درباره بهداشت حرفه‌ای چه می‌دانید؟

بهداشت حرفه‌ای، ارزیابی و کنترل عوامل زیان آور موجود در محیط کار به منظور سالم سازی محیط کار و حفظ سلامت نیروی کار است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، بهداشت حرفه ای به معنای سلامت شغلی یا سلامت کار است. شناسایی، ارزیابی و کنترل عوامل زیان آور برای کارکنان در هر محیط کاری به همراه مراقبت‌های بهداشتی و درمانی برای سالم‌سازی محیط کار و پیشگیری از آسیب دیدن کارکنان، منجر به اهمیت شاخه‌ای از علم بهداشت به نام بهداشت حرفه ای شده است.

به همین منظور، ۲۸ آوریل (۸ اردیبهشت) به نام روز جهانی بهداشت ایمنی و حرفه ای نام گذاری شده تا جهان در این روز بیشتر به سلامت کارگران و کارکنان توجه کرده و از بروز آسیب‌های جبران ناپذیر در محیط کار جلوگیری شود.

تعریف بهداشت حرفه‌ای

در سال ۱۹۵۰ نخستین کمیته مشترک سازمان جهانی بهداشت و سازمان بین المللی کار تشکیل شد و بر اساس توافق این کمیته، تامین و ارتقای عالی‌ترین سطح سلامت جسمی، روانی و اجتماعی کارکنان همه مشاغل، پیشگیری از بیماری‌ها و حوادث ناشی از کار و گماردن کارکنان و کارگران به کار‌هایی که قدرت جسمی و روانی انجام آن‌ها را داشته باشند، به عنوان تعریفی برای بهداشت حرفه ای در نظر گرفته شد.

فعالیت‌ها و هدف بهداشت حرفه‌ای

کارشناسان بهداشت حرفه ای با شناخت محیط کار، فرآیند‌های کاری، خطرات موجود در محیط کار و تاثیر این خطرها بر سلامت کارکنان، اقدام به سالم سازی محیط کار برای شاغلان و کاهش آسیب‌ها کرده و برای آن برنامه ریزی می‌کنند.

این اقدام از سوی کارشناسان، با انجام معاینات پزشکی مختلف برای همه کارکنان و ایجاد برنامه‌هایی برای حفاظت فنی و امنیتی کارگران، ارائه طرح‌های کنترلی و بهسازی محیط کار، ایجاد امکانات درمانی و آموزش بهداشت به کارکنان، صورت می‌گیرد.

پیشگیری از بیماری ها، بهداشت عمومی در محیط کار، آب آشامیدنی و وسایل حفاظت فردی و جمعی نیز از موضوعاتی هستند که بهداشت حرفه ای به آن‌ها توجه می‌کنند.

روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ایی

بهداشت حرفه ای و کرونا

شیوع ویروس کرونا در جهان، لزوم توجه به بهداشت حرفه ای و ایمنی کارکنان و کارگران همه مشاغل را افزایش داده است. حفظ سلامت کارکنان با توجه به در خطر بودن آن‌ها و ریسک ابتلا به ویروس در محیط‌های عمومی، مسئله ای است که صاحبان همه مشاغل به ویژه کارشناسان بهداشت حرفه ای باید به آن توجه داشته باشند.

بی توجهی به مسائل بهداشتی برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا در محیط کار به خصوص در برابر کارگران که قشر محروم جامعه هستند، می‌تواند منجر به فاجعه بزرگی شود. کارکنان باید در محیطی امن و بی خطر کار کرده و در این رابطه دچار استرس و اضطراب نشوند.

تامین وسایل حفاظت فردی مانند دستکش و ماسک برای کارکنان و آموزش نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی به کارکنان از سوی کارفرمایان، از اقدامات اساسی برای پیشگیری از همه گیری ویروس کرونا در محیط کار هستند.

بهداشت حرفه ای در خصوص جامعه پزشکی و کادر درمان ویروس کرونا نیز اهمیت بالایی دارد. تامین وسایل محافظت فردی برای کارکنان سلامت و پیشگیری از ابتلای آن‌ها به بیماری نه تنها وظیفه انسانی و از موارد مشخص شده برای تعریف بهداشت فردی است، بلکه از گسترش بحران در کشور نیز جلوگیری می‌کند؛ چرا که در صورت ابتلای کارکنان سلامت به ویروس و ناتوانی آن‌ها در خدمت رسانی، کنترل ویروس کرونا سخت‌تر و یا حتی غیر ممکن می‌شود.

توجه به بهداشت حرفه ای و ایمنی کارکنان، مسئله ای نیست که توجه به آن تنها به یک روز اختصاص داده شود؛ بلکه هر زمان و در هر دوره ای به ویژه در زمان بحران، برنامه ریزی و انجام طرح‌هایی برای عمل به بهداشت حرفه ای اهمیت زیادی دارد.

روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ایی در گیر و دار شیوع کرونا! / درباره بهداشت حرفه ایی چه می‌دانید؟


بیشتر بخوانید:

توصیه‌های تغذیه‌ای در ماه مبارک رمضان برای پیشگیری از ابتلا به کرونا

بیشترین و کمترین میزان ابتلا به کرونا متعلق به کدام بیماری‌های زمینه‌ای است؟

چرا در روز‌های کرونایی به مصرف مواد غذایی شیرین تمایل پیدا می‌کنیم؟

ویروس کرونا؛ چه کسانی نباید در ماه مبارک رمضان روزه بگیرند؟

علائم کم خونی و راه های درمان آن/ خستگی و تنگی نفس را جدی بگیرید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
روژان ورمزیار
۲۳:۰۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
به مناسبت 28 آپریل(9 اردیبهشت) روز جهانی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار

دکتر مظفري مدیر کل بازرسی کار وزارت کار :
⭕️ با اشاره به آمار جهاني حوادث ناشي از كار ارائه شده از سوي سازمان بين المللي كار (ILO) اظهار داشت: تعداد بيماري هاي ناشي از كار 6 برابر حوادث ناشي از كار است .
⭕️روزانه به طور متوسط 2.2 نفر در اثر حوادث ناشي از كار روزانه و حداقل 6(15 نفر) برابر اين رقم بر اثر بيماري هاي ناشي از كار فوت مي كنند. 

Iran (Islamic Republic of)
فهیمه
۰۹:۵۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
من یک کارشناس بهداشت حرفه ای هستم.
ممنون که بلاخره به ماهم توجه کردین.
چند نکته باید بگم
یک امسال ۲۸ آوریل ۹ اردیبهشت میشه
دو ما فقط لوازم حفاظت فردی و معاینات نداریم اینا آخر کار هست.ما این روز ها انقدر نگران و مشغول هستیم که حتی گاهی وقت نمیکنیم سبستممون را روشن کنیم برای کار.
-
مهندس بهداشت حرفه ای
۰۸:۱۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام
ممنون از توجه تان به مسیله ایمنی و بهداشت حرفه ای.
این روزها برای کنترل و جلوگیری از شیوع کرونا ویروس در محیط های کاری کوچک مانند مکانیکی، صافکاری و ... خیلی از کارشناسان بهداشت حرفه ای بی وقفه در تلاشند
ولی کاش تلاش های ما نیروهای قراردادی هم به چشم مسئولین بیاد
آخرین اخبار