نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون استفاده از از آب‌های ژرف به دلیل نیاز به تکنولوژی‌ هزینه‌های زیادی را در بر دارد.

استفاده از آب‌های ژرف در کشور نیازمند تکنولوژی استعلی ابراهمی عضو کمسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بهره‌برداری از آب‌های ژرف گفت: این آب ها بهترین گزینه برای عبور از بحران بی‌آبی و خشکسالی است،  برای اولین بار طرح بهره‌برداری از این آب‌ها  در سال ۹۵ مطرح و تاکید شد.

او ادامه داد: در واقع این طرح یکی از مهم‌ترین رخداد‌های چند دهه اخیر است و آن را می‌توان سرآغازی برای پایان بخشیدن به مشکلات ناشی از خشکسالی و بی‌آبی در  کشور برشمرد.

ابراهیمی افزود: این کار برای اولین بار در ایران و در خاورمیانه و جهان اجرا شده، است، به طوری که این آب از عمقی بیش از ۲۰۰۰ متر بدون کوچکترین استفاده از پمپ بیرون می‌آید و برای  سلامت آن نمونه‌گیری و آزمایشاتی انجام می شود. 

این نماینده مجلس  با اشاره به مشکلات پیش روی این طرح، افزود: این طرح در زاهدان اجرا شده است و ما از سابقه زمین‌شناسی منطقه اطلاع درستی نداشتیم و تنها برخی کارشناسان اعتقاد داشتند که  ۵۰۰ متر رسوب در منطقه سیستان وجود دارد و نخستین چاه در این منطقه  در عمق ۲ هزار متری زده شده است.


بیشتر بخوانید: مدیریت جامع آبخیزداری در یک میلیون هکتار از اراضی کشور


ابراهیمی گفت: پس از بهره‌برداری از آب‌های ژرف دیگر نگران بی‌آبی نخواهیم بود چرا که واحد آب‌های ژرف برخلاف آب‌های چاه نیمه که بر اساس میلیون مترمکعب سنجیده می‌شود بر پایه میلیارد مترمکعب مشخص می‌شود که این خود گویای حجم بسیار زیاد از آب‌هاست.

او اضافه کرد: با اجرای این طرح با تغییری اساسی روبه‌رو خواهیم شد به‌گونه‌ای که هزینه آب به شدت اُفت  می‌کند و اگر کنار این طرح ملی بتوانیم طرح انتقال آب از دریای عمان را نیز اجرایی کنیم دیگر چیزی به عنوان بی‌آبی در این منطقه وجود نخواهد داشت.

 عضو کمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: هم اکنون استفاده از  آب های ژرف آن هم در کشور ما نیازمند تجهیزات و تکنولوژی های کامل است و قطعا انجام این کار هزینه های زیادی را در بر دارد.

انتهای پیام/ 

آب های ژزف راه حلی برای معضل کم آبی در کشور است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
مطمئنا اگه با هزار بدبختي هم اين آب رو بكشيم بيرون زير پامون خالي ميشه و با يه زلزله كوچيك زمين فروميره
آخرین اخبار