چهار نفر از اعضای یک خانواده در شهرستان اردل در اثر بروز بوتولیسم مسموم شدند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سید راشد جزایری رئیس مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری گفت: در پی ارائه گزارشی مبنی بر مسمومیت خانواده‌ای در اردل، بلافاصله مصدومین به بیمارستان منتقل و تیم واکنش سریع مرکز بهداشت استان متشکل از اکیپ‌های مبارزه با بیماری‌ها و بهداشت محیط به شهرستان اعزام و نسبت به بررسی اپیدمیولوژیکی و محیطی اقدام گردید.

او افزود: احتمال اولیه مبنی بر بروز مسمومیت در پی مصرف مواد غذایی مصرفی و ترشیجات و شوریجات محلی به نام جوشیر مورد بررسی قرار گرفت.

جزایری اضافه کرد: اعضای این خانواده در مرکز آموزشی و درمانی آیت الله کاشانی شهرکرد توسط تیم درمانی متخصص، تحت درمان و ضمن هماهنگی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به مشکوک بودن افراد به بوتولیسم بر اساس پروتکل مراقبت بیماری بوتولیسم تحت درمان تزریق سرم ضد سم این باکتری قرار گرفتند.

او ادامه داد: بلافاصله آزمایشات لازم از بیماران و مابقی مواد غذایی مصرفی به عمل آمد و نمونه مواد غذایی به انسیتو پاستور تهران ارسال و با انجام آزمایشات تخصصی وجود سم بوتولیسم در نمونه‌های مواد غذایی محرز گردید.

جزایری گفت: با تلاش تیم بهداشتی، درمانی و متخصصین حال افراد بستری شده رو به بهبودی است، ولیکن توصیه مرکز بهداشت استان مبنی بر این است که از آن جایی که این شوری و ترشیجات سنتی در فرایند فرآوری آن از حرارت کم یا بدون حرارت استفاده می‌شود و موقع مصرف نیز حرارتی داده نمی‌شود و به علت شرایط نگهداری مستعد تولید سم بوتولیسم می‌باشد.

او به خانواده‌ها توصیه کرد: در مصرف مواد غذایی به ویژه تولیدات محلی و سنتی نکات و توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند و از مصرف این گونه مواد غذایی پرهیز کنند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۲ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
بنده خداها
آخرین اخبار