الهیار ترکمن گفت: معلمانی که ۱۵ روز، کار را زودتر شروع کردند قطعا ساعت اضافه کاری آنها را جبران و محاسبه خواهیم کرد.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علی الهیار ترکمن، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر اظهار کرد: بر اساس مجوز‌های استخدامی که از طرف سازمان اداری و استخدامی برای ما صادر می‎شود، شروع خدمت این افراد، ابتدای نیمه دوم سال هست؛ اگرچه شروع سال تحصیلی با شروع نیمه سال تقارن پیدا کرده است، ولی بحث این است که بر اساس حکمی که به آموزش و پرورش ابلاغ شده، مجوز اول مهر ۹۹ است.

الهیار ترکمن اضافه کرد: امسال هم با دستور وزیر آموزش و پرورش سال تحصیلی ۱۵ شهریور شروع نشده است بلکه با حکم ستاد ملی کرونا این اتفاق افتاده است که برای همه لازم الاجراست؛ معلمان ما هم که ۱۵ روز، کار را زودتر شروع کردند قطعا در ادامه کار، زحمت این عزیزان و ساعتی را که اضافه کار کردند، جبران کرده و محاسبه خواهیم کرد.

او در واکنش به جمله احمد نادری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مبنی بر لزوم تدوین یک نظام برنامه‌ریزی منابع انسانی آموزش و پرورش و نظام جامع مدیریت انسانی، گفت: کاملا حرف درستی است که هر نظام آموزشی برای اینکه بتواند به تمام جمعیت لازم‌التعلیمش خدمت‌رسانی کند باید نیرو‌های آموزشی خود را روی یک نظام جامع و الگوی مشخص، ساماندهی، مدیریت، توزیع و به‌کارگیری کند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: نمونه بارز این مداخلات، اصلاح یازده گانه یک قانون است که در سال ۱۳۸۸ توسط مجلس به عنوان طرح، تبدیل به قانون شد و قرار بود حدود ۶۰ هزار نفر جذب آموزش و پرورش شوند که ۱۱ بار اصلاح شد و حدود ۱۹۷ هزار نفر از طریق آن وارد آموزش و پرورش شدند و هنوز هم ادامه دارد و در ادبیات نیروی انسانی آموزش و پرورش، کلمه‌ای به نام جامانده را باب کرده است.

او تصریح کرد: ناگزیر هستیم در مناطقی از نیرو‌های پاره وقت استفاده کنیم و برای استفاده از نیرو‌های خرید خدمات قانون داریم که ماده ۴۱ قانون الحاق ۲ است که مجلس تصویب کرده و شورای نگهبان تأیید کرده است. این به معنای دور زدن قانون نیست؛ آموزش و پرورش در این سال‌ها در مقابل شرایط خروج ناشی از بازنشستگی نیرو است و اگر در جا‌هایی از همین نیرو‌های پاره‌وقت استفاده نکنیم، قطعا نمی‌توانیم خدمت‌رسانی کاملی به نیرو‌های خودمان داشته باشیم و کاش مجلس به جای ۱۱ بار اصلاح قانون، دولت را مکلف می‌کرد که شرایط کاری را استاندارد کند.

الهیار ترکمن در واکنش به این جمله که معلمان در تصمیم‌گیری‌های آموزش و پرورش شرکت ندارند، گفت: ۵۰ هزار نفر از معلمان در کادر اداری هستند و تصمیم سازی و تصمیم‌گیری می‌کنند؛ چه کسی گفته است که ما معلم را مشارکت نمی‌دهیم؟.

او خطاب به میرزاده نماینده سابق مجلس و مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در امور فرهنگیان، گفت: آقای میرزاده شما در آخرین روز‌های مجلس خودتان، استفساریه دادید و دولت را موظف کردید مربیان پیش‌دبستانی که با پول مدیر و اولیا فقط یکسال کار کرده بودند، پیمانی شوند؛ در یک استان حداقل هزار نفر این شرایط را داشتند. می‌گویید ما قانون را دور می‌زنیم بعد خود شما در رأس دور زدن قانون بودید.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: تدوین برنامه هفتم توسعه در پیش است و برای سند چشم‌انداز کشور بعد از ۱۴۰۴ از الان باید فکر شود. اگر بخواهیم صحبت‌های معلم پسند کنیم، هیچ عایدی برای معلم ندارد بلکه می‌خواهیم وارد یک نظام کاملا عملی شویم که جایگاه و منزلت معلمان را در آینده تعیین کند؛ دولت و مجلس در کنار هم باید بر اساس ره یافتی که مقام معظم رهبری در صحبت‌های ۱۱ شهریور داشتند برای بهبود شرایط آموزش و پرورش تلاش کنند.

او به کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در ۵ سال گذشته حدود ۱۴۰ هزار نفر از آموزش و پرورش بازنشسته شدند؛ البته تلاش می‌کنیم که این امر را با استفاده از سازوکار‌های قانونی به تاخیر بیندازیم، ولی اگر بخواهند سر موعد بازنشسته شوند، چیزی حدود ۱۰۰ هزار نفر دیگر هم بازنشسته می‌شوند و ما بر این اساس از ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان به اضطرار استفاده کردیم.

الهیار ترکمن با بیان اینکه در وزارت آموزش و پرورش معتقد نیستیم که کارمان کاملا دقیق و بدون نقص است، ولی این عملکرد ماست که باید از آن دفاع کنیم؛ می‌گوییم باید مقدورات و نیاز‌ها را در نظر بگیریم و با توجه به نیاز جامعه مخاطب که دانش‌آموزان ما هستند، وظیفه اصلی آموزش و پرورش که در دسترس کردن آموزش برای همه اقشار کشور در اقصی نقاط است، فراهم کنیم.

او درباره وضعیت جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان گفت: اینکه می‌گویند در این دولت ظرفیت دانشگاه فرهنگیان کاهش پیدا کرده است، باید بگویم در سه سال کاهش پیدا کرد و علتش هم این بود که دانشگاه فرهنگیان از لحاظ شرایط چه خوابگاه و چه نیروی انسانی مسائل و مشکلاتی داشت که دولت تصمیم گرفت کمی به دانشگاه فرصت دهد؛ چون وقتی یک دانشجو وارد دانشگاه شود، انجام کار‌های اصلاحی سخت‌تر می‌شود. پس قرار شد تنفسی به دانشگاه فرهنگیان بدهند و بعد می‌بینید که در دادن مجوز سیر صعودی داشتیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال ۲۰ هزار نفر در دوره ۴ ساله دانشجو معلم، ۲۷ هزار و ۳۰۰ نفر در ماده ۲۸ و یک چیزی حدود ۵ هزار مجوز استفاده نشده سال قبل داشتیم یعنی ۵۲ هزار نفر در دفترچه کنکور و دفترچه استخدامی آموزش و پرورش جذب کردیم؛ طبق قانون اساسی کشور، سازمان اداری و استخدامی وظیفه برنامه و بودجه و نیروی انسانی را به عهده دارد که نیاز‌های میان مدت و کوتاه مدت خودمان را بررسی و ارائه کردیم و با توجه به رشته، منطقه و جنسیت که لازم داریم به این عدد رسیدیم.

منحنی جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان بالاست

او تصریح کرد: اکنون حداقل در ۴، ۵ سال گذشته منحنی جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان بالاست و بنا داریم از دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی نیرو بگیریم و اعتقاد دارم در جایی که آموزش و پرورش قانون دارد از قانون مصوب، ابلاغی و رسمی استفاده می‌کند و اصلا معنایش دور زدن قانون نیست؛ اگر اشکالی در قانون است باید اصلاح شود و اگر هم نیست که آموزش و پرورش دارد از اختیارات خود استفاده می‌کند.

الهیار ترکمن با بیان اینکه در آموزش و پرورش تمام تلاشمان حل مسائل با استفاده از سازوکار‌های قانونی که داریم، است، گفت: در آموزش و پرورش مسائل پیچیده‌ای داریم و در حوزه منابع انسانی که راه‌حل‌های خاص می‌خواهد و با صحبت‌ کردن به هیچ جا نمی‌رسیم.

او افزود: سال ۱۳۹۹، سهم آموزش و پرورش در لایحه دولت از بودجه عمومی حدود ۱۳.۷ درصد بود، اما وقتی قانون تصویب شد به ۱۲.۶ درصد رسید؛ در کمیسیون آموزش و تحقیقات، پیشنهادی رفت که درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها و سازمان فنی و حرفه‌ای از مشمول قانون کسر ۳ درصد قانون متوازن مستثنی شدند، اما آموزش و پرورش را مستثنی نکردند.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گفت: بحث ما این است که این مسائل پیچیده و مزمن شده است؛ راه‌حل‌های مقطعی و موقتی به جایی نمی‌رسد و ما راه‌حل‌های خاص مبتنی بر مطالعه، پژوهش و یافته‌های علمی می‌خواهیم. آماده همه گونه همکاری با مجلس هستیم و آمادگی داریم که گزارش‌های‌مان را به مرکز پژوهش‌های مجلس بدهیم و شرایطی را برای تصمیم‌سازی فراهم کنیم تا بتوانیم مسائل را حل کنیم.

او درباره لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان گفت: لایحه رتبه‌بندی در حال تدوین است و در معاونت علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه دنبال می‌کنیم و در هفته پیش رو با سازمان اداری و استخدامی جلسه داریم و به زودی لایحه رتبه‌بندی تقدیم مجلس می‌شود، اما با شرایط و شروط خودمان و مبانی نظری خودش و همچنین نفوذی که در کارکرد بر ارتقای کیفیت آموزش و پرورش دارد؛ در این راستا، یک بعد آن، بعد مالی هست، اما ابعاد دیگر هم دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش و پرورش ، معلم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۹ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
خدا وکیلی یک یک ریالی با ما ندادند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
باشگاه خبرنگاران پیگیری کنید حقوق ۱۵ روز شهریور محاسبه نکردن خبر هایی هم رسیده کلا می خوان ندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۲۲ مهر ۱۳۹۹
لطفا حق الزحمه امتحانات را بدهید نیاز نیس ول خرجی کنید
آخرین اخبار