رئیس اداره دامپزشکی فهرج گفت: نقل و انتقال کود دامی مستلزم اخذ مجوز‌های لازم از دامپزشکی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مهدی بمان دشتی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: کود دامی به علت منشاء حیوانی می‌تواند حاوی انواع عوامل بیماری زا باشد. به همین علت و به منظور جلوگیری از انتقال بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام ضروری است، فرآوری کود دامی در دامداری‌ها و مصرف آن در زمین‌های زراعی مستلزم رعایت شرایط بهداشتی مطابق قوانین و دستورالعمل‌های قرنطینه سازمان دامپزشکی باشد.

او با بیا اینکه حمل و نقل غیرمجاز کود از عوامل انتقال بیماری‌های شایع در دام و طیور خصوصا تب برفکی و آنفولانزای پرندگان است، افزود: کود دامی باید قبل از حمل و جا به جایی به منظور مصرف، حداقل به مدت یک ماه در محل مناسب جمع آوری و ذخیره شود که محل مذکور باید در دامداری بوده و با جایگاه نگهداری دام فاصله‌ای مناسب داشته باشد و همچنین به دور از آب‌های جاری باشد.

بماندشتی با بیان اینکه تخلیه کود‌های حیوانی تنها در محل زمین‌های زراعی و با رعایت اصول بهداشتی مجاز است، گفت: در همین راستا باید قبل از بارگیری عملیات دپو کردن، ضدعفونی ورطوبت دهی صورت گیرد.

او اضافه کرد: جهت حمل کود باید از کامیون‌هایی استفاده کرد که اتاق بارگیری آن‌ها منحصرا" از فلز یک پارچه بدون خلل و فرج و قابل ضدعفونی و شستشو باشد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج  در خصوص عملیات لازم پس از تخلیه محموله کود اظهارکرد: پس از تخلیه باید کامیون حمل و نقل کود کاملا" شسته و ضدعفونی شود.

بماندشتی اظهار داشت: با توجه به اینکه، از طریق کود دامی (دام و طیور) بیماری‌های مهم مسری نظیر بروسلوز، تب برفکی، سل، شاربن، آنفولانزا، بیماری‌های انگلی، قارچی، میکروبی و ... قابل انتقال است و نیروی انتظامی باید از ورود و خروج کامیون‌های حمل کود حیوانی بدون مجوز دامپزشکی به شهرستان جلوگیری نماید.

انتهای پیام/ی

کود های غیرمجاز دام حامل انواع بیماری ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار