به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، چهاردهمین جلسه هماهنگی ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ هشت فروردین ۱۳۹۹ با حضور سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
در این جلسه که به صورت مجازی برگزار شد دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگ ضمن تبریک آغاز سال نو، گفت: سال جدید با همه گیری ویروس کرونا در ۱۹۷ کشور جهان آغاز شده است، اما در عین حال با توجه به شعار سال باید توجه داشت که با هماهنگی و هم افزایی دبیرخانه و کلیه دستگاههای فرهنگی کشور در تحقق این مهم باید کوشید.
او سپس با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری؛ هدف نهایی جمهوری اسلامی را رسیدن به تمدن نوین اسلامی عنوان و تاکید کرد قوی شدن ایران باید به یک حرکت جدی تبدیل شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: لازمه قوی شدن ایران، رشد متناسب و توجه به همه مؤلفههای جهش اقتصادی است، در واقع، قدرت ایران یک پیکره به هم پیوسته است که نمی توان به صورت تک نگارانه و تک علتی به آن نگاه کرد.
عاملی شعار سال را به عنوان یکی از اجزاء و عناصر مهم قدرت و قوی شدن ایران اسلامی دانست و اظهار داشت: مناسب است ستاد فرهنگ، ستاد علم و فناوری و شوراهای تخصصی و کمیسیون های شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به سند ۱۲ گانه ابلاغ شده بر آن متمرکز شوند و سیاست های راهبردی و محوری را جهت طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد نقشه جامع علمی کشور، ستاد هماهنگی مهندسی فرهنگی تدوین و پیشنهاد کنند.
در ادامه جلسه دکتر بصیرنیا مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی ستاد فرهنگ گفت: مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۸ را سال رونق تولید نامگذاری کردند و سال ۱۳۹۹ را سال جهش تولید، رونق تولید ناظر به استراتژی جایگزنی واردات است و بیشتر به تامین نیازهای داخلی توجه دارد که با شعار اقتصاد مقاومتی هم راستایی دارد.
او افزود: اما جهش تولید با توجه به سیاست کاهش وابستگی به نفت و الزام کشور به کسب درآمد از صادرات غیر نفتی، ناظر به سیاست توسعه صادراتی است.
بصیرنیا در ادامه گفت: بنابراین در جهش اقتصادی ما نیاز به اصلاح به ویژه اصلاح فرهنگی در سه چرخه اصلی اقتصادی هستیم؛ اصلاح فرهنگ تولید با هدف تثبیت رونق تولید و دستیابی به جهش اقتصادی، اصلاح الگوی مصرف با هدف کسب سرمایه بیشتر برای جهش تولید و همچنین انباشت بیشتر کالا و خدمات برای صادرات بیشتر و نهایتا اصلاح فرهنگ صادراتی با هدف حضور بیشتر شرکتهای ایرانی در عرصه جهانی و کسب منافع بیشتر و نفوذ فرهنگی از طریق حوزه اقتصادی است.
او افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید با تنظیم سیاستهای فرهنگی و علمی جهش تولید و ایجاد هماهنگی و هم افزایی دستگاههای فرهنگی و علمی و فناوری و با اصلاح فرهنگ کار، زندگی و مصرف، زمینههای جهش تولید را در کنار دستگاههای تنظیم گر سیاستهای اقتصادی فراهم کند.
بیشتر بخوانید: جهش اقتصادی در پرتو تحول در فرهنگ، علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان
مدیر کل دفتر نظارت و ارزیابی ستاد فرهنگ گفت: تشویق فرهنگ کارآفرینی، سخت کوشی، رقابت سالم در فعالیت اقتصادی، تشویق روحیه خودباوری در مقابل تحریم ها، سامان دهی نظام تبلیغات بازرگانی و زمینه سازی برای تبلیغات رسانهای در شبکههای جهانی، افزایش فرهنگ بهره وری و کیفیت، حمایت از ابتکارات و نوآوری و اختراعات، تقویت فرهنگ خوداتکایی در روستاها و حمایت رسانهای از کارآفرینان، تولید کنندگان و صادرکنندگان مطرح کشور، از اضلاع مختلف سیاستهای شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه هستند.
دستگردی مدیرکل مطالعات راهبردی ستاد فرهنگ نیز در این جلسه با اشاره به این نکته که جهش تولید در راستای قوی شدن ایران مستلزم عزم ملی و مشارکت همگانی در جامعه است و این امر نیازمند وجود و تقویت هویت جمعی قوی به خصوص در میان نیروی کار فعلی و آتی است؛ گفت: هویتی که افراد را از پوسته محاسبه هزینه- فایده فردی یا خانوادگی بیرون بکشد و ایشان را در جهت ایجاد نفع جمعی و رفع نیازهای جامعه (فراتر از نیازهای فردی) به تلاش وا دارد (زیست هدفمند به مثابه یکی از عناصر معیشت مومنانه).
او افزود: با اینکه در منابع دینی ما بسیار بر این امر تاکید شده، به نظر میرسد در حال حاضر این مولفه حضور چشمگیری در محاسبات و برنامه ریزیهای آحاد جامعه (نوجوانان، جوانان، نیروهای شاغل و …) ندارد، هرچند مدتی است که رسانه ملی به طور جدی در این زمینه دست به کار شده است، ولی جای خالی توجه به این مهم در متون و برنامههای آموزشی و تربیتی در تمامی مقاطع آموزشی کشور احساس میشود.
دستگردی گفت: البته روشن است که نظام رسانهای و آموزشی تمام کننده کار نیستند و در عرصه سیاست و اقتصاد نیز باید این نگاه فرهنگی حاکم و مسلط باشد.
در ادامه محمد آقاسی دبیر ستاد فرهنگ با تاکید بر هم افزایی میان قدرت نرم و نوآوری و خلاقیت که در صنایع فرهنگی و صنایع خلاقانه میتوان مشاهده کرد، اظهار داشت: این حوزه میتواند در جهش تولیدات داخلی موثر باشد و در عین حال میتواند قدرت منطقهای را نیز افزایش دهد که مناسب است به این حوزه نیز توجه شود؛ در واقع میدان فروش ایدههای ایرانی را میتوان طراحی کرد.
او ادامه داد: از دیگر سو این عنصر جذابیت فرهنگ را نیز ایجاد میکند که هم در حوزه داخلی و هم حوزههای خارجی میتواند مورد استفاده قرارگیرد.
دبیر ستاد فرهنگ از منظر عملیاتی نیز پیشنهاد کرد کلیه فعالیتهای این حوزه از جمله مصوبات و اسناد برای طرح در صحن اصلی شورای عالی آماده سازی شود.
در پایان جلسه تقسیم کاری جهت عملیاتی سازی نحوه کاربست محورهای دوازده گانه سند آماده شده جهش تولید صورت پذیرفت که مقرر شد ظرف مدت یک هفته کاری به سرانجام برسد.
انتهای پیام/