شهداد منطقه‌ای تاریخی است با زیباترین ساختار‌های زمین شناسی که یکی از اسرار آمیز ترین مناطق دیدنی جهان را در دل خود جای داده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،  شهداد شهری رویایی وشگفت انگیز است که عنوان گرم‌ترین نقطه کره‌ زمین را به خود اختصاص داده است و نباید بدون راهنما  به این شهر عجیب سفرکرد. وجود ریگ یلان این منطقه را تبدیل به جایی اسرار آمیز کرده است.

حجت ابراهیمی نماینده اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری در شهداد گفت:کویر در فاصله ۴۰ کیلومتری شهداد قرار دارد و وسعت کلوت‌ها بیش از ۱۱ هزار کیلومتر است.

منطقه‌ای اسرار آمیز در دل کویر

او با بیان اینکه کویر شهداد  ثبت جهانی  شده است، افزود: کویر سابقه تمدن بسیاری دارد جایی که قبلا دریا بود و بعد از گذشت سال‌ها تبدیل به بیابانی بسیار زیبا شده است، کویر تنها بیابان نیست قابلیت‌هایی نیز دارد از جمله خواص شن درمانی و راه رفتن بر روی خاک نرم کویرکه آرامش و انرژی خاصی دارد.

ابراهیمی افزود: آسمان زیبا و پر ستاره کویر را نباید فراموش کرد که همچون الماس در شب می‌درخشند و زیبایی کویر را هزار برابر می‌کند.

سفر به منطقه‌ای شگفت انگیز در دل کویر

دریاچه‌ای شگفت انگیز در دل کویر

نماینده اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری کرمان گفت: دریاچه جوان لوت که دراثر بارندگی‌ها درکلوت‌ها شکل گرفت جاذبه جدیدی برجاذبه‌های شهداد افزود.

او ادامه داد: ایجاد دریاچه درکویر لوت باعث شده پرندگان مهاجر زیادی که مسیر پروازشان شهداد است دراین منطقه فرود آیند وساعاتی رابه استراحت بپردارند.

یکی از مکان‌های باشکوه و مجلل استان کرمان امام زاده زید(ع) شهداد است که در مرکز شهر قرار دارد این بنای تاریخی مربوط به دوره قاجاریه است.

سفر به منطقه‌ای شگفت انگیز در دل کویر

سعید ترکزاده رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهداد در خصوص شجره نامه امامزاده زید(ع) گفت: نسب شریف ایشان با ۷ واسطه به امام جعفر صادق (ع) بر می‌گردد و در گرگان به دنیا آمدند، نام پدر بزرگوارشان علی معروف به بکر آبادی از آن جهت این لقب را گرفتند که دربکر آباد گرگان ساکن بوده اند.

او افزود: امامزاده زاده زید (ع) شهداد دومین امامزاده صحیح النسب در استان کرمان است که از ۱۲ منبع شامل قم، آستان قدس رضوی وسایر مکان‌هایی که لازم بود اطلاعات جمع‌آوری شده است.

ترکزاده بیان داشت: گنبد امامزاده به سبک قدیم ساخته و کاشی‌هایی از نوع معرق دارد این مکان مقدس پوشیده از سنگ فرش و نمای بیرونی صحن امامزاده زید به وسیله استاد‌های کاشی کاری مسجد گوهرشاد مشهد ساخته شده‌ است، بعد از زلزله سال ۶۰ این مکان به طور کامل تخریب و مدتی بعد با کمک میراث فرهنگی به همان سبک قدیم مجدد مرمت و بازسازی شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گفت: قدیمی‌ترین قسمت این بنا ایوان خشتی نام دارد که دیوار‌هایی دارد به ضخامت ۱.۵۰ قدمت این دیوار به قرن ۷ هجری می‌رسد همچنین تعمیرات حفاظتی این ایوان شامل حفاظت طاق، پی بندی دیوار‌ها و کاشی کاری گنبد انجام و این بنا تحت شماره ۵۳۰ به ثبت تاریخی رسیده است.

سفر به منطقه‌ای شگفت انگیز در دل کویر

نواختن نقاره درامامزاده زید شهداد

نقاره نوازی درآستان مقدس امامزادگان سنت دیرینه دارد و بطور کلی به عنوان اعلان مطرح بوده است.

فؤاد توحیدی دبیر پژوهشی جشنواره موسیقی نمایی کشور و پژوهشگر موسیقی ایران در این خصوص گفت: به نواختن نقاره در زمان‌های خاص نوبت نوازی می‌گویند، زیرا این سنت در نوبت‌های منظم برای طلوع و غروب آفتاب در ایران باستان مورد استفاده قرار می‌گرفت به نوازنده‌های نقاره نوبت نواز یا نوبت زن می‌گویند.

توحیدی بیان کرد: قدمت نقاره نوازی درامامزاده زید(ع) شهداد طبق تاریخ حک شده برروی یکی از نقاره‌ها به اوایل دوره قاجاربرمی گردد، اما به روایت مرحوم علی کریم شجاعی نقاره نواز سابق امامزاده زاده زید(ع) تاریخ ساخت نقاره‌های دیگر بسیارقدیمی‌تر بوده وبه دوره صفویه باز می‌گردد که نشان می دهد این مکان مقدس یکی از کهن‌ترین اماکن نوبت نوازی درکشور است.

او ادامه داد: صدای زیبای نواختن نقاره دوبار در روز هنگام طلوع و غروب خورشید از بام حرم مقدس امامزاده زید(ع) به گوش می‌رسد که انسان را برای دعوت به فریضه الهی نماز مشتاق‌تر می‌کند.

دبیر پژوهشی جشنواره موسیقی نمایی کشور وپژوهشگر موسیقی ایران از ابعاد نقاره هاگفت:بطور کلی نقاره در دو ابعاد بزرگ وکوچک وبه صورت جفت نواخته می‌شودکه به نوع بزرگ آن نقاره وبه نوع کوچک آن زیل گفته می‌شود.

او افزود: در سایر نقاط استان کرمان نیز نقاره نوازی رایج است نقاره‌هایی که بدنه فلزی دارند در شهداد، شهربابک، بزنجان و بافت و نقاره‌هایی که سفالی شکل هستند در ارزوییه، بافت و سیرجان وجود دارند که کاربرد مذهبی ندارند و در موسیقی شادیانه نواخته می‌شوند.

سفر به منطقه‌ای شگفت انگیز در دل کویر

آب انبارحاج محمد تقی آب سرد برای تابستان

حجت ابراهیمی نماینده اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری کرمان درتوصیف سردترین نقطه این بخش گفت: آب انبارحاج محمد تقی یکی از مدورترین آب انبار‌های استان کرمان است که دارای ۵۲ عددپله، شش بادگیر که نقش خنک نگه داشتن آب درفصل تابستان رادارد، می‌باشد.

او افزود:یک راهرو به طول ۵ متر به سوی مخزن دارد ویک ورودی وخروجی آب که درجنوب شهداد واقع شده است.

ابراهیمی بیان کرد: این بنا در دوره‌ی قاجاریه ساخته شده است درآن دوران درمناطق گرمسیر برای خنک نگه داشتن آب، آب انبارها را به شکل مدور می‌ساختند.

نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی افزود: درسطح شهداد چندآب انبار وجود دارد اما تنها بنایی که کمتر تخریب شده آب انبار حاج محمد تقی است.

شهداد ازجمله مناطقی دراستان کرمان است که باوجود کویری بودن اماکشاورزی دراین منطقه رونق زیادی دارد که شامل محصولات فراوانی همچون خرما، مرکبات، سیر که به صادراتی بودن شهرت دارند و هرسال دست رنج مردم این خطه برسفره‌ هم استانی هاو هموطنانمان می‌نشیند.

سفر به منطقه‌ای شگفت انگیز در دل کویر

یکی از سوغات شهداد سدر که به طلای سبز شهرت دارد، سدر درختی است خاردار میوه این درخت گرد وهمانند آلبالو ترش وخوشمزه است و نام این میوه کنار می‌باشد علاوه براینکه میوه‌ آن را مصرف می‌کنند برگ‌های خشک شده این درخت را آسیاب می‌کنندو تبدیل به سدر می‌شود و از قدیم الایام از سدر برای شستشوی موسر جهت تمیزی وتقویت مواستفاده می‌کردند وهنوز هم به همین منظور از آن استفاده می‌شود بطوری که بسیاری از صنایع آرایشی ازعصاره برگ آن انواع شامپو هارا تهیه می‌کنند.

حنا به عنوان سوغات دیگر شهداد محصولی است سبزرنگ که دربرگ آن ماده‌ رنگی وجود دارد وقتی که حنارا با آب مخلوط کنیم تبدیل به رنگ قرمز زیبایی می‌شود؛ از حنا برای رنگ کردن دست ها و موی سر استفاده می‌کنند. همچنین از آن درمراسمات خاصی همچون حنابندان استفاده شده واکثر عروس وداماد‌ها درمراسم حنابندان خود ازآن برای زیبایی وخوشبو شدن دست‌ها استفاده می‌کنند.

محسن دهقانی رئیس جهاد کشاورزی شهداد درخصوص برگ حنا گفت:برگ‌های حنادارای ماده رنگی به نام لاوسون که خاصیت دارویی، ضد التهابی وضد قارچی دارد ، هستند واز حنا ۶۰ عصاره گیاهی استخراج می‌شود که درصنایع مختلف کاربرد دارد.

او با اشاره به نتایج آزمایشات انجام شده برروی حنای شهداد افزود: آزمایشات نشان دادکه میزان ماده موثر حنای شهداد ۲ برابر حنای سایر نقاط دنیا می‌باشد وبهترین حنای دنیا شناخته شد.

دهقانی بااشاره به بازار صادرات این محصول گفت:حنای شهداد به کشور‌های اوراسیا، ترکیه، روسیه وسایر کشور‌ها صادر می‌شود که عزم جدی برای تامین این حجم تقاضای حنای شهداد را می‌طلبد.

شربت عرق کاشکیلو از دیگر سوغات معروف شهداد است که ازغلاف نخل خرما که بسیار خوش عطروبو به دست می‌آید؛ برای تهیه عرق کاشکیلو غلاف‌های گل نخل را که بوی مطبوعی دارند در دیگ جوشانده وبخار آن را به مایع تبدیل کرده وبه عنوان یک نوشیدنی مصرف می‌شود اکثر گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند بااین نوشیدنی خاص شهداد از آن‌ها پذیرایی می‌شود.

بانوان شهدادی با دستان هنرمند خود از برگ نخل خرما صنایع دستی‌های بسیار زیبایی شامل بادبزن، کلاه، سبد میوه، حصیر وغیره درست می‌کنند.

شهداد در ۹۵ کیلومتری شهر کرمان قرار دارد با جمعیتی بالغ بر ۸ هزار نفر، شهری که کویر زیبای آن سال ۹۵ در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

گزارش از  زهرا پورحسینی

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار