ماجرای شکایت باشگاه پرسپولیس از علیرضا بیرانوند بابت فسخ قراردادش در نهایت با صدور یک رای عجیب که بیشتر بوی مصلحت‌اندیشی می‌داد، وارد فاز جدیدی شد.

ماجرای شکایت باشگاه پرسپولیس از علیرضا بیرانوند بابت فسخ قراردادش با این تیم پس از کش‌وقوس‌های فراوان و حدس و گمانه‌زنی‌هایی که در این باره صورت می‌گرفت در نهایت با صدور یک رای عجیب که بیشتر بوی مصلحت‌اندیشی می‌داد و می‌شد حدس زد که فشار‌های بیرونی احتمالا در آن تاثیر زیادی داشته، وارد فاز جدیدی شد. 

هواداران فوتبال مدت‌ها منتظر بودند تا کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال رای این پرونده را صادر کند، اما حتی با شروع رقابت‌های لیگ هم خبری از آن نشد تا کم‌کم این شائبه به وجود بیاید که فشار‌هایی برای تغییر در حکم اولیه وجود دارد. 

همان‌طور که بار‌ها گفته شد، حکم اولیه شامل جریمه ۲۰ میلیارد تومانی برای بیرو و محرومیت ۴ ماهه او از حضور در میادین بود که در نهایت روز جمعه اعلام شد محرومیت ۴ ماهه این بازیکن به مدت یک سال تعلیق خواهد شد. این حکم تعجب بسیاری از اهالی فوتبال را به دنبال داشت؛ چراکه طبق نظر کارشناسان حقوقی، کمیته تعیین وضعیت در این پرونده نمی‌توانسته محرومیت تعلیقی برای گلر تیم ملی در نظر بگیرد. در چنین شرایطی باز هم این شائبه مطرح شد که توصیه‌ها و اعمال نظر‌های پشت‌پرده باعث شده چنین حکمی برای بیرانوند صادر شود. 

اما تبعات صدور این رای تنها به همین‌جا ختم نمی‌شود و در نگاهی وسیع‌تر می‌توان به ابعاد دیگری از آن نیز اشاره کرد. چنین برخوردی و مسامحه صورت‌ گرفته در این پرونده این نگرانی را ایجاد می‌کند که درصورتی‌که چنین اقدامی از سوی دیگر بازیکنان لیگ برتر تکرار شود آیا فدراسیون می‌تواند با آن برخورد کرده و رای عادلانه‌ای صادر کند؟ 

مسلما این توقع ایجاد می‌شود که درباره این نفرات نیز پرونده با نگاهی ویژه بررسی شود و دیگر نمی‌توان انتظار برخوردی سفت و سخت را با متخلفان داشت. این نگاه به دیگر پرونده‌ها نیز سرایت خواهد کرد و در چنین اوضاعی کمیته‌های مختلف فدراسیون که باید پرونده‌های تخلفات را بررسی کنند اقتدار لازم را نخواهند داشت و از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که در پرونده‌های دیگر نیز مصلحت‌اندیشی انجام شود. 

با این رای عملا فدراسیون نشان داد قدرت برخورد قاطع با تخلفات را ندارد و این پیام را به اهالی فوتبال مخابره کرد که بعضا تسلیم فشار‌های بیرونی می‌شود. در چنین شرایطی چگونه می‌توان انتظار داشت تیم‌ها قوانینی مثل سقف بودجه را رعایت کنند. آن هم درحالی‌که همین روند سال قبل در مورد سقف بودجه رخ داد و در نهایت کسر امتیاز دو تیم مطرح کشور از سوی کمیته استیناف بخشیده شد. 

حالا سوال این است که طرفداران فوتبال چگونه از چنین فدراسیونی می‌توانند انتظار داشته باشند در پرونده‌هایی مثل فساد در مس رفسنجان یا دیگر تخلفات اینچنینی رای عادلانه و بازدارنده‌ای صادر کند. 

نتیجه عدم سختگیری در اجرای قوانین باعث شده وضعیت فوتبال ما روزبه‌روز بدتر شود و همین اتفاقات است که باعث شده عدم هماهنگی برای استفاده از آمبولانس در ورزشگاه منجر به فوت دردناک یک هوادار شود یا در جایی دیگر سهل‌انگاری مسئول چمن ورزشگاه باعث آبروریزی در سطح ملی می‌شود. 

یکه‌تازی جریان دلالی در فوتبال که در تیم‌های مختلف به دنبال تغییرات مداوم روی نیمکت یا جابه‌جایی بازیکنان هستند تا از این راه سود خوبی نصیب‌شان شود هم یکی دیگر از نتایج این مصلحت‌اندیشی‌ها و فقدان برخورد قاطع با متخلفان است. این حکم به خوبی نشان داد که چرا وضعیت ورزشگاه‌ها، استفاده از VAR در فوتبال ما یا سایر معضلات اینقدر فاجعه‌آمیز است.

منبع: فرهیختگان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار