نگرانی پنتاگون از تشدید تنش‌ها میان فرانسه و ترکیه

وزارت دفاع آمریکا از تشدید تنش‌ها میان فرانسه و ترکیه در دریای مدیترانه ابراز نگرانی کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع آمریکا -پنتاگون- از استقرار نظامیان فرانسه در شرق دریای مدیترانه در حمایت از یونان در برابر مطالبات گازی ترکیه ابراز نگرانی و خاطر نشان کرد این رویداد در فضایی از ”عدم همکاری“ میان پاریس و آنکارا روی می‌دهد.

جاناتان هافمن، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد ارتش آمریکا ”به طور آشکار از رویداد‌هایی که در شرق مدیترانه در حال وقوع است، به شدت نگران است“.

هافمن در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد فرانسه و ترکیه ”هر دو از متحدان فوق العاده مهم سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو هستند و ما می‌خواهیم کاهش تنش‌ها را شاهد باشیم“.

وی گفت: ما می‌خواهیم آن‌ها به همکاری ادامه دهند و راه حل‌هایی پیدا کنند که به مداخله ناو‌های جنگی و استقرار هواپیما‌ها در فضایی از عدم همکاری نیازی نباشد.

در فضای حاکم بر تنش‌های فزاینده میان ترکیه و فرانسه به ویژه در ارتباط با اختلاف منافع در لیبی، فرانسه به طور موقت دو هواپیمای شکاری رافائل و دو کشتی نیروی دریایی ملی فرانسه را در شرق مدیترانه به حمایت از یونان در اختلاف این کشور با ترکیه در زمینه اکتشاف منابع گازی در دریا مستقر کرده است.

اکتشاف اخیر میدان‌های وسیع گازی در شرق دریای مدیترانه اشتهای کشور‌های ساحلی را زیاد کرده و میان ترکیه و یونان که به طور مرتب روابط میان آن‌ها با تنش همراه بوده است، تنش‌ها را تشدید کرده است. روز دوشنبه بعد از اقدام آنکارا در استقرار یک کشتی اکتشافی در جنوب شرق دریای اژه و منطقه‌ای در شرق دریای مدیترانه که دو کشتی نظامی نیز آن را همراهی می‌کنند، اوضاع وخیم‌تر شد. ترکیه و یونان در خصوص این منطقه که به لحاظ میدان‌های گازی غنی است، با هم اختلاف دارند. آتن اعلام کرده است نیروی دریایی یونان نیز برای نظارت بر فعالیت‌های ترکیه در منطقه حضور دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار