار هنری فاخر عرضه کند.

قاجار افزود: طول این تابلو ۱۶۰ سانتی متر و عرض آن ۴۴ سانتی متر است و در آن از رنگ‌های طبیعی استفاده شده که البته حجم کار و اندازه تابلو چالش‌های زیادی را ایجاد کرد.

او که با هیجان از کار جدیدش و شب بیداری‌های طولانی خود حرف می‌زند، برای ساخت بوم این تابلوی بزرگ ۸ ماه در طبیعت به دنبال تار عنکبوت گشت، چون عنکبوت در همه فصل‌ها تار نمی‌بافد و فقط در روز‌های آفتابی می‌توان تار پیدا کرد.

قاجار چالش‌های هنرش را برشمرد: اول جمع آوری تار عنکبوت و رفتن به دل جنگل و طبیعت و اینکه طوری با این حشره برخورد شود که با محیطی که تار را بافته قهر نکند، دوم اینکه نگارش طوری باید انجام شود که محتوای مورد نظر در بوم جای گیرد، و سومین چالش که شاید سخت‌ترین آن باشد، اینست که نگارش از ابتدا تا انتهای کار باید طوری با دقت انجام شود که نه لکه‌ای در آن بیافتد و نه پاره شود.

نقش‌های نورانی بر روی تار عنکبوت

همسر قاسمعلی قاجار که در همه مراحل همراه و یار او بوده، گفت: گاهی تا اذان صبح کار‌ها طول می‌کشید، چون در طول روز به خاطر نگهداری از بچه‌ها و اینکه لطمه‌ای به کار وارد نشود، نمی‌شد کار کرد، اما با همه این سختی و مشکلات، در تمام مراحل خلق این تابلو آرامش خاصی بر زندگی ما بخشیده شده بود.

نقش‌های نورانی بر روی تار عنکبوت

هنرمند مازندرانی آنچنان از اوضاع زندگیش راضی نیست و معتقد است علیرغم سختی‌های زیادی که متحمل شده، خودش و کارش مورد بی توجهی قرا گرفته است.

او گفت: سه ابداع برای اولین بار انجام دادم که اولی خطاطی پیوسته با تیوب خودرو بود، دوم نقاشی با تار موی حیوانات بود و سومی آن اثری بود که در این سال‌ها با تار عنکبوت خلق کردم، اما هیچ مدیر کشوری و حتی استانی برای دیدن آثار من به اینجا نیامد.

قاسمعلی قاجار شاید یکی از هزاران هنرمندی است که زندگیش آنچنان که باید نمی‌گذرد و شاید در بسیاری از مقاطع زندگیش هم در مضیقه است، هرچند او هنرش را دوست دارد و همچنان برای هنرش ماه‌ها و سال‌ها وقت می‌گذارد.

 
 
گزارش از حامد گلی

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۵۱ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
خسته نباشی انشااله اجرش راازخداوندمیگیری بااین کاراخری که انجام دادی .
مسولان باید ازاین هنرمندان حمایت کنندمگرچندنفراین کاره داریم