بهای دو شاخص عمده نفتی جهان در پایان معاملات روز جمعه بازار نیویورک با افزایش همراه بود.

افزایش بهای نفت در بازار نیویورکبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، بهای ‏هر بشکه نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال که ‏از آن به عنوان ‏یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری نفت داد و ستد شده در ‏‏بازار‌های بین المللی و پایه‌ای برای قیمت ‏گذاری دیگر انواع نفت ‏در بازار اروپا ‏استفاده می‌شود، برای تحویل در ماه دسامبر با شش صدم درصد معادل ۳۵ سنت افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۶۲ دلار و دو سنت رسید.

بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‏‏شیرین (وست تگزاس اینترمدییت‏) هم که بیشتر برای ‏‏قیمت گذاری نفت مصرفی ‏‏آمریکا به کار ‏برده می ‏شود در پایان معاملات ‏بازار نفتی ‏نیویورک ‏برای تحویل ‏در ماه دسامبر با هشت صدم درصد معادل ۴۳ سنت افزایش به ۵۶ دلار و ۶۶ سنت رسید.

دو شاخص عمده نفتی جهان، ‏نفت ‏خام سبک ‏‏برنت دریای شمال و ‏‏نفت خام سبک و شیرین شاخص ‏‏نیویورک در پایان این هفته به ترتیب چهار و چهار دهم درصد و پنج و چهار دهم درصد افزایش یافتند. از بیش از یک ماه پیش تاکنون این بیشترین میزان افزایش برای این دو شاخص نفتی است.

کاهش غیر منتظره ذخایر نفتی آمریکا تا هفته گذشته نقش اصلی را در افزایش ‏نفت ‏خام سبک ‏‏برنت دریای شمال و ‏‏نفت خام سبک و شیرین شاخص ‏‏نیویورک داشته است.

بر اساس اعلام آژانس اطلاع رسانی انرژی آمریکا میزان موجودی نفت خام ذخیره سازی شده در انبار‌های نفتی این کشور تا هفته گذشته (هفته منتهی به ۱۸ اکتبر) یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه کاهش یافت. علت کاهش ذخایر نفت خام آمریکا تا هفته گذشته، افزایش فعالیت پالایشگاه‌ها و تاسیسات نفتی و افزایش صادرات و کاهش واردات نفت اعلام شده است.

از سوی دیگر این امید که ممکن است سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و شرکای غیر عضو آن به ویژه روسیه نیز در نشست آینده خود درباره کاهش بیشتر تولید و صادرات نفت تصمیم گیری کنند، در افزایش بیشتر قیمت نفت در بازار جهانی در پایان معاملات روز گذشته تاثیر داشته است.

۱۴ کشور عضو اوپک و ۱۰ شریک غیر عضو آن از جمله روسیه از سال ۲۰۱۶ تاکنون در چارچوب توافقنامه‌ای برای کاهش تولید و صادرات نفت با هدف افزایش قیمت متعهد شده اند.

همین کشور‌ها قرار است ماه دسامبر امسال نشست دیگری را در وین، پایتخت اتریش، تشکیل دهند و در آنجا درباره ادامه اجرای توافقنامه محدود سازی تولید و صادرات نفت به منظور تثبیت قیمت‌ها و بر قراری تعادل میان عرضه و تقاضای نفت در سطح جهان، رایزنی و تصمیم گیری کنند.

با توجه به اینکه رشد اقتصاد جهان اکنون در سطحی نیست که زمینه را برای افزایش تقاضا برای نفت در سطح جهان فراهم کند، تحلیلگران و کارشناسان مسائل اقتصادی و انرژی درباره اینکه قیمت نفت در بازار جهانی در آینده باز هم افزایش یابد شک و تردید دارند.

روبی فریزر، کارشناس شرکت اشنایدر الکتریک در این باره می‌گوید: با تقاضای رو به کاهشی که برای نفت در سال ۲۰۱۹ وجود دارد و به نظر می‌رسد این کاهش تقاضا برای نفت در سطح جهان امسال بیشتر از سال‌های گذشته باشد، بعید به نظر می‌رسد که شاهد افزایش دوباره قیمت نفت در بازار جهانی باشیم.

این کارشناس مسائل نفتی و بازار انرژی افزود: بازار نفت تا حد زیادی به بازار اقتصاد‌های نوظهور و در حال پیشرفت وابسته است. این بدان معناست که بهای نفت تا حد زیادی متاثر از کاهش رشد اقتصادی در کشور‌هایی مانند هند و چین و همچنین ادامه تنش تجاری میان آمریکا و چین است.

انتهای پیام/

برچسب ها: قیمت نفت ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار