به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، تنها چند روز تا پایان اولین ماه از سال جدید باقی مانده است. سال ۹۸ با تمام اتفاقات خوب و بدش به پایان رسید و اکنون وارد یک سال جدید شدهایم. اتفاقات بسیار زیادی رخ داد. اتفاقات زیادی در دنیای فناوری که با رونمایی از محصولات مختلف همراه بود. همچنین دستگاههای جدید روانه بازار شدند. علاوه بر این، دنیای نرمافزارها نیز میزبان برنامهها و بروزرسانیهای بسیاری بود.
برنامههای جدیدی توسعه یافتهاند که بیشتر ما کاربران اکنون از آنها استفاده میکنیم. توسعه نرمافزار اکنون یکی از مهمترین و پردرآمدترین صنعتهای حال حاضر جهان است، زیرا شاید بتوان گفت کمتر کسی باشد که از آنها در زندگی خود هر چند کم استفاده نکند. کشور ما ایران نیز اکنون در جایگاهی خوبی در این صنعت قرار دارد و افراد زیادی به صورت روزانه از برنامههای ساخته شده توسط شرکتهای توسعه دهنده ایرانی استفاده میکنند.
پیامرسانهای داخلی در سال گذشته قدمهای بسیار خوبی در جهت پیشرفت در دنیای فناوری برداشتند و کاربران بسیاری را به خود جذب کردند. پیامرسانهایی همچون سروش و آیگپ توانستند خود را بیش از پیش به کاربران دنیای مجازی ثابت کنند. در گزارشی که پیشروی شما قرار دارد سراغ پیامرسان سروش رفتهایم تا با فعالیتها آن بیشتر آشنا شویم.
پیامرسان سروش را میتوان یکی از آن دسته نرمافزارهایی دانست که برای کاربران خود ارزش زیادی قائل است. توسعه دهندگان این پیامرسان همواره در این فکر هستند که بتوانند تجربه کاربری بهتری را به افرادی که در سروش حضور دارند ارائه دهند.
سروش در سال گذشته توانست اقدامات زیادی در جهت بهبود عملکرد خود انجام دهد. به همین دلیل گفتوگویی داشتیم با یکی از مسئولان آن و درباره اتفاقاتی که در سال گذشته برای این پیامرسان افتاد سوالهایی را مطرح کردیم. در گفتوگویی که با فرهاد مرادی، مدیر روابط عمومی سروش پلاس داشتیم، از عملکرد این پیامرسان در سالی که گذشت پرسیدیم.
مرادی در صحبتهای خود از قابلیتهای اضافه شده، سرویسهای جدید و موارد این چنینی گفت. در مصاحبه خود با خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان گفت:
"برای پاسخ به سوالاتی که مطرح فرمودید از تعداد کاربران فعال شروع میکنیم. ما تعداد کاربران فعال اسفند را که با فروردین مقایسه میکنیم میتوانیم بگویم رشد ۳.۵ برابری برای کاربران فعال داشتیم و امروز بیشتر از ۱۸.۷۵۵.۰۰۰ کاربر رجیستر شده در سروشپلاس داریم.
اما در مورد قابلیتها باید عرض کنم توسعه بسیار منظم و پویایی داشتیم. به طوری که امسال ۳۰ نسخه جدید برای پلتفرمهای اندروید، iOS و دسکتاپ ارایه کردیم. فیچرها و قابلیتهای متعددی اضافه شده که مهمترینها و خلاصه آنها عبارتند از:
امکان تماس تصویری
البته توسعه سروشپلاس فقط فنی نیست. ما در ابعاد پشتیبانی و محتوا هم سعی کردیم تمام قد کنار کاربرانمان باشیم. برای مثل تیم پشتیبانی امسال ۲۰۰ هزار تیکت پاسخ داده که البته استفاده از هوش مصنوعی به رشد بهرهوری این تیم خیلی کمک کرده است. یا تیم محتوا حدود ۱۰۰۰ کانال مختلف را برای کاربران در ویترین سروش ارایه کرده و تاکنون بیش از ۳۰ صفحه اختصاصی محتوا و سرویس داشته است.
شکر خدا فعالیت و استقبال کاربران هم در این مسیر موجب دلگرمی بوده است. ما امروز در سروشپلاس ۴۳۰ هزار کانال، ۵۳۰ هزار گروه، بیش از ۲۵ میلیون تماس صوتی و تصویری و بیش از ۱۴ هزار بات داریم که در جای خود بسیار ارزشمند و قابل توجه است."
وی در ادامه حرفهایش هدف توسعه دهندگان این پیامرسان برای سال آینده اشاره کرد و گفت:
"در کل سال ۹۸ با توجه به موارد توسعه که خدمت شما عرض کردیم و همراهی کاربران که امروز هم جذب خوبی داریم و هم میزان فعالیت کاربران بیشتر شده، سال خوبی بود. اما ما مسیر بسیار طولانی داریم. جذب کاربر بیشتر و رشد نرخ فعالیت برای یک پیامرسانی ایرانی بسیار پیچیدهاست. کنار این پیچیدگی دشواریهای مسیر توسعه را هم در نظر بگیرید. اما در کل امیدواریم با همتی که در گروه دیده میشود و اضافه شدن سرمایهگذار چتبک و جدی به سروش و در ادامه به سروشپلاس به نقاط بهتری برسیم. طبق برنامههای گستردهای که از مدل درآمدی شروع شده و حتی ممکن است به تغییر برند هم برسد، سال ۹۹ میتواند سال فوقالعادهای برای ما باشد. "
در گفتوگویی که با پیامرسان سروش داشتیم و گزارشی که از عملکرد سال گذشته آن به دست آوردیم متوجه شدیم این پیامرسان نیز توانسته پیشرفتهای زیادی کند. باید امیدوار بود همه برنامههای داخلی بتوانند به سطحی از پیشرفت و توسعه برسند که اکثرا کاربران به سمت استفاده از آنها بیایند. این کاربران میتوانند بهترین تجربه کاربری را در نرمافزارهای داخلی داشته باشند اما این اتفاق به شرطی رخ میدهد که توسعه دهندگان داخلی بیشتر از همیشه به فکر پیشرفت برنامهها باشند.
به طور کلی کاربران به سمت نرمافزارهایی میروند که بتوانند علاوه بر رفع نیازهای آنان، امکانات بیشتری نسبت به باقی رقبا ارائه کنند. البته نباید فراموش کنیم که ایجاد یک تجربه کاربری خوب به موارد دیگری نیز نیاز دارد که از آنها میتوان به رابط کاربری دوستانه، عملکرد بدون لگ و موارد این چنینی اشاره کرد. اگر برنامههای ساخته شده در داخل کشور این مسئلهها را رعایت کنند و امکانات بیشتر از نرمافزارهای خارجی به کاربر خود ارائه کنند، مطمئنا افراد بیشتری روز به روز به سوی آنها آمده و استفاده از اپلیکیشنهای داخلی را به نمونههای خارجی اولیت میدهند.
به هر حال برنامهنویسان ایرانی در حال تلاش برای رسیدن به جایگاهی هستند که واقعا به آن تعلق دارند و ما میتوانیم با حمایت از آنها این مسئله را تسریع کنیم.
بیشتر بخوانید: توضیحات مدیر روابط عمومی آیگپ درباره عملکرد سال گذشته این پیامرسان
گزارش از مصطفی عسگری
انتهای پیام/