معاون علمی رئیس جمهور بر هم‌افزایی معاونت علمی و دستگاه‌ها برای شکوفایی ظرفیت‌های حوزه طب سنتی تاکید کرد.

 
روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور طی سخنانی در نشست شورای راهبردی گیاهان دارویی با اشاره به اهمیت توسعه فناوری گیاهان دارویی و عرصه طب سنتی در کشور گفت: سند مصوب شورای عالی انقلاب فرهنکی در حوزه طب سنتی  آن‌چنان که باید توفیق چندانی کسب نکرده است.

وی افزود: این حوزه حائز فرصت های متعدد از حیث تاریخی، فرهنگی و اقتصادی است و مقام معظم رهبری موکدا بر اهمیت این حوزه تاکید داشته اند که امید داریم در معاونت علمی توجهی جدی به این حوزه شود و با این کارها، این حوزه دانشی فرهنگی و اقتصادی مورد توجهی دوباره قرار بگیرد.

جواد مشایخ، معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی نیز طی سخنانی در این نشست با اشاره به اهمیت آیین نامه تاسیس مؤسسات آموزشی، تحقیقاتی و حرفه‌ای طب سنتی ایرانی در پیاده‌سازی راهبردهای حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: از منظر سیاستگذاری دو نوع سیاست عام و خاص داریم. سیاستگذاری های عمومی ناظر به ریل گذاری های کلی هستند و مشی کلی را تعیین می‌کنند، اما دنیا به این سمت و سو گام گذاشته است که بر مبنای مزیت‌های بومی و فرصت‌هایی که در اختیار دارد به سیاستگذاری های خاص نیز دست می زند که این کار با شکل گیری ستادهای توسعه فناوری در معاونت علمی شکل اجرایی گرفت. آیین‌نامه تاسیس مؤسسات آموزشی، تحقیقاتی و حرفه‌ای طب سنتی ایرانی گامی از جنس سیاست‌های خاص است که در راستای آخرین خواسته های آیت‌الله شهید رییسی بود و تاکیدات ایشان به حوزه طب و درمان را مورد توجه قرار می‌دهد.

معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری بیان کرد: در سیاستگذاری دو موضوع اهداف و ابزار سیاستی را نیاز داریم که در سند گیاهان دارویی و طب سنتی هستیم و مصوبه اخیر توسط شهید جمهور یک ابزار جدید سیاستی است. ابزار سند گیاهان دارویی نیز قرار است در کنار تمامی قوانین و‌ مجوزها، تسهیل و ریل گذاری جدیدی را برای شرکت های این حوزه ایجاد کند مانند آن چه در تولید بار اول و ترک تشریفات مناقصات اتفاق افتاد.

ما در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی علی رغم وجود ظرفیت ها دچار عقب ماندگی هایی هستیم و این آیین نامه ابزاری برای تسهیل این جبران این عقب‌ماندگی ها است. برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان نیز مشابه همین روند اجرا شد و تعارضات با سایر دستگاه ها نیز قابل حل است.

گفتنی است در این نشست، آیین نامه تاسیس مؤسسات آموزشی، تحقیقاتی و حرفه‌ای طب سنتی ایرانی بررسی و تصویب شد. با ابلاغ این آیین نامه در آینده نزدیک، زمینه فعالیت ضابطه مند مؤسسات فعال در حوزه طب سنتی فراهم خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار