بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی اعلام کرد که بلوکه کردن بخشی از تسهیلات اعطایی به مشتریان، در قالب انواع سپرده‌ها ممنوع است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس مفاد بخشنامه‌های پیشین طی سال‌های گذشته، بلوکه کردن بخشی از تسهیلات اعطایی به مشتریان، در قالب انواع سپرده‌ها توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی ممنوع است.

در این میان، بر اساس گزارش‌های دریافتی، برخی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی براساس توافق بین مؤسسه اعتباری و تسهیلات‌گیرنده و قبل از اعطای تسهیلات، معادل بخشی از مبلغ تسهیلات اعطایی را به صورت وثیقه نقدی و در قالب سپرده قرض‌الحسنه جاری یا سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز مسدود کرده و توثیق می‌کنند.


بیشتر بخوانید


یادآور می‌شود، گرچه این رویه منوط به آن که قبل از اعطای تسهیلات باشد و با توافق و رضایت تسهیلات‌گیرنده انجام شود، منع مقرراتی ندارد؛ لیکن به منظور پیشگیری از تخطی از حداکثر نرخ سود تسهیلات بانکی مصوب شورای پول و اعتبار، در صورتی که وفق توافق بین مؤسسه اعتباری و تسهیلات‌گیرنده و قبل از اعطای تسهیلات، بخشی از وثایق به صورت نقدی و در قالب مسدود کردن سپرده توثیق می‌شود، سپرده یاد شده باید در قالب حساب سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار بوده و با احتساب و پرداخت سود علی‌الحساب به آن، معادل نرخ سود متناظر با دوره زمانی آن سپرده که هم‌اکنون در شبکه بانکی کشور مبنای عمل است، انجام پذیرد.

بر این اساس ضروری است مراتب با لحاظ مفاد قانونی مرتبط به تمام واحد‌های ذیربط بانک ها‏ یا مؤسسات اعتباری غیربانکی ابلاغ شده و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به عمل آید. ‏

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایمان زاده
۰۲:۱۶ ۱۳ تير ۱۳۹۹
با سلام. من برا ساخت خونم و مخارج زندگی مجبور شدم از این تسهیلات بگیرم که 22 تا 25 درصدمبلغ وام مسدودشده واین شرط بانکهاست که مجبوریم رضایت داشته باشیم. آقای رئیس شما که این حرف رو می‌زنید، دستور بدید پول های مسدود شده به وام گیرنده گس داده بشه، چون نه سودی از این بابت داده میشه ونه رضایتی در کاره همه مجبورند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۱۲ تير ۱۳۹۹
خیلی خندیدیم مگر بانکها به قاون عمل می کنند آنها هر کاربخواهند انجام می دهند علت بدبختی وعقب ماندگی ایران همین است
-
ناشناس
۰۹:۱۴ ۱۲ تير ۱۳۹۹
بانگ مساوی با روابط وآشنا بخشنامه دستور العمل بیخیال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۱۱ تير ۱۳۹۹
بازم کلاه قانونی سرش گذاشتن که با توافق اجباری با تسهیلات گیرنده ، بخشی از وام رو بلوکه کنند. الان هم که موسسات اعتباری بعد از چند ماه اکثرا حتی معادل پولت رو هم وام نمیدن مثالش بانک مهر اقتصاد که ما پنج ماه مبلغی رو برای وام گذاشتیم و بعد از پنج ماه باید میانگین از سایت اصلی بانک میگرفتیم که معادل نصف مبلغ در بهترین حالت وام بهمون تعلق میگرفت! بعد از پنج ماه!
آخرین اخبار