انتخاب نخست‌وزیر جدید در عراق به کلاف درهم‌تنیده‌ای تبدیل شده و اوضاع این کشور را وارد مراحل دشوار و پیچیده کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه العالم گزارش داد: انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق به علت ادامه اختلاف بین فراکسیون‌ها در این باره، به ماموریت دشوار و پیچیده‌تری تبدیل شده است.

خبرنگار شبکه تلویزیونی العالم در بغداد گفت: گروه‌های سیاسی در بررسی گزینه‌های خود برای معرفی نامزد جدید نخست وزیری، به نقطه اول بازگشتند، اما به گفته ناظران، این بار پس از ناکامی تجربه محمد توفیق علاوی، این ماموریت دشوارتر به نظر می‌رسد. برهم صالح، رئیس جمهور عراق در چارچوب دیدار‌ها و رایزنی‌های خود با سران فراکسیون‌ها و احزاب سیاسی، با رائد فهمی، دبیر کمیته مرکزی حزب کمونیست عراق و عبدالحسین الموسوی، دبیرکل حزب فضیلت اسلامی دیدار کرد.

حسین الکنانی، تحلیلگر مسائل سیاسی به العالم گفت: «اگر اختلاف بر سر سازوکار انتخاب نامزد نخست وزیری ادامه پیدا کند، دیگر افراد هم با سرنوشت مشابه محمد علاوی روبه‌رو خواهند شد و دچار مشکل دیگری خواهیم شد. اما اگر همان سهم‌بندی حزبی صورت گیرد، دولت خواهد توانست رای اعتماد بگیرد.»

در ادامه این گزارش آمده است: در دور جدید رایزنی‌ها، اسامی افراد دیگری برای نامزد نخست‌وزیری مطرح شد که از جمله آن‌ها «اسعد العیدانی»، «محمد شیاع السودانی» و «مصطفی الکاظمی» است. مطرح شدن نام الکاظمی که رئیس سازمان اطلاعات عراق بود، باعث بروز بحث‌های گسترده شد، زیرا «ابوعلی العسکری» مسئول امنیتی گردان‌های حزب الله عراق، او را به دست داشتن در جنایت آمریکا در ترور سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس متهم کرد. با توجه به دشوار بودن خروج از بحران معرفی نامزد تشکیل کابینه در سایه دودستگی‌های شدید حزبی و فراکسیونی، بعضی فراکسیون‌ها به فکر ادامه فعالیت دولت موقت به مدت ۱۰ ماه و تا زمان برگزاری انتخابات زودهنگام، افتاده‌اند.

«هییم الخزعلی» تحلیلگر مسایل سیاسی به العالم گفت: «رئیس‌جمهور عراق به رایزنی‌های خود با فراکسیون‌های سیاسی برای انتخاب نامزد جدید تشکیل کابینه ادامه می‌دهد و شاید در نهایت بار دیگر عادل عبدالمهدی را مامور تشکیل کابینه کند.»

خبرنگار این شبکه خاطر نشان کرد: در موضع‌گیری که بیانگر شدت دودستگی و بی اعتمادی است، عدنان فیحان، رئیس فراکسیون صادقون در پارلمان عراق، برهم صالح را مسئول ناکامی دانست و تاکید کرد اقدام او در نقض قانون اساسی، صحنه سیاسی را پیچیده‌تر کرد و بازگشت مجدد او به دخالت در بحث‌ها و ارائه اسامی، اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار