اسلامی از اعزام آزمایشی محموله کانتینری به مقصد ازبکستان از طریق مرز ترمس خبر داد.

اعزام آزمایشی کانتینر به ازبکستانبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر راه شهرسازی در نشست مجازی وزرای راه برا‌ی تسهیل حمل و نقل و ترانزیت اظهار کرد: ما کاروان پیشرو را با تعداد مشخصی کامیون که محموله آن‌ها کانتینری است و بعد از هماهنگی به طور آزمایشی در این مسیر اعزام می‌کنیم به مقصد ازبکستان از طریق مرز ترمس ترکیبات اجرایی و هماهنگی و امنیتی را هم دولت افغانستان ایجاد خواهند کرد.

او ادامه داد: موضوع بعدی چابهار است. خوشبختانه تعاملات سه جانبه ایران افغانستان و هندوستان برقرار است و روزانه این دو کشور از بندر چابهار استفاده می‌کنند. احداث خط آهن چابهار به زاهدان که این بندر را به شبکه ریلی  کشور وصل می‌کند.

اسلامی گفت: قبلاً طی مذاکراتی در ازبکستان و اعلام می‌کنم که شما می‌توانید در بندر چابهار سرمایه گذاری کنید و بارانداز‌هایی را داشته باشید و تبادلات خود را از این طریق گسترش دهید.

او عنوان کرد: مطلب آخر اینکه پنجمین بند پیشنهاد این است که هر سه کشور ایران و ازبکستان و افغانستان عضو کنوانسیون پی هستند، بنابراین ایجاد هماهنگی برای اینکه تردد و ترانزیت را تسهیل کرد نیازاست در کارگروه هماهنگی مسایلی که مربوط به الزامات کنوانسیون و الزاماتی که در حوزه زیر ساخت است هم افرادی و نمایندگانی از وزارت خانه‌های مرتبط حضور داشته باشند. همچنین این موضوع هم مورد بررسی و قرار بگیرد که بتوان برنامه‌های توسعه‌ای را از پرتو همکاری ترانزیتی که آغاز می‌شود را بررسی و منطقه در مسیر توسعه قرار بگیرد.

اسلامی تصریح کرد: ایجاد فرصت‌های متنوع ترانزیتی برای ما در شرایط کرونایی برای ما از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر است که موجبات تعاملات هر چه بیشتر کشور‌ها و ملت‌ها را فراهم کند.

وزیر راه گفت: عضویت راه آهن ایران در گروه اتحادیه راه آهن‌های مشترک المنافع موجب شده که تعاملات ریلی بین این کشور‌ها و پروتکل پنج جانبه‌ای که بین کشور‌های حوزه دریای خزر و ترکیه مبادله شده امروز تبادلات ریلی ما و تجارت بین اروپا و ایران و این کشور‌ها از طریق خط آهن ایران برقرار است و روزانه تعداد قابل توجهی واگن باری بین ایران و ترکیه تبادل می‌شود که به مقصد‌های مختلف ارسال می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار