چگونه در برابر تهدید‌های روانی کرونا در امان باشیم؟

وقتی تهدید سلامتِ روانی خطرناک‌تر از ویروس کرونا شود، افراد آن جامعه باید تاب آوری شان را بالا ببرند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مژگان محمدیان کارشناس ارشد برآورد اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران با بیان اینکه در شرایطی زندگی می‌کنیم که تهدید سلامت روانی خطرناک‌تر از ویروس کرونا است، گفت: افراد باید یاد بگیرند که تاب آوری شان را افزایش داده و با مشکلات بهتر مقابله و در برابر آنها مقاومت کنند.

او افزود: مدتی است کرونا با انواع پیامد‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بر زندگی میلیون‌ها نفر از مردم دنیا سایه افکنده، اما تقویت تاب آوری اجتماعی در این وضعیت می‌تواند این تبعات و پیامد‌ها را کمرنگ‌تر کرده و به حفظ سلامت روان افراد کمک کند.

موضوعی که کمتر به آن پرداخته شده "سلامت روان" است، مساله‌ای که با طولانی شدن روز‌های قرنطینه خانگی و به دنبال آن تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و برخی اصناف و همچنین استرس‌های روحی و روانی تبعات اقتصادی کرونا هر روز به موضوع مهم تری تبدیل می‌شود که نیازمند توجه جدی دست اندرکاران و تصمیم گیرندگان در عرصه ملی است.

تاب آوری در مفهوم عام خود به صورت توانایی مقابله با شرایط دشوار و پاسخ انعطاف پذیر به فشار‌های زندگی روزانه است، این ظرفیت مقاومت می‌تواند ما را در برابر انواع تنش و استرس‌های زندگی واکسینه کند.

بیشتر بخوانید:

فرد تاب آور در تعادل زیستی روانی در شرایط دشوار جامعه، توانمند است و این بهبود تاب آوری منجر به پیشرفت افراد در به دست آوردن تفکر و مهارت خود مراقبتی خواهد شد.

تاب آوری جوامع شهری پایه و اساس اصلی پایداری کلیت یک جامعه در برابر بحران‌ها و حوادث غیرمترقبه است که این مهارت، به متغیر‌هایی مانند مواجه شدن با عدم قطعیت، انعطاف پذیری، میزان پنهان سازی احتمال خطر و عوامل آسیب پذیر افراد وابستگی شدیدی دارد.

تاب آوری ظرفیتی برای مقاومت در برابر استرس و فاجعه است، تاب آور بودن به معنای زندگی بدون تجربه استرس و درد نیست بلکه مردم پس از گرفتار شدن در مشکلات و از دست دادن‌ها به احساس غم، اندوه و طیف وسیعی از احساسات دیگر می‌رسند و کشف مسیر دستیابی به انعطاف پذیری از طریق کار و توجه بر روی اثرات استرس و وقایع دردناک را تاب آوری گویند.

ویروس کرونا یک آزمون جهانی برای نشان دادن سطح تاب آوری جوامع مختلف است که خوشبختانه برخلاف برخی تصویرسازی و سیاه‌نمایی ها، جامعه ایرانی نشان داد استعداد بالایی در تاب آوری و سازگاری با شرایط سخت و پرتنش را دارد که مسئولان باید با بهره‌گیری از صاحب نظران حوزه سلامت روان این ظرفیت اجتماعی را درکشور ارتقا دهند.

سرمایه گذاری برای تاب آوری یک فرصت است

تاب آوری یک ضرورت است، به همین خاطر است که گفته می شود سرمایه گذاری در تاب آوری فرصت است.

نکاتی که باید برای ارتقاء تاب‌آوری در نظر داشت این است که؛ با دیگران ارتباط داشتن، برای انجام هر کاری به دنبال هدف بودن، از تجربه‌ها درس گرفتن، امیدوار زندگی کردن و از خود مراقبت کردن است.

نباید مشکلات خود را نادیده گرفت بلکه باید مسائلی که نیاز به توجه دارند را با برنامه‌ریزی انجام داد.

انتهای پیام/ س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار