نماینده حزب دموکرات کردستان عراق با اشاره به عرف سیاسی حاکم بر این کشور، تعیین نخست‌وزیر جدید را سهم احزاب شیعه دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بغداد الیوم، «احمد صفار» نماینده حزب دموکرات کردستان عراق گفت: مرحله‌ای که کشور در حال گذر از آن است، دشوار و حساس می‌باشد و نیازمند انتخاب نخست وزیر بدون توجه به وابستگی آن است.

وی افزود: عرف سیاسی حاکم بر کشور که بر اساس آن، دولت‌های متوالی عراق از سال ۲۰۰۳ تاکنون تشکیل شده، بیانگر این امر است که نخست‌وزیری سهم شیعیان است و چیزی غیر از این امر، در کشور عملی نیست لذا انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق در خارج از چارچوب شیعیان غیرواقعی است.

بر اساس همین عرف سیاسی حاکم بر عراق، پست ریاست جمهوری به کُرد‌ها و پست ریاست پارلمان به اهل سنت می‌رسد.

این نماینده کرد گفت: بر این اساس کشور نیازمند نخست‌وزیری است که صرف نظر از گرایش مذهبی آن، میزان خطری را که به دلیل اوضاع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور را تهدید می‌کند، درک کند.

پیش از این، «علی الغانمی» نماینده دولت قانون کردستان عراق نیز در مصاحبه با بغداد الیوم گفت: فراکسیون‌های سیاسی به ویژه شیعیان جلسات متعددی برای انتخاب نخست‌وزیر برگزار کرده‌اند و توافق‌های مثبتی میان طرفین با در نظر گرفتن منافع عمومی کشور صورت گرفته است. فراکسیون اکثریت از میان شیعیان خواهد بود و تاکنون گزینه‌هایی نیز مطرح شده است.

پس از اینکه محمد توفیق علاوی از سوی رئیس‌جمهور عراق برای تصدی سمت نخست‌وزیری انتخاب شد وی در پایان مهلت تشکیل کابینه جدید در نامه‌ای به برهم صالح از قبول این سمت انصراف داد و عراق بار دیگر در خلأ سیاسی نبود نخست وزیر گرفتار شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سید 29-29
۱۳:۱۴ ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
این خود مختاری کردهارا منحل کنید . وامریکا ودیگر خارجیهارا بیرون کنید . عراق آرام خواهد شد ..
آخرین اخبار