اخلاق در داد و ستد/قسمت چهارم

لزوم کمک به تولید و رونق اقتصادی+فیلم

داد و ستد از نظر اسلام دارای آداب و احکامی است که برای کسی که قصد دارد وارد این عرصه شود دانستن آن‌ها لازم و ضروری است و در این گزارش به یکی از ابعاد آن پرداخته ایم.

به گزارش حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در آموزه‌های قرآنی پروردگار برای انسان، کار و تلاش را مقرر داشته است، خوشبختانه اخلاق داد و ستد در فقه اسلامی جایگاه شایسته دارد و پیوستگی میان اخلاق و اقتصاد را در این حوزه به سهولت می توان در احکام اسلامی یافت.

کمک به تولید و رونق اقتصادی+فیلم

مساله خرید و فروش همچون سایر فعالیت‌ها باید در محدودۀ مقررات اسلام باشد. از این رو رعایت اخلاق و یادگیری احکام خرید و فروش، پیش شرط داد و ستد صحیح و درست است. اسلام مالکیت خصوصی و فردی را که ریشه و زیربنای اصلی آن کار است را محترم شمرده و اساس مالکیت در اسلام همان احترام به حقوق فرد و حفظ انگیزۀ وی بر تلاش و کوشش آزادانه است.

حجت الاسلام سید احمد حسینی سخنران و کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: اهل بیت (ع) زندگیشان را در معرض تجارت قرار می‌دادند تا اقتصاد پویایی داشته باشد ، در روایتی از امام محمد باقر (ع) نقل شده است که می‌فرمایند: «لو جائنی الموت و أنا علی هذه الحال جائنی و أنا فی طاعة من طاعة الله عزّوجلّ أکفّ بها نفسی و عیالی عنک و عن النّاس»؛ هرگاه مرگ به سراغم بیاید و من در حال کشاورزی باشم، در واقع مرگ در حالی مرا فراگرفته که در مسیر بندگی و عبادت الهی بوده ام.

وی در ادامه افزود : رهبر معظم انقلاب نیز سال ۹۹ را سال جهش تولید نامگذاری کردند و در همین راستا همه ما مسئول هستیم برای ایجاد رونق اقتصادی تلاش کنیم ، البته تلاشی که همراه با مشورت با اهل فن ، قدم صحیح و توکل به خداوند باشد که نتیجه اش سود و رونق اقتصادی شود.

شما می‌توانید فیلم توضیحات حجت الاسلام و المسلمین سید احمد حسینی در این زمینه را در ویدئوی زیر مشاهده کنید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.