اخراج نظامیان تروریست آمریکایی از عراق مقدمه‌ای برای جامه عمل پوشاندن به مواضع اخیر مرجعیت عالیقدر این کشور در خصوص تحولات داخلی و خارجی است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رهنمود‌های مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق همواره به مثابه چراغ راهی برای آینده این کشور بوده است. در واقع «آیت الله سیستانی» همواره و در ادوار مختلف با رهنمود‌های راهگشای خود نقش مهم، اساسی و تعیین کننده‌ای را در عرصه سیاسی عراق ایفا کرده است.

رهنمود‌های راهگشای مرجعیت عراق / لزوم اخراج تروریست‌های آمریکایی

در شرایط کنونی نیز که عراق آبستن حوادث داخلی و خارجی گسترده است، به نظر می‌رسد که رهنمود‌های مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق برای آینده این کشور راهگشا باشد. بدون شک اگر تمامی احزاب، جریان‌ها و گروه‌های سیاسی عراق به این رهنمود‌ها چه در عرصه داخلی و چه در عرصه خارجی گوش فرا داده و بدان عمل کنند، خواهند توانست از مرحله کنونی نیز عبور کرده و در نهایت ضمن حفظ دستاورد شکست تروریسم، دستاورد‌های دیگری را نیز محقق سازند.

«احمد الصافی» نماینده مرجعیت عالیقدر عراق طی روز‌های اخیر با صدور بیانیه‌هایی مواضع مرجعیت در خصوص تحولات داخلی و خارجی این کشور را اعلام کرده است؛ مواضعی که اگر مورد توجه قرار گیرد، می‌تواند ثبات بیش از پیش را برای عراق به همراه داشته باشد. بدون شک، در این میان، خروج تروریست‌های آمریکایی می‌تواند مقدمه‌ای برای جامه عمل پوشاندن به مواضع مرجعیت برای تقویت ثبات در عراق باشد، چراکه آیت الله سیستانی معتقد است اقدامات خصمانه آمریکا در عراق می‌بایست پایان یابد.

پر واضح است که تداوم حضور تروریست‌های آمریکایی در عراق با وجود تصویب طرح اخراج بیگانگان از این کشور در پارلمان، صلح و ثبات در عراق را بیش از پیش با مخاطره مواجه ساخته است. از همین روی، خروج بیگانگان و در رأس آن‌ها ایالات متحده آمریکا نخستین گام در راستای تقویت ثبات در این کشور به شمار می‌رود. این مسأله موجب خواهد شد تا بیگانگان دیگر نتوانند دیدگاه‌های خود را به دولت و ملت عراق تحمیل و دیکته کنند.

رهنمود‌های راهگشای مرجعیت عراق / لزوم اخراج تروریست‌های آمریکایی

از دیدگاه مرجعیت، چنین رفتار‌هایی از سوی بیگانگان موجب عمیق‌تر شدن بحران‌های منطقه‌ای خواهد شد؛ کما اینکه مشکلات داخلی عراق را نیز تشدید خواهد کرد. درست به همین دلیل است که آیت الله سیستانی بر لزوم عدم مداخله خارجی در عراق به ویژه از سوی تروریست‌های آمریکایی و سردمداران آن‌ها تأکید می‌کند؛ مسأله‌ای که پارلمان عراق با تصویب طرح اخراج بیگانگان، در راستای جامه عمل پوشاندن به آن گام برداشت.

ناگفته پیداست، که دخالت‌های خارجیِ بیگانگان در عراق، ثبات، امنیت و استقلال این کشور را با مشکلات عدیده‌ای مواجه ساخته است و بدون شک حل و فصل برخی مشکلات و بحران‌های داخلی در عراق مرهون پایان مداخله جویی‌های سردمداران تروریست ایالات متحده است. این همان مسأله‌ای است که مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق روی آن تأکید می‌ورزد.

در این میان، اقدام ایالات متحده آمریکا در نقض تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق از طریق بمباران مواضع «حشد شعبی» و ترور رزمندگان مقاومت اسلامی ازجمله سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و … حاکی از تدارک توطئه شومی برای آینده این کشور است. این همان مسأله‌ای است که مرجعیت عراق درباره آن هشدار می‌دهد و اقشار مختلف عراق را به هوشیاری در برابر آن فرا می‌خواند. علت هم آن است که نقض حاکمیت ملی یک کشورِ مستقل می‌تواند پیامد‌های وخیمی برای آن به دنبال داشته باشد.

بدون شک، بازنگری در تدابیر موجود در عراق می‌تواند در آینده مانع از ظهور و بروز چنین تجاوز‌ها و تعرض‌هایی به خاک این کشور شود؛ تحقق این مهم منوط به گام برداشتن جدی دولت و پارلمان عراق در مسیر اخراج بیگانگان از این کشور است. پر واضح است تا زمانی که حضور بیگانگان و تروریست‌های آمریکایی در عراق تداوم یابد و تدبیر عملی برای آن اندیشیده نشود، حاکمیت ملی، ثبات و استقلال عراق در خطر قرار خواهد داشت.

رهنمود‌های راهگشای مرجعیت عراق / لزوم اخراج تروریست‌های آمریکایی

اتخاذ تدابیر مناسب توسط دولتمردان عراقی در راستای جامه عمل پوشاندن به مواضع اصولی مرجعیت موجب خواهد شد تا عراق از دخالت‌های خارجی به ویژه از سوی تروریست‌های آمریکایی در امان بماند و به تبع آن، مشکلاتش چه در عرصه داخلی و چه در عرصه خارجی حل و فصل شود. علاوه بر آنچه که گفته شد، اکنون که پس از جنایت‌های تروریست‌های آمریکایی در عراق، نوعی اتحاد در این کشور به وجود آمده، بهترین فرصت برای اجرای اصلاحات مد نظر افکار عمومی فراهم شده است.

بنابراین، فرصت کنونیِ ناشی از وحدت ایجاد شده میان اقشار مختلف عراق که فضا را به سمت ابقای «عادل عبدالمهدی» در پست خود سوق می‌دهد، می‌تواند برای عملیاتی ساختن اصلاحات مد نظر مردم و مرجعیت عراق، مورد بهره برداری قرار گیرد؛ این درحالی است که طبق آخرین اخبار و گزارش ها، سردمداران ایالات متحده آمریکا تمام تلاش خود را برای ممانعت از تحقق این مهم به کار بسته اند و تلاش دارند تا بار دیگر فضای داخلی عراق را با هرج و مرج مواجه سازند.

در واقع، عراقِ مستقل مطالبه اصلی مرجعیت و مردم این کشور است تا در سایه آن، دستاورد‌های مربوط به شکست تروریسم و داعش حفظ شده و پس از آن نیز دستاورد‌های مختلف دیگر محقق شوند. بدیهی است که اخراج عملی تروریست‌های آمریکایی از عراق مقدمه جامه عمل پوشاندن به تمامی خواسته‌های مرجعیت و مردم عراق است.

ناگفته پیداست که آمریکایی‌ها خود به خوبی دریافته اند در سایه وجود مرجعیتِ هوشیار و تبعیت مردم عراق از آن و همچنین در سایه افزایش قدرت روزافزون نیرو‌های مقاومت حشد شعبی، دیگر نخواهند توانست به سلسله اهداف توسعه طلبانه و زیاده خواهانه خود در عراق دست پیدا کند. آن‌ها هم اکنون خیلی زود دریافته اند که کشتار ده‌ها نفر از اعضای حشد شعبی و همچنین ترور رزمندگان مقاومت مردمی در عراق نه تنها این کشور را تضعیف نکرده بلکه موجب شده تا این گروه، قدرتمندتر از گذشته در برابر آن بایستد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار