نمک خوراکی چه به صورت استخراج شده از معادن سنگ نمک و چه به صورت استخراج شده از آب دریا دارای ناخالصی‌های فراوانی است.

عبدالعظیم بهفر مدیرکل امور فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: ممنوعیت برداشت از دریاچه مهارلو به واحد‌های تولیدی ابلاغ شده است و درصورت بروز تخلف با هماهنگی مراجع قضایی پیگیری خواهد شد.

بهفر با اشاره به جلوگیری از برداشت غیرمجاز نمک از دریاچه مهارلو اظهار کرد: این موضوع به واحد‌های تولیدی اعلام و هماهنگی‌های لازم توسط معاونت غذا و داروی فارس با دادستانی این استان به منظور کنترل برداشت غیرمجاز از دریاچه و تشکیل پرونده تخلفات واحد‌های تولیدی پیگیری شده است.

وی با تاکید بر اینکه نمک خوراکی چه به صورت استخراج شده از معادن سنگ نمک و چه به صورت استخراج شده از آب دریا دارای ناخالصی‌های فراوانی است، افزود: ناخالصی‌ها از لحاظ ایجاد عوارض نامطلوب و مسمویت در بدن انسان اهمیت دارند و یکی از عوامل موثر در مرگ و میر ناشی از مصرف مواد غذایی ناسالم، باقیمانده سموم و فلزات سنگین است.

مدیرکل امور فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: بر اساس نمونه برداری گسترده از نمک‌های رنگی و سنتی مشخص شد صد در صد این نمک‌ها آلوده به فلزات سنگین هستند که برای سلامتی به شدت مضر است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود توصیه‌های علمی و بهداشتی مبنی بر مصرف نمک یددار تصفیه شده هنوز عده‌ای بر این باورند که نمک دریا و نمک‌های رنگی برای بدن مفید است. نمک دریا در اصل به نمک حاصل از تبخیر آب دریا گفته می‌شود در صورتیکه این نمک‌هایی هستند که تصفیه نشده و دارای انواع ناخالصی‌ها از جمله فلزات سنگین است که خطر سرطان زایی آنها به اثبات رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار