در پی تجاوز آنکارا به خاک سوریه، وزارت خارجه کانادا از تعلیق صدور مجوز جدید صادرات تسلیحات نظامی به ترکیه خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت امور خارجه کانادا از تعلیق مجوز‌های جدید صادرات سلاح به ترکیه خبر داد.

این وزارت خانه امروز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: کانادا قاطعانه حمله نظامی ترکیه به سوریه را محکوم می‌کند. این تهاجم یک جانبه باعث تضعیف ثبات منطقه‌ای می‌شود که در حال حاضر شکننده است، وضع مردم منطقه را بحرانی می‌کند و پیشرفت‌هایی که ائتلاف جهانی علیه داعش که ترکیه نیز عضو آن بوده است را متوقف می‌کند.

طبق این بیانیه، لغو مجوز‌های صادراتی کانادا در مورد ترکیه شامل «دارایی کنترل شده» است که بخش عمده آن را تجهیزات نظامی تشکیل می‌دهد.

اتاوا در حالی صدور مجوز جدید صادرات سلاح به ترکیه را متوقف کرده است که چند روز قبل وزارت دفاع فرانسه و وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که فروش تسلیحات خود به ترکیه را به دلیل تهاجم نظامی آنکارا به بخش شمالی سوریه متوقف می‌کنند.

در پی تهاجم نظامی ترکیه به سوریه، کشور‌های انگلیس، ایتالیا، آلمان، فرانسه، فنلاند و نروژ قرارداد‌های صادرات تجهیزات نظامی خود را با آنکارا قطع کردند و سوئد پیشنهاد داد که اقدامات علیه آنکارا در سطح اتحادیه اروپا انجام شود.

ترکیه روز چهارشنبه، عملیات موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه با هدف آنچه «ایمن کردن مرز‌های کشور بوسیله پاکسازی عناصر تروریستی، تضمین بازگشت امن پناهجویان و حفظ تمامیت ارضی سوریه» می‌خواند، آغاز کرد. خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه پس از گفتگو با همتای آمریکایی خود مدعی شد: هدف اصلی عملیات نظامی آنکارا ایجاد گذرگاه صلح در شرق رود فرات و عقب راندن گروه‌های کُرد همپیمان پ ک ک از مرز‌های ترکیه است.

عملیات تجاوزکارانه آنکارا پس از آن آغاز شد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، طی یک تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود، از تصمیم آمریکا برای خروج نظامیانش از شمال سوریه خبر داد؛ اقدامی که چراغ سبز واشنگتن به آنکارا برای آغاز این عملیات بود. در پی این تحولات، شبه‌نظامیان کُرد مستقر در شمال سوریه که تحت حمایت آمریکا بودند، چنین اقدامی را «خنجر از پشت» توصیف و همکاری نظامی خود با واشنگتن را متوقف کردند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۲۴ مهر ۱۳۹۸
کانادا که هیچ!! تمام قدرتهای اروپائی هم فروش و ارسال تسلیحات را به ترکیه قطع کنند در مقابل کاری که ترامپ کرد مانند "یک به صد است" چونکه ترامپ تمام مردان خطرناک داعشی و تمام زنان خطرناک داعشی را تحت پوشش ارتش سنتکام آمریکا از زندانها نجات و فراری داد و به نزدیکی پایگاههای خود برد تا تولید زنجیره موالید داعشی از جهت نیروی انسانی تکمیل شود و در بازسازی و ترمیم این گروه افراطی خطرناک مانند اوباما و هیلاری کلینتون در"" عصر ترامپیسم""یک داعش نوظهور دیگری را احیاء کند در حالیکه در مدت هشت سال جنگ نیابتی سوریه و عراق با تروریستهای کرایه ای و اجاره ای 72ملت کار را به جائی رسانده بودند که داشت ریشه داعش در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا از ریشه و بیخ و بن کنده میشد ولی ترامپ در یک سناریوی همآهنگ شده با ترکیه تمام این گروه را بازسازی و احیاء کرد یعنی منطقه امن و زایشگاه برای داعش در کنار پایگاههای خود تاسیس کرد......حالا تمام قدرتهای اروپائی ارسال و فروش تسلیحات را به ترکیه قطع کنند کار تمام قدرتهای اروپائی مهم تر است یا کاری که ترامپ و ارتش سنتکام آمریکا برای بازماندگان رو به اضمحلال داعش و احیاء نسل آنها انجام دادند؟! کدامیک؟؟؟؟
آخرین اخبار